Nekromanti Vad spelar ni?

Ninjagrym

Veteran
Jag har suttit och funderat lite på vad svenska rollspelare egentligen spelar för spel i dagens läge. Det var många år sedan jag var på nån förening eller ett konvent. Så jag har ingen egentlig koll på nya spel och vad som spelas. Min spelgrupp (vi är närmare 30 än 20) är ganska isolerad och det skulle vara kul att veta vad som spelas!

Så min fråga är: Vad spelar ni och varför?

tull

Hero
EON - Fantasy på svenska och var också det fantasyrollspelet som jag började med. Har stannat vid EON då jag uppskattar den bredd av moduler som de ger ut.

Har provat diverse andra rollspel och bland annat rollspelat i världen "Trudvang" ifrån riotminds men vi har alltid använt eons regelsystem.

Ninjagrym

Veteran
Persson said:
Har provat diverse andra rollspel och bland annat rollspelat i världen "Trudvang" ifrån riotminds men vi har alltid använt eons regelsystem.
Läste Eon när det kom ut för en massa år sedan. Är inte reglerna ganska tunga? Jag menar det tar en hel del tid och massa slående i boken. Eller tänker jag mer på Neo Tech?

Tack för svaret btw!

tull

Hero
Nej EON har nog tunga regler om man jämför med andra rollspel, men jag har lixom vant mig vid att rollspel ska ha mycket regler och mycket att läsa om dess värld. Förmodligen eftersom EON tog min "rollspelsoskuld" och följt med mig så länge.

Rickard

Urverk speldesign
Jag spelleder mest mina egna spel, faktiskt. Jag spelar Matiné när jag är sugen på något traditionellt men ändå något som är snabbt och smidigt och stödjer min spelledarstil. Ljus och lykta när jag är experimentsfull. Jag kör även ibland actionrollspelet Feng Shui (husreglad för att få systemet slimmat) där jag förut spelledde "någon gång i framtiden" men ska nu köra mer Indiana Jones-pulp. Får se om jag orkar, då jag har en massa annat att testa, exempelvis en Matinémutant-modd för att få Mutant mer actionbetonat.

Annars spelleder jag Inspectres då det är ett spel där man bara tutar och kör utifrån några vägledningar som man får. Jag köpte det då jag var trött på att spelleda och i det spelet hittar spelarna på det mesta medan spelledaren bara reagerar på spelarnas påhitt. Jag håller på och lär mig Mouse Guard* som jag köpte för att jag är svag för möss och var intresserad av en lättvariant av Burning Wheel. Jag ska även testköra ett par Trail of Cthulhu-scenarion för att se om de är så rälsade som det sägs, men kommer då att använda Feng Shui-systemet för att få äkta pulp.

Vad jag spelar? Allt från Dungeons and Dragons 4 och Stjärnornas krig till indie- och berättarspel.

/Han som kanske överdrev med länkarna men annars hade nog spelen aldrig kollats upp

PS. Skönt med en till nattpostare, så att jag har något att läsa. :gremsmile: DS.

* alltså spelstilen som krävs för MouseGuard, inte reglerna.

Kräkla

Veteran
I min grupp så spelar vi DoD Trudvang och D&D4. Det är ganska kul spel, världen Trudvang är schystare skulle jag säga men reglerna är roligare att spela med i D&D på många sätt. (Dock så funkar det inte att blanda dom, pga det att dom inte har samma sorts känsla alls, magierna och det i D&D passar inte i Trudvang utan att världen blir helt konstig.)

Dessutom så håller jag på med att göra en kampanj som jag ska spelleda, den har jag skrivit om i denhär tråden på forumet: Kräklas kampanj
Jag hoppas ganska mycket på den att den kommer att bli bra, det ska vara en lite annorlunda sorts fantasy än den som vi spelar oftast.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag spelleder nästan bara sånt jag byggt själv, just nu en superhjältekampanj som utspelar sig 1987.

Enda undantaget sedan nångång 2001-2002 är väl att jag har en just nu pausad Call of Cthulhukampanj där vi använder ett regelsystem jag slängt ihop och kör kampanjen Tatters of the King (skitbra, rekommenderas).

Spelare är jag just nu i D&D4e och Coriolis.

Överlag har jag bara hittat två sorters utgivna rollspel: Dels traditionella, där spelskaparna ofta antingen är klåpare (vill göra realistiskt men misslyckas etc) eller är för detaljfokuserade (jag vill ha extremt minimalt med regler), och dels s.k "indiespel", såna med utspridd spelarmakt, fokus på Berättelsen, etc. och indiespel är verkligen i de allra flesta fall ett gigantiskt kliv i helt fel riktning för min del.

solvebring

Superhero
Med den regelbundna gruppen som vi har på folkhögskolan där samtliga i den gruppen pluggar spelar just nu en 1600-talskampanj i Vampire The Masquerade. Varför? Mjo, de flesta av oss gillar Vampyrer, intrigspel och är relativt vänligt sinnade mot Anne Rice.

Om det fattas spelare eller kommer perioder då vi inte kan vara full grupp blir det mer lättsinniga prylar som DoD6 - för att vi alla gillar den typen av fantasy och Berättelser från Staden för att det är ett enkelt men mycket kvalitativt berättarspel där alla kan bidra fullt ut och verkligen dela en fantastisk berättelse.

Gruppen som består av mina gamla polers från Värmland, de få gånger vi lyckas träffas (måste fan styra upp oftare!), kommer nog att innehålla Saga och Kult framöver. Varför? Tja, det är två spel vi inte hunnit testa ännu men som verkar riktigt bra.

Ekorren

Warrior
Jag spelar Exalted för att det är så förbannat jävla roligt. Sedan spelleder jag Noir och Eon. Är relativt ny spelledare för Eon så jag lär mig själv ännu.

Arfert

Facit
Just nu spelleder jag D&D4 och har dessutom smygstartat med Dragon Warriors innan jul (nåt som jag ska ta upp snart igen, om nån i spelgänget undrar :gremsmile: ) ... leker även med tanken att testa Song of Ice and Fire rpg.

...och sen ska det nog spelas SAGA igen senare under året, ska testa lite idéer inför nästa upplaga.

Sen finns det massor med spel som jag skulle vilja testa, som Mutants & Masterminds, FantasyCraft, SpyCraft, Supernatural, All Flesh Must Be Eaten, etc...

Storuggla

Champion
Då mitt schema var gjort av pudas tidigare kunde jag aldrig spela, nu är mitt schema vettigt och låter mig spela, men nu har jag inga att spela med istället. C'est la vie :gremsmile:
Så svaret är: Inget.

Storuggla, dubbletter av en modul också

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag spelar huvudsakligen över Wave/Internet just nu.

Burning Empires - Storslaget scifi-spel som kräver rätt mycket av spelarna. Jag lyckades inte hitta en grupp lokalt så några forumiter som delade min fascination för spelet drog igång en Wave.

Medan världen går under - Egenskrivet indiespel. Jag blev spelsugen någon gång före jul och drog igång ett MVGU-spel. Wave är långsamt om inte alla spelarna är aktiva dock, vi har precis börjat närma oss slutet på de korta förberedelserna. Men jag är peppad som bara den.

Igår var jag ner på klubben och spelade Zombie Cinema. Hela omgången tog två timmar och blev riktigt bra, om än ganska spretig.

--

Jag tror dock att mina spelvanor är icketypiska. Några spel som spelas av folk i min närhet (men jag inte själv deltar i) är: Mage, WFRP, Rogue Trader/Dark Heresy, WEG StarWars, Shadowrun och Mouse Guard.

!Paxen

Swashbuckler
Jag är spelledare för Matiné, annars är jag med som spelare i Mutant.

Ska också försöka skaffa flera rollspel så att man kan testa lite mer.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag är med i en omgång av indiespelet The Mountain Witch (6 ronin kämpar sig uppför berget Fuji för att döda häxmästaren!). Det spelar för att komma ihop oss i den nya gruppen, annars är målet att vi ska spela en kampanj i Burning Wheel där vi kommer försöka hindra de gamla gudarna återvänder!

Jag är också med i Kejsarens wave-omgång av Medan världen går under som verkar arta sig till att bli ett riktigt härligt familjedrama mitt i ett framtida inbördeskrig.

MrG

Swashbuckler
Jag spelar Pendragon av det enkla skälet att det var det spelledaren. Tror det är ett någorlunda enkelt system i grunden, men att vår version har rätt mycket husregler (i alla fall har vi massa hustabeller).

Jag kommer spelleda Operation: Fallen Reich (scenariot Blått är det nya svart) nu när vi tar upp rollspelshelger igen. Det för att jag älskar karaktärsgenreringen, settingen och systemet är smidigt och enkelt och passar om man vill kunna blanda det med lite friformande.

Någon gång när jag har mer tid kommer jag köra en ny såpoperakampanj också med egenbyggt system.

Om ni är isolerade och vill se / uppleva vad andra spelar och hur rekommenderar jag att åka på GothCon och spela lite scenarion, då får ni inspiration och se andras stilar.

-Gunnar (var spelgrupper är 30+ inbillar mig att vi är samma ålder som er grupp ;-))

Christoffer

It's all pig.
The Mountain Witch - Riktigt hett, sju personer, alla mörka öden i spel. Visade sig vara ett bra drag att mjuka upp och lära känna varandra via TMW, sen kommer vi ge oss i kast med Burning Wheel.

Burning Wheel - Endast jag och Hans. som kör det här, kommer inom kort bli ytterligare ett spelmöte och vi kommer få fortsätta följa Janos i staden under staden, gillar skarpt och one-on-one-formatet passar mig alldeles utmärkt.

Burning Empires - Över vågen spelar vi Burning Empires, världen färdig nu är det karaktärer och deras övertygelser vi vältrar oss i. Gillar som tusan, Iron Empires är underbart och Burning Empires lär mig väldigt mycket om Burning Wheel och hur Burning Wheel kan användas. Grymt! Hoppas någon gång att man skulle kunna dra ihop ett gäng och spela det här över ett riktigt spelbord!

S/Lay w/Me - Över vågen. Men är nu i dvala och jag vet inte om det dött eller om det skall återupplivas. Men oavsett, S/Lay w/Me är riktigt fint. Fantasy som fantasy ska vara, sexigt, farligt och fantastiskt!

Burning Wheel i Old World - Kommer fungera som någon slags backup när vi inte får ihop tillräckligt med folk till de ordinarie spelmötena (länge sen vi hade sådant, men nu, varannan vecka, helt tokigt men sant!). Funderar på att starta upp något liknande över vågen, men vi får se....

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Just nu blir det mest Dungeons & Dragons 4 (även om jag stack emellan med Mouse Guard nyligen).

Tidigare har vi växlat mellan Dungeons & Dragons 3.5, Vampire, Ars Magica, Mutant: UA, Coriolis, Warhammer Fantasy Roleplay 2 och diverse hemmabyggen. Men så testade vi D&D4 och fastnade för det.

Framöver har vi dock planer på att ta en paus i D&D:andet för att i stället testa Warhammer Fantasy Roleplay 3 och Pathfinder.

Ram

Skev
Jag spelar i princip undantagslöst över E/// IMS Cloud och har tillsammans med två vänner bestämt mig för att provspela alla Indiespel som vi kan hitta. Har provspelat All flesh must be eaten, InSpectors, My life with master, In a whicked age, Mouse guard, Supergänget, Shab-al-Hiri Roach samt några fler och härnäst i pipen ligger 3:16 och något med Solar system. Förutom det så spelar vi sporadiskt en evighetskampanj i DoD-91, en motsvarande i Mutant (inte UA) och har nu påbörjat något som jag hoppas skall bli en lång kampanj i mitt Britannia 1914 med ett tunnt regelsystem som en av de andra fnular på och som vi sedan skall testa att gå över till Solar system i om vi gillar det.

Sedan borde jag verkligen se till att få användning av mina 1500 D&D miniatures också...

antorax

Swordsman
Just nu så är jag spelare i en DnD4 kampanj utspelad i en hemmagjord värld.

Och förra veckan så började jag spelleda Eon igen (det är mitt kompisgäng mest spelade spel genom åren) där det handlar om två ädlingar som har en förföljd släkt. Inkvisitatorer, lamior och intriger.