Nekromanti Vad spelar ni?

Christoffer

It's all pig.
Ram said:
Jag spelar i princip undantagslöst över E/// IMS Cloud och har tillsammans med två vänner bestämt mig för att provspela alla Indiespel som vi kan hitta.
Eftersom jag går igång på alternativa sätt att spela rollspel på, våg, mail, forum vad som. Så, vad är E/// IMS Cloud? Hur har det fungerat för de olika spel ni testat?

claes

Swordsman
Dragon Warriors fortsätter vi gärna med. Även SAGA och Song of Ice and Fire låter intressant.

claes

Swordsman
Vi spelar just nu den nya versionen av Warhammer Fantasy Roleplay (version 3 från Fantasy Flight Games). Är även med i en kampanj i Trail of Cthulhu men som är under paus till i höst. Kör DoD Trudvang lite sporadiskt. Vi kommer nog byta regelsystem till något som både är roligare och enklare (PDQ eller ett egenskapat).

Ram

Skev
E/// IMS Cloud är Ericssons interna moln för IMS. Det är ett system där service:ar i princip lyfts ut i ett moln och det enda som vi gör via det är att exponera fyra videoströmmar, tre ljudströmmar och ett tiotal chatkanaler. Sedan har vi en liten applikation för att visa våra tre fula nunor, en delad scribble-area för kartor och ett antal chattfönster för text samt ljud. Dessvärre så är detta en lösning som jag fått tillgång till då jag jobbat med det tidigare och det är inget som finns att tillgå fritt. Det funkar riktigt bra, framförallt för den av oss som har dubbla skärmar (för mig med min laptop så är det plottrigt och lite mycket fönsterskyfflande) och är det närmaste jag kommit riktigt spelande, men det är såklart inte samma sak. Det var det bästa en flock lätt rollspelstörstande småbarnsföräldrar med geografiska problem kunde få till.

DesertRain

Hero
Eon,
Det var det första rollspelet vi spelade seriöst. Reglerna och världen, särskilt världen, är väldigt bra. Spelet är rätt så tungt till att börja med, men när man väl lärt sig hur det fungerar så tycker i alla fall jag att det är väldigt smidigt att använda.

Drakar och Demoner Trudvang,
Alla i gruppen gillar världen, och det är väl i princip därför vi spelar spelet. Regelsystemet är inte direkt det bästa men det fungerar.

Dungeons & Dragons 4,
Det andra spelet som jag spellerder (det första är Eon) och för tillfället är det nog min favorit. Systemet är väldigt smidigt och det är lätt att förstå. Jag har alltid gillat episk fantasy så detta spelet är perfekt för mig.

Christoffer

It's all pig.
Låter som en smidig lösning, finns väl säkert alternativ att tillgå gratis som är motsvarande, om än inte lika smidigt kanske. Men koolt, ni har ju hunnit med en hel drös spel, något av dem som fungerade extra bra/extra dåligt för spel i den här formen?

Ram said:
Det var det bästa en flock lätt rollspelstörstande småbarnsföräldrar med geografiska problem kunde få till.
Du har min fulla förståelse! :gremsmile:

NilsK

Ligist
The Thousand Thrones till WFRP2 är vad jag spelleder nu. Mastig och ganska rörig kampanj med en del bra avsnitt. Känns som att den börjar bli bra först mot mitten.

Ram

Skev
Poppe said:
Låter som en smidig lösning, finns väl säkert alternativ att tillgå gratis som är motsvarande, om än inte lika smidigt kanske. Men koolt, ni har ju hunnit med en hel drös spel, något av dem som fungerade extra bra/extra dåligt för spel i den här formen?
Det som är "unikt" med vår setup är vår bandbredd, vi har en multicarrierlösning som gör att vi kan strömma data väldigt bra så vi kan ha vettig upplösning både på bild och ljud samt att den delade scribblepad:en är riktigt bra. I övrigt är det inget unikt. Det är typ standardverktygen med plusmeny så att säga. :gremsmile:

Indiespelen är överlägset bäst över detta medium. Vi har provat att köra lite saker över Vassal och... något annat verktyg, minns inte vad det hette, men det går mycket trögare och man fångar inte intentioner på ett lika bra. Det funkar bra men det är större skillnad gentemot face-to-face. Däremot så har vi haft några aber just då vi i första hand testar spel snarare än att spela så det har blivit en del diskussioner och utredningar som hackat upp flödet en del. Bäst flyt har vi i DoD när vi inte kör strider eller direkt dungeon crawl, men det beror helt säkert på att vi är så inkörda både vad gäller systemet och varandras spelstilar och rollpersoner.

Nässe

Myrmidon
Vi har nyss dragit igång en asfet kampanj i Burning Empire. Varför? Tja, vi Solar System är liksom så välutforskat, och vi behövde nog lite input, samtidigt som testspelet av Burning Wheel gav blodad tand, och jag är nog den enda i gruppen som ens står ut med Fantasy.

Christoffer

It's all pig.
NilsH said:
Vi har nyss dragit igång en asfet kampanj i Burning Empire. Varför?
För att ge mig en spelrapport om Fires over Omac? Så jäkla bra! Jag väntar snällt! :gremsmile:

Basenanji

Postd20modernist
Vi har spelat "Lady Blackbird" och alla i spelgruppen blev väldigt tillfredställda med det systemet.

Glad i magen efter det vill jag gärna spela "Dogs in the vineyard".

Sedan spelar jag DnD 3,5 med min brorsa. Snart har vi spelat klart en fett uppförstorad variant av "Svavelvinter".

Jag hoppas kunna dra igång en till DnD 3,5-kampanj: "Red hand of Doom".

/Basse

Johan K

Gammal & dryg
Jag spelar/sl:ar DoDT, M:UA i nuläget.
Annars så har man väll gjort lite olika djupdyk i lite olika svenska rollspel på konvent.

Regmolar

Swashbuckler
Vi spelar mest Eon III, eftersom det är vad vi började med och spelarna har fastnat för kampanjen jag kör sedan länge, följt av D&D 4 för att vi har en spelledare som som vill spelleda det.

Aktivt för närvarande är också WoD (för att en spelledare vill spelleda skräck) och vi har till och från spelat/testat Exalted-modden Wuxalted, Evolutionens Barn, D&D 3.5, Supergänget, Kult och CoC, i omvända ordningen.

Andy

Vila i frid
Mutant: Undergångens arvtagare, Dragon Warriors (med Arfert), Gemini (Wiktoriakrönikan-modd.) och Lady Blackbird (med Basse).

Sen liggar alltid NOIR och väntar tillsammans med BW, Mouseguard och Artesia.

Unfair

Hero
har precis avslutat en grupp efter att vi plötsligt upptäckte att vi inte hade haft någon spelning sedan i oktober på grund av att vi alltid blev för få spelare.

Ska snart börja spelleda en ny grupp i antingen RMM http://mazesandminotaurs.free.fr/revised.html , EON 3 eller något sience-fiction spel. Spelar även som spelare i en twighlight 2000 kampanj...

Ninjagrym

Veteran
MrG said:
Jag spelar Pendragon av det enkla skälet att det var det spelledaren. Tror det är ett någorlunda enkelt system i grunden, men att vår version har rätt mycket husregler (i alla fall har vi massa hustabeller).
Pendragon är klart ett av mina favorit spel! Älskar settingen och reglerna, som för övrigt är BRP med en twist :gremsmile: Skulle gärna spela mer PD men det är ett ganska smalt spel och min grupp gillar omväxling. Gillar du spelet?

claes said:
Vi spelar just nu den nya versionen av Warhammer Fantasy Roleplay (version 3 från Fantasy Flight Games).
Vad tycker ni om det? Har beställt det men inte fått det. Så jag sitter och suger i mig allt jag kan hitta om det online!

I övrigt måste jag säga att fler än jag trodde verkar spela spel de själva skrivit eller förändrat. Kul grej!

Sodivra

Champion
Ninjagrym said:
Vad spelar ni
Min favorit är en miniserie-kampanj på sisådär 6 möten, antingen ett indiespel eller eller trad/friform med ett tydligt koncept, så det blir inga typiska spel, riktigt.

De spel som vi "fastnat" för och spelat mycket i är Nobilis och D&D 4. Förr var det mycket WoD också. Solar System ska jag göra en push för också, det kanske kan bli en stammis.

Ninjagrym said:
Oj.

Jag vet inte om jag kan svara på den frågan utan att bli högtravande, men jag svarar ändå om du vill. :gremsmile:

hakanlo

Hero
Ninjagrym said:
Vad spelar ni och varför?
Spelar sporadiskt - tidsbrist och svårt att få samman spelgruppen. Då blir det vanligen någon sorts Drakar och Demoner eller Mutant UA. Varför? Ett stort skäl är att det hängt med så länge och att alla kan det. Försöker med jämna mellanrum göra inbrytningar i andra spel (MouseGuard, ArsMagica, Saga, Burning Wheel mm är lästa och delvis startade), men är man ett gäng gamla bakåtsträvare så... Har provat Eon några gånger, men studsar på en del av regelmassan. Samma med Burning Wheel. Och spelargruppen ville inte vara ett gäng små möss... (puh!)

Christoffer

It's all pig.
Och spelargruppen ville inte vara ett gäng små möss...
Jag skall inte köra mitt vanliga mantra om Burning Wheel, utan tänkte istället bara inflika: Jag tänkte så först själv, men det finns knappt något otäckare än möss som intrigerar, slåss, misshandlar och beter sig. Det är lite av vad jag gillar med Mouse Guard, det är ordentligt skalbart och du kan spela något väldigt barnanpassat eller något enormt skitigt och otäckt.

Men annars, du har väl inte missat hacket Realm Guard. Där spelar man dunedainjägare istället för möss?