Nekromanti Vad spelar ni?

Basenanji

Postd20modernist
Just nu är det paus, men med ojämna intervaller spelar jag

Conan by Modiphius
D&D 5/Tyranny of Dragons
Kutulu

Till hösten blir det mindre spel befarar jag, med tanke på nytt jobb och mycket jobb på det jobbet.

---

Jag skulle vilja spela:

AD&D 1st ed.
Ja, jag VET, det är ett hopplöst system. Men det är ju alla andra också?! Det jag gillar med AD&D är att det tillåter lite roligare karaktärsbygge jämfört med de äldre varianterna som Basic eller Holmes. Sedan gillar jag faktiskt mikroperspektivet på resurshantering när det gäller tex AC v. armor. Lite kan vi väl hålla i huvet? Det blir så där gritty som jag tänker mig Game of Thrones tex: "Äh, här står jag med en Bill-Guisarme och så visar det sig att min motståndare har en rutten tygrustning med läderdetaljer (AC 7) och inte AC 8! Tusan – där gick jag miste om en +1-bonus!"

Jag skulle alltså – knäppt va? – vilja spela AD&D men inte retro-moduler, utan med själva regelverket. Självklart kommer i så fall mycket regler att aldrig användas, utan fokus är på grunden.

Och allt är så snyggt i AD&D.

Modern d20.
Det här är ett sugigt regelsystem också. Men det duger så bra för allt jag skulle vilja spela.
För mig uppstår nämligen ett dilemma: Antingen så selar vi ett nytt spel med kloka regler som tar massvis med tid att lära sig och som ändå oftast ställer sig i vägen för upplevelsen, eller så spelar vi med egentligen dåliga regler men som går snabbt att spela med och som låter oss uppleva mycket.

Jag gillar d20-mekaniken: den är enkel att förstå och använda vilket betyder att vi kan lägga tid på annat som att utveckla våra rollpersoner, diskutera hur man ska ta sig in i välbevakade baser, eller vilken politik som egentligen ligger bakom att Prinsessan Xamora vill inkorporera Det Sjunde Stjärnsystemet i sitt imperium. En annan stor fördel är att det är så simpelt skalbart och modulärt: det är kul att bygga gubbe och allt man hittar/köper kan lätt användas för att få bättre chanser att lyckas i framtiden: "Åh, jag hittade ett kikarsikte! Nu har jag +2 på att träffa!". Man blir ju glad!

Och så lånar det sig bra till allt jag gillar: deckarscenarios, skräckscenarios, apokalypsscenarios, framtidsscenarios, krigsscenarios, fantasy (fast då heter det väl D&D 3.X/Pathfinder/D&D 5).

Kult
Jag väntar ivrigt. Hoppas att det kommer till jul i alla fall!

SiggeX

Veteran
WOW, kul att se så många svar samt att se att folk spelar så pass mycket olika saker. Tack för svaren!!

zonk

muterad
Senaste året har jag spelat Järn, Warhammer fantasy roleplay 2nd edition, Star Wars D6, Star Wars: Edge of the Empire, och Mutant 2089.

Som spelledare har det blivit mitt hack av DoD91, Mutant 2089, och nåt slags postapoc-hack av Mutant 2089.

Ser mest fram emot FFGs Genesys, där de tar sitt najsa tärningspöls-system från exvis just Star Wars: Edge of the Empire och gör ett generiskt system för det. Hoppas det blir justa talent trees för fantasy och andra genres oxå!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Just nu har jag fem olika spelgäng igång, som spelar med lite olika intensitet och intervall. Och jag kör Dunder&Drakar med dem allihop. :cool:

?P.S. Skall ner till Malmö och hälsa på dottern i morgon och då kan det hända att det blir ett scenario Cthulhu Preludium.

ceruleanfive

Bläckfisk
Vi har precis avslutat en period av Apocalypse World. Nu har nu vi för avsikt att återvända till ett egenknackat settingoberoende traddspel kallat VARG (Versatile Action Roleplaying Game), för fortsatt speltestande.

Äventyr

Världsbyggare
Spelar aktivt:
Sagospelet Äventyr
Mutant 2 (vi har fortfarande samma rollpersoner som vi körde med större delen av nittiotalet)
Star Wars D6 (se ovan)
Zombiehack och Doctor Whohack av Äventyr
Tales of Equestria (även om vi använder våra egna regler har vi kört/kör vi de officiella äventyren)

Vill spela:
Ur varselklotet
Mutant År noll
Western IV

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Just nu är det bara Vampire: Requiem som jag spelar, men jag spelleder sedan en Bortom-kampanj och två Leviathan-kampanjer. Sedan är det en massa "kampanjer" som typ spelas en gång om året, men det är för sällan för att räknas.

Jocke

Man med skägg
Vi har sommarlov med spelgruppen. Annars är det horror on the orient express som gäller.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Inget alls :(
Men vill spela SåS, Iron Falcon, Dunder & Drakar, Hjältarnas tid, Mutant RYMD (fast kanske med annat regelsystem och utan Kult monster)

Jocke

Man med skägg
Jocke;n253630 said:
Vi har sommarlov med spelgruppen. Annars är det horror on the orient express som gäller.
Eller jo, jag spelleder en seemless drop in drop out dungenon på en slack jag hänger i!

Honken

Hero
Jag spelleder Mongoose Traveller 2nd Ed och Eon IV. Jag spelar Coriolis.

/H

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Kör just nu:
Eon
Pathfinder

Vill spela:
Black Hack
Shadow of the demon lord
Stars without number
5e
Blood & bronze

Kalil

Swordsman
Spelar
D&D 5e
Shadowrun 5e
Shadows of the Demon Lord

Vill spela
Owl Hoot Trail
Call of Cthulhu
Eclipse Phase

Khan

Kondottiär
Just nu spelleder jag Mutant År Noll, vi är c:a halvvägs genom Genlab Alfa vid det här laget. Riktigt skoj.

Skulle inte ha något emot att spela något också, men jag är sugen på så mycket så det knappt går att räkna. Men jag gör ett försök:
Vampire
Eon IV
Mutant 2089
Coriolis
Oktoberlandet
Fiasco (alla varianter)
SaKVaL
Lady Blackbird
Kutulu
Kult
All Flesh Must Be Eaten
Ur Varselklotet
Carcassonne - the RPG

För övrigt - vad hände Seters "detta spelar vi just nu"-undersökning?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vår spelledare Moa kör den omfattande Kregankampanjen i hennes hembyggda space opera-kosmos med BRP som regelmotor. Och när hon är klar blir det dags för oss att resa till Mars år 1897 i Space 1889.