Nekromanti vad sysslar ni med egentligen?

Jarre

Swordsman
Classified Information

Tja, själv är jag inne på sluttampen av mitt första spel (och kanske enda?), Classified Information. Spelet är så gott som färdigt, i alla fall en första version vettig nog att släppa lös.

CI utspelar sig i och runt 1900-talet andra hälft. Ja, det kanske låter lite vagt, men tanken är att erbjuda spelare möjligheten att spela i vilken miljö och tidpunkt de vill, utan att tvingas in i ett visst fack av oss spelkonstruktörer.

Vad sedan gäller scenarion, är det (såklart) öppet för gruppen, inte heller här har vi bestämt en viss genre. Fast då man ska uppleva spänning och äventyr, och det i vår värld och i (nära) nutid, får man vända sig till vad det finns för problem, möjligheter, et cetera. Spiondraman, informationsinsamling, krigsscenarion, ekonomisk eller politisk kamp, eller maffiaspelande för att nämna några äventyrsgenrer som är tänkta att kunna passa.

Spelsystemet använder sig endast av 2T10 och bygger på skicklighetsvärden och handlingars svårighet, som de flesta system, och är tänkt att vara enkelt i alla situationer. Då spelet sällan använder värden högre än 10 kommer de allra flesta klara att använda det utan svårigheter, då det krävs lite huvudräkning då och då.

Som sagt, spelet borde vara upplagt här på sidan inom de närmsta två veckorna, så man får väl se vilket mottagandet det får..

Illern

koppariller
Re: Terra Draconis & Mustelas fabler

Mitt största projekt är Terra Draconis och det som är klart på så vis att det finns färdiga regler och en världsbeskrivning av ganska hyfsat mått. Jag håller dock på att gå genom reglerna och har några idéer kring förändringar. Jag har försökt att göra regler som faktiskt passar ihop med världen och som inte är allt för krångliga.

Terra Draconis är en lågmäld sagovärld inspirerad av antiken och huvudkulturen främst av romarna. Det mesta materialet rör drakonerna ett folk som lagt under sig ett rejält hörn av världen och ser sig själva som de mest civiliserade och naturligtvis starkaste folket eftersom de (uppenbarligen) i sin religion ingått avtal med de mäktigaste gudaväsena. Det är en värld med stora kontraster mellan stora landsbygder, ibland med gigantiska storgods skötta av slavar, och stora städer som försörjs av landsbygden och slavarna, mellan civiliserade folk och barbarer, mellan rika förnäma senatorer och fattiga proletärer.

Det är en värld som i mycket skiljer sig på så vis att det finns mycket ''småmagi'' baserad på romersk tro som är väldigt viktig, vanlig och med effekter i världen som förfädersdyrkan och olika former av spiritism som ofta utförs av vanligt folk. Det finns också ovanligare magiker som teckentydare, siare eller präster som ofta är statligt anställda.

Miljön är sydeuropeisk/nordafrikansk med stora skillnader mellan bördiga översvämningsområden och kulliga landskap som mest duger till fårskötsel. I och med miljön finns en del mer exotiska djur som elefanter eller antiloper men även legendomspunna varelser som drakar, sfinxer eller Eldfågeln.

Metafysiskt sett är det ingen dualistisk värld. Det finns igen god och ond sida, inget Valar mot Morgoths horder utan de flesta varelser eller grupper agerar utifrån egna syften som av den ene eller andre kan uppfattas som bättre eller sämre.

Och så skulle jag kunna hålla på länge och pladdra :gremsmirk: Spelet finns i alla fall på Villae Mustela

Mustelas fabler är ett litet spel med lite annorlunda spelmekanik och värld som kanske är som vår antika romerska värld skulle varit om den beskrivits av Aisopos. Spelet deltar i dogmautmaningen men finns även det på Villae Mustela

DragonLord

Warrior
Nä, nu behöver till och med DragonLord mata sitt ego:

*trumvirvel*

Grå Tider
Mitt egenproducerade, långt ifrån färdiga, ofta namnskiftande (inne på tredje namnet nu) och snart speltestade fantasyrollspel. Upptäckte en dag att jag satt och omskapade DoD 6 Expert bortom allt igenkännande och tänkte att "Nä, nu får jag göra ett eget spel om jag ska bli nöjd någon gång!".
Hela idén grundar sig på en värld där tron på magi håller på att dö ut och sakta men säkert ersätts av modernare idéer. Den enda magi som finns kvar är den i landsortsbefolkningens vidskepelser och den sanna magin som praktiseras i hemlighet av gömda ordnar i världen. Annat än att det finns olika underliga fantasyfolkslag så är världen ungefär som under vår verkliga senmedeltid. I alla fall på ytan, men skrapar man hittar man besynnerliga magiska ting och skrämmande sanningar...

DragonLord - skrev detta av total egennytta och bifogar lite skönlitteratur från Grå Tider till den som skulle vara intresserad...

Morgoth

Swashbuckler
Fagins Hand...

...har hela min uppmärksamhet just nu. Projektet utspelar sig i skuggan av en något viktoriansk pseudobrittisk värld, i en dickensaktig skumraskmiljö. Det handlar om den dagliga kampen mot en skugga, bestående i mänskligt fördärv och mänsklig glömska, som sprider sig över större delar av staden och lockar människor till osympatiskt agerande...

Eller så handlar den bara tedags, artonhundratal, arbetarrörelser, adliga stroppar, författare, poetiska rörelser, industri, eller vad man än kan tycka är ett passande tema. Det finns en värld, och det finns ett koncept. Vad mer kan en spelskapare ge?

http://www.fagin.has.it
http://217.208.109.76/faginshand

(On a somewhat related note: det här kräver en del uppmärksamhet också. It's a full time job, ma'm.)

Mog Ladin

Nemesis IV

Veteran
Blå Ankan

Blå Ankan

Fantasyrollspel som utspelar sig i staden Randshamns undre värld, komplett med gillen, gatugäng, renegade-magiker, lönnmördare, prisjägare, ficktjuvar, drugdealers, troll, smugglare mm. Inget hjälte-lir här inte...

Blå Ankan "skrivs" inte som vanligt, utan växer fram genom samarbete mellan spelarna och spelledaren.

Namnlöst (arbetsnamn: The Seel)

Humorrollspel som utspelar sig i skidbacken. Danskarna har invaderat skidbacken, där de förvränger tid och rum och är i vägen i backarna och liftarna. De kvarvarande svenskarna har bildat olika gäng och konkurerar med danskarna om kontroll i pisterna. Men kvar finns också de urgamla konflikterna mellan skidåkare och snowboardåkare.

Insignia

Swashbuckler
Jag gör inte så mycket, men...

Underströmmar
Färgglad undervattensfantasy, som skulle ha blivit mitt bidrag till dogmautmaningen. Tyvärr kom jag av mig, men jag ska fortsätta på det när jag har tid.

Derelict (arbetsnamn)
Sagofantasy där gudar lever bland de dödliga. Om jag bara kom mig för att samla ihop anteckningarna skulle jag nog ha ett fungerande spel, med ett äventyr till och med. Men jag orkar inte :gremfrown:

Oktagon (arbetsnamn)
Äventyr efter döden. Tanken var god, men när jag kommit en bit insåg jag att nästan allt jag hade var hopplöst uselt. Så om det ska bli något måste jag i princip börja om från början, och SÅ kul var det inte. Senare, kanske.

(namnlöst)
Mysko SF med robotar. Eh... visst låter det originellt? Idén var kul, men jag har inte lyckats sammanfatta den ännu. Och det är ändå ett av mina äldsta projekt, vilket säger en del om hur ihärdigt jag jobbar på det :gremcrazy:

Rising

Vila i frid
*Motiverar*

"Derelict (arbetsnamn)
Sagofantasy där gudar lever bland de dödliga. Om jag bara kom mig för att samla ihop anteckningarna skulle jag nog ha ett fungerande spel, med ett äventyr till och med. Men jag orkar inte"

Då hoppas jag du blir lite motiverad av tanken på att jag längtar jättemycket efter Derelict, och tycker att du borde sätta igång med färdigställandet omedelbums! Jag läste faktiskt dina gamla Derelictspån för inte så länge sedan (förrgår?) och tycker fortfarande att det är ett av de mest frestande projekt av alla som håller på att skapas av folket här på forumet.

Jag fick faktiskt för mig ett tag att du skulle göra en dogmaversion och satt och väntade förhoppningsfullt på ett sådant. Nåja, du ska naturligtvis ta den tid på dig som du behöver, men jag vill bara att du skall veta att jag (och säkert en massa andra) inte har glömt projektet utan har höga förväntningar, och det om något är väl en motiverande tanke?

---

Förresten: Underströmmar - undervattensfantasy (!) Jag har också tänkt lite på undervattensfantasy och är därför väldigt nyfiken på vad du har för visioner. Berätta gärna mer. Ge oss en kort konceptbeskrivning!

(Förresten; "underströmmar" var ett mkt bra namn)

/Rising

Insignia

Swashbuckler
Tack! ^_^

"jag längtar jättemycket efter Derelict /---/ det är ett av de mest frestande projekt av alla som håller på att skapas av folket här"

Vad glad jag blir! Det var precis vad jag behövde höra :gremlaugh:
Jag kanske till och med sätter mig och skriver något ikväll, efter som du ber så snällt :gremsmile:

"Jag har också tänkt lite på undervattensfantasy och är därför väldigt nyfiken på vad du har för visioner. Berätta gärna mer. Ge oss en kort konceptbeskrivning!"

Jag måste gå och se på TV nu, men jag kommer tillbaka och beskriver sedan :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Re: Tack! ^_^

"Jag kanske till och med sätter mig och skriver något ikväll, efter som du ber så snällt"

Weee! :^) Man kanske borde berätta för alla hur mycket man ser fram emot deras projekt så att de förstod att det finns en publik som väntar på deras grejer. (Personligen har jag dock nästan lättast för att skapa något om jag inte pratat om projektet för någon)

"Jag måste gå och se på TV nu, men jag kommer tillbaka och beskriver sedan"

Åh åh åh... Säg att du tittat på The Office! Då har jag äntligen hittat någon annan på forumet som ser på det programmet!

/Rising
vars skratt fastnar i halsen, då en del skämt landar alldeles för nära för att det egentligen skall vara roligt...

Förresten så skulle jag vilja ha den här kortleken. Blev glad när jag såg Janeane Garofalo på den listan, eftersom jag är lite kär i henne och tycker det var skönt att veta att hon är en sympatisk, anständig människa också.

Insignia

Swashbuckler
TV och havsvatten

"Åh åh åh... Säg att du tittat på The Office!"

Näe, Boomtown. Sorry ^^

Här är i alla fall beskrivningen jag lovade:
Underströmmar handlar om tre folkslag som påminner om människor, men har drag av olika fiskar. Hominider och cephalopoder är bofasta i skilda miljöer, och är på många sätt varandras motsatser, medan anguiller är nomader som drar omkring i stora stim. Hominiderna kommunicerar med teckenspråk, och det används också som ett universalspråk - eftersom anguillernas klickande ljud och cephalopodernas telepati är omöjliga för de flesta utlänningar att lära sig. Det finns två speciella krafter: Flöde manipulerar vatten, och Klarsyn är... well, clairvoyance (i olika former). Man kan väl säga att de motsvarar magi och psionics i normal fantasy, men de är ganska begränsade.

Tja, det var en liten inblick i projektet - hoppas det var till någon ledning ^^

Rising

Vila i frid
Re: TV och havsvatten

"Hominider och cephalopoder är bofasta i skilda miljöer, och är på många sätt varandras motsatser, medan anguiller är nomader som drar omkring i stora stim. Hominiderna kommunicerar med teckenspråk, och det används också som ett universalspråk - eftersom anguillernas klickande ljud och cephalopodernas telepati är omöjliga för de flesta utlänningar att lära sig. Det finns två speciella krafter: Flöde manipulerar vatten, och Klarsyn är... well, clairvoyance (i olika former). Man kan väl säga att de motsvarar magi och psionics i normal fantasy, men de är ganska begränsade."

Jorå, det ser schysst ut. Vilken stämning blir det? Mörkt, kallt vatten och mycket "gömma sig i sönderkorroderade skeppsvrak medan gnistrande vitfenade revhajar hotfullt patrullerar utanför?" Mycket fara, mycket spänning, mycket undersöka havets mysterier?

eller:

Blomstrande havsväxter och sprakande korallrev omger de glada äventyren där narvalar är vattnets enhörningar, sjöormar är havets drakar, hajar är oceanernas svar på landhajar, och där man aldrig har långt upp till det skimrande solljuset som bryts på lekande vis över vattenytan?

eller:

Kuslig, urålderlig djuphavsgrav-dark-fantasy. Primitiva transparenta vattenmaskar, stim med lysräkor och smala fiskar med lysande ping-pong-ögon och stora munnar rör sig sökandes utanför grottgånarna där svavelångor bubblar upp mellan kontinentalplattorna och kallblodiga amfibier planerar lönnmord och hänger sig åt lömska rävspel?

eller:

Undervattens-hålligång med fjälliga havsflickor som leker plaskandes med varandras musslor såsom sorglösa najader, innan två, stora, uppsvällda, knottriga bläckfiskar överrumplar dem och håller fast dem medan deras polare, några elektriska ålar, tar sig in... Nä vänta, det var ju mitt förslag, det får du inte sno! ;^)

---

Det jag har märkt när jag klurat på vattenfantasy är just vilken stor bredd det är på de symboliska ikoner som står till buds. Det kan bli lättsamt, romantiskt, spännande, gåtfullt, hotfullt, spöklikt och i stort sett vad som helst. Man lockas gärna till att säga "ja, det kan bli allt möjligt i mitt spel" men då tror jag att man lurar sig själv och hamnar i ett läge där det inte blir någon struktur alls på ens klur. Naturligtvis skall äventyren kunna handla om allt möjligt, men den kan nog vara klokt att hålla en rätt väldefinierad linje när man konstruerar själva världen och presenterar sin vision.

Nå, hur har du tänkt här?

/Rising
som frågar eftersom han själv inte vet vad han själv tycker och verkligen skulle behöva någon att bolla idéer med.

Insignia

Swashbuckler
Stämning

Jag tänker mig framför allt något i still med tecknade äventyr; visst händer allvarliga saker, men det mesta behandlas med en gnutta humor. Den mystiska Ytan är något som de flesta inte tror existerar, och om den finns så är den säkert farlig. "Alla som besökt Ytan har dött efteråt. Oftast många år efteråt av hög ålder, men de är likväl döda." :gremgrin:

TomasHVM

Swordsman
Jeg sysler med flere saker

Hva jeg sysler med:

Rollespillet Romanse! - nytt rollespill, privat utgivelse, under arbeid

Rollespillet Fabula - "Ormens Tideverv", modul til spillfestival, under arbeid

Rollespillet Pervo - eksperimentelt terapi-rollespill, nettutgivelse, nylig ferdig

Rollespillet Barbar - fantasirollespill, tillegg til spillblad, nylig ferdig

Homunkel - romanserie og rollespill med tomter, troll og snakkende dyr, nylig påbegynt

Rollespillet Fabula - seriefabulering, kampanje-eksperiment, nylig påbegynt

Det er sikkert noe jeg har glemt.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Tack! ^_^

"Åh åh åh... Säg att du tittat på The Office! Då har jag äntligen hittat någon annan på forumet som ser på det programmet!"

Jamen... jag har ju sett på det hela tiden. Har du letat folk?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, nu har jag äntligen kommit igång med att syssla, så jag har ett par projekt på gång (förutom ett stort projekt som inte alls har med rollspel att göra...), bland annat ett rollspel med arbetsnamnet Post Libertes som ska vara ett "under katastrofen"-spel i en inte alltför avlägsen framtid. Reglerna ska vara snabba och lätta.

Ett annat rollspel som är på planeringstadiet är ett humorspel där spelaren ikläder sig rollen som ett spöke på en herrgård eller kyrkogård, och de ska skrämma så mycket som möjligt. Ju mer de skrämmer desto högre stiger de i rang.

Sen är det ett äventyr till Dungeons and dragons, men en än så länge väldigt hemlig handling...

Det är väl allt för tillfället skulle jag tro...