Nekromanti Vad tänker ni mest på då ni gör äventyr?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har ju tidigare diskuterat introäventyr och fått bra tips på vad man ska tänka på då man specifikt ska göra dem. Men det är ju kul om storyn är rolig också så vad är era bästa tips överlag då ni gör äventyr?

Hur ska man förbereda spelledaren? Spelarna? Hur ska texten skrivas? Som gamla Drakar och demoner äventyr med Överblick, Skatter, Monster etc rubriker eller ges mer utrymme för improvisation? Jag vill gärna skriva övergripande och göra det enkelt att gå igenom för läsaren. Min tanke är att det inte ska vara för stort och tungt.

Förslag på sociala konflikter? Är twister bra? Finns länkar på bra äventyr man kan titta på som ni kan tipsa om. Jag förstår att man ska följa spelets premiss så klart.

Jag tycker att det är ganska segt att läsa igenom 30 sidor äventyr. Jag föredrar snabb överblick med inspirerande inslag man kan dividera om. Jag gillar inslagen i "Vilket är ert bästa äventyr ni skrivit" tråden.

Men ge mig gärna bra tips för nu ska jag skriva ett äventyr för första gången på evigheter som dessutom går i tryck som introäventyr.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det första jag gör är tittar på strukturen över äventyret och vrider den till att passa genren och känslan jag försöker skapa.

Är det episkt så är det rälsning som gäller (i mer eller mindre vacker form). Hjältarna är som regel ödestyngda och det som är intressant är hur de hanterar det.

Skräck brukar jag blanda med mysterie-spel, så där blir det skala-lök spel, med nät av ledtrådar att gräva i.

Slutligen så har vi upptäckar-spel, där man utforskar en värld och då är det fisk-tank.

Steg två är att skapa två behov som står i motsatts-relation till varandra. För att göra en jämförelse med Mario: ett behov är att rädda princessan och besegra Bowser, ett annat är att äta svampar för att bli bättre på att besegra Bowser MEN det innebär en ökad risk.

Steg tre, nu börjar vi titta efter på hur mycket tid vi har och dimensionerar kampanjen/äventyret efter det.

Steg fyra, nu börjar vi göra äventyret. Som regel så återvänder vi konstant till steg ett, dvs. vad är känslan vi försöker skapa och stödjer slp, setting och plot det?

Thats it.

Eksem

Champion
Olika äventyr kräver olika saker (duh). Det finns många ändar att börja i, och vilken ände man börjar i dikterar resten av processen (duh). Några ändar att börja i kan vara:

"Jag vill få spelarna att reflektera över den här typen av moraliska dilemman."

"Vore inte det här en väldigt cool plats att äventyra i?"

"Det här är de bästa SLPerna jag någonsin kommit på, de vill jag att spelarna ska få interagera med!"

"Eftersom det är ett introäventyr vill jag visa upp alla aspekter av regelsystemet."

"Jag är sugen på att ha ett mysterie för spelarna att rota i."

"Det var länge sedan jag skrev ett eget äventyr, jag borde göra det bara för att se om jag kan."

Etc, etc, etc.

Beroende på av vilken anledning man skriver ett äventyr så ställer det olika krav både på vidare konstruktion och sedemera även presentation av äventyret. Jag kan inte tänka mig att det finns ett enskilt "recept" för bästa presentation, utan det hänger så mycket på spelstilen äventyret är skrivet för, varför äventyret är skrivet och vad äventyret är menat att uppnå.

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar när där bara är problem och saker att kasta mot spelarna men inga lösningar presenterade. Spelarna får komma på hur de ska lösa att strömmen har gått i deras bas och vad de ska göra åt att en drake tagit över en av deras byar.

Bassejr

Hero
1. Inte allt för komplicerat. därav saga games stora succe med "Enbladsscenarion".
2. Beskriv platsen tidigt och tydligt. Förutsatt att äventyret utspelarsig på en plats. Om inte, var tydlig med att ge en tydlig id´e av hur Miljön är eller ska vara.
3. beskriv händelse i lättförståeliga skikt, eller ha en tydlig och lättläst summering av äventyret först för spelledarens skull, och gå sen inteallt för mycket mer komplicerat än vad summeringen beskriver.