Rickard
Urverk speldesign
Tjenare..
Min Gondicabok har jag lånat utav en annan spelledare i gruppen.. Han tyckte inte precis att själva rollspelet tilltalade honom.. Jag tyckte rollspelet verkade spännande och satte mig för något år sedan och läste igenom boken.. Kanske kunde jag se guldkorn i rollspelet som kompisen missat.. Tyvärr hittade jag inte många och de nackdelar rollspelet hade övervägde fördelarna.. Nu något år senare har jag fortfarande inte spelledit Gondica..
Vad tyckte ni andra var dåligt med Gondica när ni läste det? Här var vad jag inte gillade..
× Det ålderdomliga regelsystemet. Vad jag menar med ålderdomligt är att det är så detaljerat med småsaker som mest gör det krångligt.. Köpsystemet och de mängder av specifika färdigheter är två exempel. I grund är tärningssystemet Star Wars och det är ju väldigt enkelt i grund för att köpa färdigheter, så varför göra det krångligare? Det hela påminner om DoD i komplexitet och det är ju knappast bra.. Jag har haft mängder av nya spelare som kliat sig i huvudet när jag förklarar kostnaderna i DoD..
× Faunernas överlägsenhet när det kommer till coolhet.. Visst, det är en väldigt personlig smak men när de är kända för att rumla runt på krogar och dra dolkar mot varandra i dueller så blir det genast ett romantiskt skimmer över det folkslaget..
× Bristen av swashbuckling i ett swashbucklingrollspel.. Bra idé att använda Star Wars system, då det är snabbt och enkelt.. Men det är inget som får mig att vilja spela swashbuckling.. Det finns inget bland reglerna som uppmanar till det.. Jag vet knappt att det nämns annat än att det finns en text på en fjärdedels sida om dueller..
× Torrheten i världen.. Om man vill ha en värld i rörelse eller en värld som ständigt expanderar då allt inte är utforskat måste man få det att märkas i texten.. Som det är nu är allting bara torrt beskrivet uppifrån och ner.. Tomhet lämnas, men knappt några ledtrådar om vad som kan finnas i tomheten.. Det skulle väl vara förklaringen om enhörningshornet i så fall..
× Rosenius bilder. Inget illa ment, men han brukar i regel skugga sönder bilderna. Dessutom så är det väldigt mycket "pose-bilder".. Alla karaktäret står mest som om någon tar ett foto av dem.. Faunbilden (s.19), Pilregnsbilden (s.37) och den söta bilden på s.164 har lite rörelse i sig.. Man kan lätt lista ut vad som ska hända härnäst eller vad som hänt innan.. Fast pose-bilder är något alla rollspel i regel har problem med..
Uhm.. Vad negativt det här inlägget blev.. Här kör jag några saker jag gillade..
× Humorn i beskrivningarna.. Humor behövs för annars orkar man knappast läsa igenom hela boken.. Ta beskrivningen på Sjömannakunskap som exempel eller när det förklaras om kruts kvalitet.. Tyvärr finns det inte särkskilt mycket utav den här varan och jag vet inte om det jag tyckte var roligt verkligen var ditskrivet för att vara det..
× Framsidebilden.. Ärligt talat så kan jag hitta på hela äventyr bara från att se på den bilden.. Jag får stämning.. Jag får fart.. Men antagligen får jag också helt fel vibbar om vad rollspelet egentligen handlar om..
<CENTER><TABLE WIDTH=410><TR><td><HR SIZE=1>"Krut kommer för det mesta i tre kvaliteter: normal, dåligt och uselt.[/i]"
"Sjömannaskap innefattar kunskap i de allehanda sysslor en sjöman ägnar sig åt, t.ex. att ro /.../ hissa segel och att sjunga sjömansvisor."<HR SIZE=1></TD></TR></TABLE></CENTER>
Min Gondicabok har jag lånat utav en annan spelledare i gruppen.. Han tyckte inte precis att själva rollspelet tilltalade honom.. Jag tyckte rollspelet verkade spännande och satte mig för något år sedan och läste igenom boken.. Kanske kunde jag se guldkorn i rollspelet som kompisen missat.. Tyvärr hittade jag inte många och de nackdelar rollspelet hade övervägde fördelarna.. Nu något år senare har jag fortfarande inte spelledit Gondica..
Vad tyckte ni andra var dåligt med Gondica när ni läste det? Här var vad jag inte gillade..
× Det ålderdomliga regelsystemet. Vad jag menar med ålderdomligt är att det är så detaljerat med småsaker som mest gör det krångligt.. Köpsystemet och de mängder av specifika färdigheter är två exempel. I grund är tärningssystemet Star Wars och det är ju väldigt enkelt i grund för att köpa färdigheter, så varför göra det krångligare? Det hela påminner om DoD i komplexitet och det är ju knappast bra.. Jag har haft mängder av nya spelare som kliat sig i huvudet när jag förklarar kostnaderna i DoD..
× Faunernas överlägsenhet när det kommer till coolhet.. Visst, det är en väldigt personlig smak men när de är kända för att rumla runt på krogar och dra dolkar mot varandra i dueller så blir det genast ett romantiskt skimmer över det folkslaget..
× Bristen av swashbuckling i ett swashbucklingrollspel.. Bra idé att använda Star Wars system, då det är snabbt och enkelt.. Men det är inget som får mig att vilja spela swashbuckling.. Det finns inget bland reglerna som uppmanar till det.. Jag vet knappt att det nämns annat än att det finns en text på en fjärdedels sida om dueller..
× Torrheten i världen.. Om man vill ha en värld i rörelse eller en värld som ständigt expanderar då allt inte är utforskat måste man få det att märkas i texten.. Som det är nu är allting bara torrt beskrivet uppifrån och ner.. Tomhet lämnas, men knappt några ledtrådar om vad som kan finnas i tomheten.. Det skulle väl vara förklaringen om enhörningshornet i så fall..
× Rosenius bilder. Inget illa ment, men han brukar i regel skugga sönder bilderna. Dessutom så är det väldigt mycket "pose-bilder".. Alla karaktäret står mest som om någon tar ett foto av dem.. Faunbilden (s.19), Pilregnsbilden (s.37) och den söta bilden på s.164 har lite rörelse i sig.. Man kan lätt lista ut vad som ska hända härnäst eller vad som hänt innan.. Fast pose-bilder är något alla rollspel i regel har problem med..
Uhm.. Vad negativt det här inlägget blev.. Här kör jag några saker jag gillade..
× Humorn i beskrivningarna.. Humor behövs för annars orkar man knappast läsa igenom hela boken.. Ta beskrivningen på Sjömannakunskap som exempel eller när det förklaras om kruts kvalitet.. Tyvärr finns det inte särkskilt mycket utav den här varan och jag vet inte om det jag tyckte var roligt verkligen var ditskrivet för att vara det..
× Framsidebilden.. Ärligt talat så kan jag hitta på hela äventyr bara från att se på den bilden.. Jag får stämning.. Jag får fart.. Men antagligen får jag också helt fel vibbar om vad rollspelet egentligen handlar om..
<CENTER><TABLE WIDTH=410><TR><td><HR SIZE=1>"Krut kommer för det mesta i tre kvaliteter: normal, dåligt och uselt.[/i]"
"Sjömannaskap innefattar kunskap i de allehanda sysslor en sjöman ägnar sig åt, t.ex. att ro /.../ hissa segel och att sjunga sjömansvisor."<HR SIZE=1></TD></TR></TABLE></CENTER>