Nekromanti Vad tjänar en författare som skriver till Eon?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag tycker det går alldeles för långsamt med nya produkter till Eon. Jag får en känsla av att ingen jobbar heltid med det. Fler människor borde sätta fart och skriva. Sätt upp en deadline och håll den. Hur lång tid tar det att skriva ihop ett supplement till Eon från ide till färdig manus? Hur mycket pengar tjänar en författare hos Neogames? Anledningen till att jag frågar är om det är värt att ta tjänstledigt från sitt arbete för att skriva till Eon. Är det någon som vet?

Silvervarg

Warrior
Okej nu är jag inte neogames och kan inget om dem direkt. Men jag har sett massor personer skriva att frilansare nästan enbart tjänar äran att ha skapat verket. Sedan hur fort ett manus kommer beror på vem som skriver, den måste ju ha insperation annars blir det ju bara ordtugg utan innehåll. Och jag kan tänka mig att de flesta funkar så att jobblusten och insperation går i vågor. Det gör iaf min...

/me undrar om inte det är bättre att fråga detta stuff till Neogames som faktiskt har sektionen "jobb" på sidan :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Anledningen till att jag frågar är om det är värt att ta tjänstledigt från sitt arbete för att skriva till Eon."

Jag tror inte att det är riktigt så enkelt. Dels bör författarna hålla en viss nivå (inte för att jag dissar dig på något sätt, men viljan att skriva för Neogames är nog inte deras enda kriterium när det gäller författare) och dels så måste Neogames själva ha råd att trycka upp den aktuella modulen. Det är alltså inte omöjligt att det i dagsläget finns färdiga moduler som ännu inte kommit i tryck. Annars så har jag för mig att Neogames betalar sin skribenter hyfsat i alla fall jämfört med övriga svenska spelmakare.

Big Marco

Läskig
Arvodet till skribenter är i snitt fem öre per tecken (ej räknat mellanslag) - något lägre om man är helt grön, något mer om man är "etablerad".

Detta gör ca 9000-10.000 kr brutto för en normal Eon-modul. Skriver du fort och rätt kan det bli en okay ersättning, men oftast så krävs det att du ser ersättningen som sekundär och brinner för att skriva och kanske bli lite kvasi-känd.

Eagle

Swordsman
Har mailat dem, men inte fått svar. Därför tog jag upp frågan i forumet. Men jag vet inte huruvida någon från Neogames läser forumet heller för den delen, så jag förväntar mig faktiskt inte att få någon feedback från dem. Däremot så vet jag om att det finns frilansförfattare som läser och skriver inlägg på forumet.

Eagle

Swordsman
Nja, det kommer inte i närheten av en vanlig lön. Såvida man inte skriver manuset på ett par veckor vill säga :gremsmile: Men ok, brinner man för att vara författare till ett rollspel som man inte äger rättigheterna till, så är man kanske nöjd med brödsmulor. Fast å andra sidan, vad som är brödsmulor för mig, kanske för någon annan är mycket pengar. Det är ett relativt begrepp. Det är ju viktigt att komma ihåg att de som sitter längs upp i "näringskedjan" (förlagets ägare) ska tjäna pengar. Författare i allmänhet har ju knappast världens bästa förhandlingsläge :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Rollspelsskapande

"Jag får en känsla av att ingen jobbar heltid med det."

Det är helt korrekt. Det är väl i princip bara Carl-Johan Ström som jobbar heltid med rollspel, inte bara på Neogames utan i hela Sverige. Resten* har rollspelsskapande som en hobby som de utövar på sin fritid. De försörjer sig huvudsakligen på "riktiga" jobb, och plöjer ner fritid och semesterpengar i rollspelsskapandet istället. Det är liksom inte de glada åttitalsdagarna då Äventyrsspel anställde sju pers på heltid längre.

"Anledningen till att jag frågar är om det är värt att ta tjänstledigt från sitt arbete för att skriva till Eon."

Räknar du ekonomiskt, nej, det är det inte. Tro mig, jag vet.

* </small>Jag är lite osäker hur det är med RiotMinds, men för resten av Sveriges rollspelsskapare stämmer det.</small>

Rosen

Myrmidon
Författare i allmänhet har ju knappast världens bästa förhandlingsläge

Johodå; de kan säga "Näe, då skriver jag den inte." (-:
Sen är hela branschen numera så liten att det inte blir några stora pengar att tjäna ändå. Fem öre per tecken är faktiskt exakt vad Lancelot Games betalade mig för 17 år sedan (fast då var det inklusive mellanslag), men om man ser till deras upplagor och distribution hade de räknats som en j-igt stor utgivare med dagens mått mätt. (Och dessutom hade de tillskott av riskkapital...) Idag är branschläget mycket tajtare, och den sorts marginaler man talade om då finns helt enkelt inte längre.

--
Åke