slöseri
På vad? Rollformulär? Kopiera upp nya. Tid? Varför tror du att program som Neotech Office finns för?
Visst, rollformulär är inget problem och Tiden som den rent "mekaniska" karaktärsgeneringen tar kan man säkert speeda up mycket med datorstöd men den största tidsåtgången är ju den som de "mjuka" delarna av karaktären tar upp. (Backgrund, personlighet, utseende/utstrålning etc etc.) Själv brukar jag lägga ner säkert 2-3 högkvalitetstid + typ 10 timmars "fundera på bussen" på en seriös kampanjkaraktär och det är redan den ens har klivit in i kampanjen... Lägg därtil all speltid man har lagt på att utveckla karaktären PLUS att spelledaren oxå har mycket tid nerlagd som ofta till stor del är knuten till karaktärerna. Kan bara ta mig själv som exempel men skulle typ hälften av karaktärerna dö så skulle jag i princip få "kasta" majoriteten av de ideer jag har utvecklat till kampanjen, så hårt knutna är de till huvudkaraktärerna.
Dessutom så borde man tänka sig för (två gånger) innan man ger sig in i en strid... så om spelarna blir jätteledsna över sina avlidna karaktärer så flina elakt och säg "tänk efter nästa gång" eller "vi ska alla den vägen vandra".
Spelarna brukar oftast tänka sig för snarare tio än två gånger, men det är ju knappast nån garanti för att man överlever. Dessutom är inte problemet att spelaren blir ledsen (det är väl iofs oxå ett problem) utan att JAG blir ledsen, efterssom kampanjkvaliteen sjunker om de etablerade karaktärerna försvinner. Och nej, vi skall inte "alla den vägen vandra", Verkliga personer Ja, men fiktiva personer dör inte förens Tv-serien/bok-serien/kampanjen/filmen/whatever är slut... iaf inte om de är huvudpersoner.
/Bjorn