da_bohz
Swordsman
Nu till helgen ska jag spelleda och testa mitt egna system Halean med tre spelgrupper á 3-5 spelare vardera.
?Senast jag testade systemet insåg jag snabbt hur svårt det var för rollpersonerna att dö, vilket har inneburit att jag balanserat fienderna till en mer RP-lik nivå, samt ökat på skadan för alla vapen med en extra tärning till denna omgång. Troligtvis och förhoppningsvis blir det lite dödligare än sist, och förhoppningsvis tillräckligt dödligt för att spelarna ska behöva tänka efter innan de anfaller.
Eftersom systemet troligtvis är ganska farligt/dödligt tänkte jag visa detta tidigt (och helst utan att någon har suttit i en och en halv timme och skapat en rollperson hen är nöjd med). Tanken jag har, och som jag börjat knåpa på, är en variant där de spelar en prolog till sitt egna äventyr.
?De får varsin förskapad karaktär och får veta deras uppdrag och hur de känner varandra, men inget alltför fördjupat. Spelarna får veta direkt att det handlar om en prolog och att de snart kommer få skapa sina egna karaktärer att spela med. Eftersom det är ett system som fortfarande skapas är det troligtvis ingen av dem (som mest en eller två) som har testat det förut. Genom prologen vill jag ta dem genom de grundläggande mekanikerna innan de börjar tänka alltför mycket på karaktärerna. Lite som en tutorial i tv-/datorspel.
Huvuddragen av händelseförloppet i prologen är följande:
En kort paus, samt ?skapande av nya karaktärer.
-
?Tankar? Frågor?
?Senast jag testade systemet insåg jag snabbt hur svårt det var för rollpersonerna att dö, vilket har inneburit att jag balanserat fienderna till en mer RP-lik nivå, samt ökat på skadan för alla vapen med en extra tärning till denna omgång. Troligtvis och förhoppningsvis blir det lite dödligare än sist, och förhoppningsvis tillräckligt dödligt för att spelarna ska behöva tänka efter innan de anfaller.
Eftersom systemet troligtvis är ganska farligt/dödligt tänkte jag visa detta tidigt (och helst utan att någon har suttit i en och en halv timme och skapat en rollperson hen är nöjd med). Tanken jag har, och som jag börjat knåpa på, är en variant där de spelar en prolog till sitt egna äventyr.
?De får varsin förskapad karaktär och får veta deras uppdrag och hur de känner varandra, men inget alltför fördjupat. Spelarna får veta direkt att det handlar om en prolog och att de snart kommer få skapa sina egna karaktärer att spela med. Eftersom det är ett system som fortfarande skapas är det troligtvis ingen av dem (som mest en eller två) som har testat det förut. Genom prologen vill jag ta dem genom de grundläggande mekanikerna innan de börjar tänka alltför mycket på karaktärerna. Lite som en tutorial i tv-/datorspel.
Huvuddragen av händelseförloppet i prologen är följande:
- ?Rollpersonernas sällskap (de själva + 2-3 SLP) har fått i uppdrag av högt uppsatta människor i deras hemstad att förhandla med en stam folkskygga barbarer som har sitt huvudsäte någonstans i den norra delen av en rejält stor skog. Till saken hör att skogen har en del rykten om sig att vara magisk. Hur som helst, när prologen börjar har de vandrat runt i omkring en vecka i skogen, och har insett att de är vilse. Stigfinnaren i gänget har en aning om att de är i norra delen fortfarande, men inte mycket mer än så.
- ?De har dessutom fått slut på mat. Flera av dem har skadats både fysiskt och psykiskt sedan de kommit in i skogen, och det verkar som att farorna lurar överallt. En av deras SLP-polare har skadat benet allvarligt och kan inte längre gå normalt. De måste antingen söka efter mat eller hoppas på att de snart hittar barbarerna (som av allt att döma troligtvis, eventuellt, möjligtvis kan vara fredligt inställda).
- De kommer bli överfallna förr eller senare. Diverse vilda varelser dyker upp, och åtminstone två SLPs dör, kanske någon RP.
- ?Efter X antal rundor in i anfallet dyker några barbarer upp helt plötsligt, varpå de vilda varelserna plötsligt flyr från striden. Barbarerna enas om att ta med sig RP till sin by som gäster (eller fångar, om RP spelar på det sättet).
- ?På vägen till byn blir de omringade, och denna gång av löjligt många varelser (av samma typ som innan). Denna strid spelas inte, utan man "klipper" precis när de står och ser sig om och känner sin åstundande undergång tränga sig på.
En kort paus, samt ?skapande av nya karaktärer.
-
?6. De nyskapade rollpersonerna befinner sig i rådhuset i hemstaden. En rådman förklarar att den förra patrullen som sändes ut för att förhandla med barbarerna inte har synts till på över en månad, och att RP får som uppdrag att ta reda på vad som hände med dem. De ska dessutom försiktigt undersöka om en allians med barbarerna skulle kunna fungera, eller om det var dem som låg bakom patrullens försvinnande. Därefter börjar det egentliga äventyret.
?Tankar? Frågor?