Nekromanti Vad tror ni om det här då? (Warband till DDM)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har haft min Warpriest of Hextor ett tag nu utan att riktigt fått nytta av den, men tycker att det är en rolig figur och skulle vilja bygga ett warband runt den.

Warpriest of Hextor

En uppenbar kombination är givetvis Grell som med sina fyra attacker fungerar fint med krigsprästens befälseffekt. Och får man in paralysen... Ja, får man in paralysen...

Grell

Öppnade en Angelfire-booster idag, och fick en Chain Devil. Kolla in attackerna så förstår ni vad jag menar när jag säger att kombon är uppenbar.

Chain Devil

För köttets skull stoppar jag in två stycken Skullcrusher Ogre. De har dessutom dubbla attacker, så kanske får man även här nytta av krigsprällens befälseffekt. Avståndsattacken på +6(15) kan även den göra nytta. 60 HP, AC 20 och Lvl 8 borde hålla dem i spel länge nog att förtjäna sina poäng.

Skullcrusher Ogre

För att fylla ut de sista poängen och jaga tre aktiveringar per runda stoppar jag in två Skeletal Dwarf som kanske kan hålla folk med låg attackbonus stångna ett tag (AC 22). Odödas specialegenskaper kanske också kan stå till tjänst någon gång.

Det hela avslutas med en Mongrelfolk, som eventuellt kan bytas ut mot ett Warrior Skeleton.

Skeletal Dwarf *2 och Mongrelfolk

Styrkor:
<ul type="square">
[*] Många attacker med hög träffchans.
[*] Reach på de flesta gubbarna (reach 2 på Grell och Skullcrusher Ogre, reach 4 på Chain Devil).
[*] Paralyseringar kan gå in (både från Grell och Wapriest of Hextor). Då lär skadan skjuta i höjden. Tänk er en paralys från grellen och fyra crittar á 20 poäng från Chain Devil. Vore det inte vackert? Reach ger mig möjligheten att välja det mål som är paralyserat för stunden utan att behöva manövrera med risk för attack of opportunity.
[*] Hög AC (duh, LE)
[*] Höga saves kombinerat med hög commander rating förhindrar flykt från plan.
[*] Immunities på flera av gubbarna gör att man kan välja energityp för krigsprästens energy vortex som passar för stunden.
[/list]

Svagheter:
<ul type="square">
[*] Få hit points. Grabbarna tål inte vidare mycket smörj. När fighten väl drar igång måste den gå fort!
[*] Långsamma. Speed fyra på flera av gubbarna borgar inte för någon iniativförande manövrering.
[*] Inga magiska attacker. Damage reduction kommer att bli tufft att hantera. Avsaknaden av magic weapon är ett problem. Det får kan till viss del kompenseras med tiles, men det är ingen pålitlig lösning.
[/list]

Nå, vad tror ni? Efter att mitt supergäng blev spöat, hånat och utskrattat av Dimfrost på SSK så börjar jag tvivla på min förmåga att bygga warbands så jag vänder mig till er för lite konstruktiv kritik (eller förbehållslöst beröm).

- Vulf

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tja, jag skulle nog försöka ersätta Skullcrusher Ogre med den förnämliga Chraalen som jag tror är ett starkt kort i de flesta sammanhang.

Vill du ha en lite billigare figur med många attacker så har du till exempel Xill , som jag av någon anledning alltid gillat men nästan aldrig spelat med.

Största problemet med dina grabbar tror jag är hastigheten och bristen på hp. Många attacker är egentligen bara användbara om man kan komma nära fienden och stå och banka på dem i alla fall en runda. Egentligen hade du nog haft mer nytta av att få plus på skadan av attackerna än träffchansen. Ta din Chain Devil till exempel, en reach på 4 är väl okej men inget bra substitut för en högre hastighet. Hinner han fram för att göra en attack så är det ju bara att flytta på sig. En commander med commander rating 5 tror jag är bra för att du behöver vinna initiativet ofta med dina snubbar. Det känns spontant som ditt band fungerar bäst mot någon som skickar fram formidabla horder av småknytt. Om du möter ett CE-band med snabba grabbar som gör fet skada men har lågt i AC så blir du väldigt beroende av att vinna initiativet. I grunden är jag nog skeptisk till ditt band. Det är väl i grunden inte någon dålig idé men det saknas riktigt bra figurer med många attacker.

Själv leker jag med två koncept, först ett LE-band med en kärna av tre Chraaler och en stryktålig commander (till exempel Orog warlord) och ett LG-band med två stycken Justice Archon och en Sword Archon plus diverse smått. Det jag främst funderar på nu är vad jag ska stoppa in för figurer på de poäng som återstår. Alla tips är välkomna.

Dimfrost

Special Circumstances
Visst, du har synergi och figurer som är riktigt bra på en del saker, precis som ditt supergäng. Problemet är att det inte räcker. Träffchans, AC och saves är helt enkelt betydligt sämre än hp, skada och speed. Därför har CE/CG ett naturligt övertag mot LG/LE. LG och LE har haft framgångar på senare tid (och även i viss mån tidigare), men då har de utnyttjat figurer med ovanstående styrkor, som Chraal, Large Silver Dragon och Justice Archon. I undantagsfall kan även andra strategier fungera, till exempel Archmage-baserade band. Gärna vill man ha något sätt att få fler aktiveringar än motståndaren, till exempel areaeffekter, bra avståndsattacker eller minions som gör att man kan spräcka gränserna (oavsett om man nu kör 8 eller 12 figurer som övre gräns).

Man vill ju alltid att ens figurer ska överleva så länge som möjligt, och det kan vara svårt att hålla mer än (som mest) en enstaka figur utanför motståndarens räckvidd i längden (man får mer eller mindre gömma den i ett gäng biffiga livvakter). Därför vill man ha bra hp, save, AC, DR etc. Av dessa är hp den absolut viktigaste faktorn, åtminstone så länge inte AC når obscena nivåer på 24-25 och uppåt, typ. Därför tycker jag att Warpriest of Hextor verkar vara en riktigt, riktigt dålig figur. 45 hp för över 50 poäng är hemskt illa. Skullcrusher känns väldigt utklassad av Chraal också, i alla fall om man spelar med en vettig commander. I allmänhet anser jag inte en enda av dina figurer vara spelbara, om man bortser från Skeletal Dwarf (väldigt eventuellt) och Mongrelfolk (om man spelar Assault). :gremsmile:

Hmm, ja, och det kan vara dumt att dö på DR eftersom två nya heta figurer, Justice Archon och Chraal, är utrustade med just det. Det tycks dock inte vara något direkt problem för ert metaspel direkt. :gremsmile:

Du är för kreativ, helt enkelt. Släng ihop några biffiga gubbar som slår ihjäl motståndaren snabbt istället...

/Dimfrost

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Sugspel!

Du är för kreativ, helt enkelt. Släng ihop några biffiga gubbar som slår ihjäl motståndaren snabbt istället...

Men det är ju så tråååååkigt...

Fast å andra sidan är det ju tråkigt att förlora också.

Och det är det som är problemet med D&D Miniatures. Vill man ha en chans att klara sig så får man inte vara kreativ. Du måste spela med de gubbar som alla andra säger åt sig att spela med. Och det är inte många per expansion. Och jag kan glömma att göra det eftersom jag inte köper styckfigurer (och inte vill göra det heller).

Det är därför jag hatar Greenfang+Dire Bear och det är därför jag aldrig kommer vilja spela något annat än casual.

- Vulf

Ram

Skev
Re: Sugspel!

Dimfrost har nog desvärre helt rätt i det han skriver (kreativitesbiten). Warpriest + Grells eller Chain devils har fin synergi, men 35 respektive 50 HP utan hög AC lite för klent. Med en commander på 52p och 45 HP så blir det problematiskt.

Det enda band med Warpriest of Hextor som jag någonsin fått att fungera någorlunda är:
Warpriest
1x Skullcrusher ogre
2x Efreeti
4x Blue
4x Mongrelfolk

Annars är walium inne på helt rätt spår. 3x Chraal + biffig commander är ett helt rätt warband. Jag skulle dock inte spela dem med Warpriest som commander... :gremgrin: Men då måste du spela de där gubbarna som alla säger åt dig att spela med...

Föresten, walium, till ditt Sword archon band så skulle det vara värt att fundera på (vissa bra, andra mindre bra...):
Dwarf artificer och/eller Eberk för att få upp AC:n.
Dwarf Wizard för Bigby's Slapping Hand.
Couatl för Snakes swiftness och en drös andra bra saker.
eller en Justice archon till.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Och jag kan glömma att göra det eftersom jag inte köper styckfigurer (och inte vill göra det heller)."

Att köpa enskilda figurer handlar inte enbart om att opta, det handlar även om att bygga bra warbands med begränsad ekonomi till sitt förfogande. Jag har trots detta ändå lagt ut runt 2000 kronor vid det här laget.

"Och det är det som är problemet med D&D Miniatures. Vill man ha en chans att klara sig så får man inte vara kreativ. Du måste spela med de gubbar som alla andra säger åt sig att spela med."

Jag skulle föredra att det blev mer balanserat, just nu känns det som om olika factions värde och vinstchanser väldigt mycket beror på det senaste boostret. För min del är det tråkigt att CE och CG länge varit så oerhört överlägsna när jag själv satsar mer på LE och LG. Visst ska det ingå i taktiken att bygga ett så smart warband som möjligt, men det ska inte finnas en handfull standardkombos som i princip är oslagbara utom i händerna på en riktigt inkompetent spelare.

Dimfrost

Special Circumstances

Jag har svårt att inse hur det kan vara roligare att lägga ut massor med pengar på boosters istället för betydligt mindre på styckfigurer, eftersom man i det senare fallet kan plocka på sig figurer som man vet kan passa i många roliga warbands. Jag köper knappast bara figurer för att bygga ett enda superband. Lichen skaffade jag mig för att jag ville kunna variera mig lite när jag spelar CE och inte bara spela hjärndöda meleefokuserade band; i så fall hade jag nog köpt Ryld eller Eye of Gruumsh istället. Greenfang gör att jag inte behöver spela med Inspiring Marshal så fort jag spelar CG. Och så vidare.

Det sagt så var jag onödigt destruktiv i min kritik av ditt band. Mer konstruktivt kan jag ge några förslag. Om man nu vill spela med Warpriest och Chain Devil tror jag man hellre vill ha Gauth än Grell. Man får fortfarande paralysering som kombar med Chain Devils många attacker, men får en betydligt bättre pjäs i allmänhet. En Skullcrusher kan också vara på sin plats, för att få någon sorts tålig meleefighter. Sedan skulle jag vilja ha en Kobold Sorcerer, för magic weapon på Chain Devil. Jag vet inte om du har en sån, men det är ett uncommon från Aberrations så någon av er borde ha den. Avslutningsvis skulle det vara bra med några billiga killar som gör minst 10 i skada, för att dra nytta av paralyserade figurer. Jag skulle nog välja ett par Barbarian Mercenaries, men vad som helst som gör 10-15 i skada för mindre än 10 poäng lär fungera. Om det nu finns något sådant som ni har, själv har jag så dålig koll på LE eftersom jag byter bort alla mina sådana gubbar med Walium. Om det är plats över är det nog bra med ett par skelett som tål köld, så att du kan energy vortexa cold genom dem och kedjedjävulen, precis som du hade innan.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Jag tycker att det ser rätt bra ut. Kanske skulle en starkare köttsköld framför grellen vara att föredra, och om man spelar med ett band som tjänar på att fienden skall komma fram i närstrid så bör man nog också ge dem en anledning att skynda sig: Alltså - distansattacker. (En gauth istället för en Skullcrusher å ngn mook, texempel?)

Nå. Det finns ett par saker med kritiken i den här tråden som inte riktigt gäller när du och jag spelar:

1. Vi spelar inte Assault, så hög hastighet är inte så viktigt för oss.
2. Vi spelar inte på tid, så (återigen) hög hastighet är inte så viktigt för oss, och taktiken att lönnmörda ledaren är inte det enda som gäller. (Dessutom, när regeln om att man bara får speed:2 utan commander försvinner så kommer den taktiken bli ännu sämre, vilket gör att många commanders kommer att öka i värde. Warpriest of Hextor är nog en av dem)
3. Vi har inte ett metaspel fullt med bregottfittor som spelar med stora silverdrakar med vilka de flyger fram och samlar ihop några poäng med blåsattacker för att sedan sticka iväg och gömma sig som ett chilenskt luder tills speltiden tagit slut. Vilket är en spelstil som Wizards själva hatar och försöker ändra på. Utan det hotet så kan våra band se lite annorlunda ut.

Jag har förresten fått en archmage så nu är jag sugen på att bygga ett band kring den. Vi måste lira någon gång, med andra ord.

Dimfrost

Special Circumstances
Vi spelar inte heller Assault, vi spelar inte på tid, och vi spelar inte mot en massa stora drakar. Ändå är det viktigt med speed, hp och liknande. Fråga bara Vulf vad mina röda samuraier gjorde med hans red wizard-band. :gremsmile:

/Dimfrost

Rising

Vila i frid

Jag har svårt att inse hur det kan vara roligare att lägga ut massor med pengar på boosters istället för betydligt mindre på styckfigurer, eftersom man i det senare fallet kan plocka på sig figurer som man vet kan passa i många roliga warbands.
Jag resonerar angående det här på samma sätt som jag resonerar angående banning:

Magic hade under Urzablocket ett helt gäng med överbroken kort som mer eller mindre förstörde hela spelet. Wizards trodde att de gjorde spelarna en tjänst genom att ge dem vad de ville ha; snabba och bra kort, men istället blev spelet skittrist och folk förlorade på hatred i första rundan eller kunde gå ut och fika medan motspelaren untappade sin tolarian academy om och om igen innan han fick en miljon mana och tvingade en att dra hela ens lek på handen.

Wizards bannade ytterst få av de broken kort som fanns i Urzablocket och menade att de inte ville göra det omöjligt för spelarna att lira med de kort de hade köpt. Motståndarna menade att genom att göra så - så gjorde de istället att alla andra kort blev omöjliga att spela med. Istället för att banna tre kort så gjorde de alltså det omöjligt att spela med fler än trettio kort.

Hur är det på miniatures-turneringarna? Jo, det är mer eller mindre bara Tier 1-band. På senaste turneringen fanns det ett helt knippe med mer eller mindre identiska 3xchraal-band. Ganska trist. I det metaspelet finns det bara en handfull pjäser som går att spela med, resten är för dåliga. Det ger ett väldigt begränsat taktiskt utrymme och tar bort mycket av skickligheten som jag vill åt i ett spel.

Därför föredrar jag alltså en spelmiljö med flera pjäser, flera val, flera möjligheter. Eftersom de jag spelar mot är boosterköpare såsom jag själv så lirar vi på samma villkor och har alla många fler möjligheter än proffsspelarna. Dessutom kan vi inte riktigt använda knepen som flottisarna skriver om på forumen, för vi har helt enkelt inte alla pjäser som krävs - vi får tänka själva istället.

Vi spelar alltså som om de bästa banden och pjäserna var bannade - och därför är mer eller mindre samtliga av pjäserna vi får i en booster spelbara. Istället för att alla gubbar utom Tier 1 skulle vara skräp.

Jag kan förstå att det finns spelare som vill lira med de bästa gubbarna, men varför köpa singelpjäser för det? Jag har spelat med Black Lotus och Juzam Djinn i magic, men då lirade jag med proxykort. Om man nu ändå bara vill spela med just den och den gubben, varför inte lira proxy istället, eller på Vassal?

Definitivt mycket billigare än singelpjäser.

Det finns två anledningar:

1. De är inte turneringslegala. Vilket är ett gay argument, eftersom turneringsspelare per definition är oskulder som kissar på sig och bor hemma hos sina föräldrar.
2. Det är fint att titta på de riktiga gubbarna. Nej. D&D Miniatyrerna är inte så fina att titta på. Då bör man göra egna gubbar istället, konvertera chainmailfigurer och måla dem själv, osv. Hobbyaspekten är -inte- tillräckligt stark i DDM.

Så singelpjäser är bara pudas. Förutom goblin skirmishers, för sådana skulle jag vilja ha till min Snig.

Dimfrost

Special Circumstances

För det första vill jag påpeka att jag tyckte det var apskoj att spela Academy, men det hör inte riktigt till saken; det var naturligtvis rätt av WotC att banna korten de gjorde (om något bannade de alldeles för långsamt). :gremsmile:

Sedan spelar vi knappast perfekta warbands. Vi har ingen Orc Champion, Ogre Ravager, Large Silver Dragon, Large Red Dragon, Eye of Gruumsh, Elf Pyromancer, Human Blackguard, Green Dragon, Ryld Argith, Beholder, horder med Orc Warriors och så vidare.

Jag håller med om att ett riktigt tier 1-metaspel kan vara trist att spela i. Dock har vi en bra bit kvar till dess. Det är knappast så att det bara finns ett par bra warband vi kan spela.

Säg att det är såhär: jag saknar en bra commander i CG, som gör att jag inte kan spela med mina skojiga CG-figurer. Då måste jag antingen köpa en massa boosters tills jag får en, eller beställa en commander på nätet. Precis så gick det till för mig i början. Vulf hade en idé på ett band men saknade en bra commander; sådant råkar man inte ut för när man köpt singelfigurer.

Jag ställer mig inte negativ till proxies i allmänhet, jag har speltestat hur mycket som helst med det i Magic, men här känns det lite trist, helt enkelt. Det är mycket större skillnad på en proxad mini och ett proxat kort, på något sätt.

Sedan lirar ni knappast med varandra på lika villkor: om någon skulle få för sig att köpa lite fler boosters skulle denne få ett klart övertag. Om alla har skaffat ett vettigt band genom singelköp minskar den risken.

Och om goblin skirmishers etc: extrapolera det resonemanget lite för att förstå varför vi köper singlar.

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag tycker att du framställer det som om ni vore någon slags hjältar bara för att ni enbart köper boosters. :gremsmile:

Vad tror du att vi är egentligen? Ostiga "proffsspelare" som sitter och skrattar åt någon slags Minisproletärer samtidigt som vi friteras i vår egen flottighet?

Jag köper som sagt enskilda figurer dels av ekonomiska skäl och dels för att jag egentligen inte gillar ett boostersystem som uppmuntrar folk till att lägga ut sanslösa summor. Jag har överhuvudtaget ingen koll på vad som är bra i turneringsspel, men många starka figurer är väldigt svåra att få tag på och snordyra oavsett om man köper dem separat eller genom att hamstra boosters.

Dessutom spelar vi givetvis också för att ha kul, annars så skulle vi ju bara opta fram varsitt superband och ständig låta dem mötas så att det till sist bara berodde på slumpen eller den senaste obalanserade superfiguren om någon vann.

Vi minisspelare är för få för att börja tramsa om vilken speltyp och inställning som är "bäst".

Rising

Vila i frid

Säg att det är såhär: jag saknar en bra commander i CG, som gör att jag inte kan spela med mina skojiga CG-figurer.
Okej, det här är ett riktigt bra argument. Det tog ett bra tag innan jag fick en couatl och kunde spela LG öht, och jag vill ha en billig CG-commander som passar både till Centaur Hero och Archmage. DDM är väldigt commanderberoende, och det drabbar boosterspelare hårt.

Det är mycket större skillnad på en proxad mini och ett proxat kort, på något sätt
Yeah, det är också rätt. Jag försökte kringgå det i mitt förra inlägg, men det gick ju inget vidare. Proxytennfigurer? Erm, dyrare proxys? Inte konstigt att ingen övertygades av den punkten...

Fast det skulle vara rätt hårt att spela med smurfer som proxys...

Sedan lirar ni knappast med varandra på lika villkor: om någon skulle få för sig att köpa lite fler boosters skulle denne få ett klart övertag.
Lyckligtvis för oss så är det så att den med mest stålar (Dante) också spelar som en kratta, medan jag som är fattigast är ett veritabelt spelgeni, så det jämnar ut sig.

Och om goblin skirmishers etc:
Ja, men där drev jag ju öppet med mig själv. Typ som att säga "det är fördjävligt vad folk svär nu för tiden".

Jag tycker ändå generellt att boosterspel fungerar skitbra så länge som alla är med på det, och på vår nivå just nu så finns det många rogueband som verkligen fungerar - nästan alla pjäser är användbara i något sammanhang.

Nå, mest vill jag nog att LSD ska bannas för att den ser till att alla LG-gubbar hålls på en så djäkla dålig nivå. Eller så måste jag få några justice archons i mina nästa boostrar.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Jag tycker att du framställer det som om ni vore någon slags hjältar bara för att ni enbart köper boosters.
Det är ju precis så det är.

Vi är hjältar. Ni är fuskisar. :gremgrin:

<font size="1">Och dessutom måste vi ju ha nåt att skylla på när Dimfrost mosar våra warbands i parti och minut.</font size>

Dimfrost

Special Circumstances

Nå, mest vill jag nog att LSD ska bannas för att den ser till att alla LG-gubbar hålls på en så djäkla dålig nivå. Eller så måste jag få några justice archons i mina nästa boostrar.
Precis. Jag kan spela fler warbands just därför att jag har köpt lösa figurer; ett par Justice Archons kostar bara två dollar styck. Cleric of Dol Arrah verkar också riktigt bra, fast jag har inte hunnit testa den än.

Jag har aldrig förstått poängen med att spela casual magic heller. Om man inte vill spela med topplekarna kan man drafta, tycker jag. Det är ett bra mycket bättre sätt att spela med mindre bra kort, och skulle fungera i DDM också. Man behöver inte köpa boosters för det; med lite jobb (inte särskilt farligt) kan man konstruera egna boosters. I varje fall ni som har så hemskt många gubbar. (Jag har 110-120 gubbar totalt.) Det har vi gjort i Magic vid vissa tillfällen.

/Dimfrost

Rising

Vila i frid

Vad tror du att vi är egentligen? Ostiga "proffsspelare" som sitter och skrattar åt någon slags Minisproletärer samtidigt som vi friteras i vår egen flottighet?
Det är som om du kunde läsa mina tankar! :^)

Nä, men mest vill jag kunna möta er på lika villkor om vi någon gång skulle spela mot varandra. Och det finns liksom ingen chans för mig att spöa ett Tier 1-band, jag tror inte det iaf. Å så vill jag fortsätta spela med min mantis tillsammans med min greenfang. Jag vet att mantisen är dålig, men jag tycker modellen är så himla häftig och rent spelmässigt så ska det vara en bra kombo. Om metaspelet jag deltar i blir aningens tuffare så kommer inte det att gå, och liksom... mantisen är ju så grym.

Så visst, summan av kardemumman är att jag vill möta dig och andra DDM-spelare med de pjäser som jag tycker är roligast att spela med, de jag blev gladast av att få, de jag gjorde mina första warbands med, de jag hittade mina första combos med, de som jag har fått använda i brist på bättre och som därför fått lite personlighet istället för att bara vara några plastgubbar i mängden - och de är tyvärr inte de bästa. Så... jag vill inte pensionera Lara och Raïon (Moon Elf Fighter resp. Fire Genasi Dervish) för gott. De fungerar bra ihop, men de har inte en tjalle mot band över "man tager vad man haver"-nivån. Så jag vill absolut slå ett slag för den nivån.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Och det finns liksom ingen chans för mig att spöa ett Tier 1-band, jag tror inte det iaf."

Jag vet inte ens vad Tier 1 är för något, även om jag har en rätt bra gissning. Om vi någon gång skulle mötas utanför turneringsspel så kommer jag troligtvis att ha hela min låda med mig. Fördelen med att vara några stycken som spelar är att man även kan låna figurer av varandra. Den spelform som de skrivit om på Wotc:s hemsida där varje spelare köper varsitt booster och sedan får göra varsitt byte låter också rätt kul. Jag har inget emot att variera mitt spelande. Allt det här kräver förstås att du faktiskt dyker upp på något konvent i framtiden. :gremsmile:

För övrigt är Snig och hans goblinboys lätt de coolaste av alla figurer och nog en av de som jag har använt allra mest.

Ram

Skev

... Men... Angelfire rockade vad gäller LG. Det fanns en hel bunt med spelbara gubbar. De flesta rares, erkännes, men om man kollar på vad LG har fått i uncommon-sloten de två senaste expansionerna så ser det väl rätt snabla skapligt ut?

Cleric of Dol Arrah
Justice Archon
Dwarf Phalanx Soldier
Skullclan Hunter
Soldier of Thrane (nåja...)

Lägg därtill några i mitt tycke riktigt bra rares.
Couatl
Mounted Paladin (nya LSD:n i min bok när/om den blir bannad)
Ulmo Lightbringer

Jag tycker LG är hetare än på länge...

Därtill tycker jag att det är lite lökigt att bli aldeles arg på stackars singelgubbeköpare och sedan sitta och hålla tummarna att man skall få en uncommon som kostar 69 cent på Battleworks... Om du känner att du "säljer ut" om du köper en lösgubbe eller två där så kan du ju passa på att skicka efter ett par boosters samtidigt. :gremwink:

För mig själv så anpassar jag alltid mitt warband efter motståndet. Senast i går så blev mitt Urthok-Efreeti-Skullcrusher-Destrachan-taktik-och-kraftlösa warband slaktat av ett Dual-Chuul-Lich-Necro-band och mitt eget utlånade CoDA-Skullclan-Justice archon band och jag tyckte ändå det var rätt kul att lira. :gremgrin:

Rising

Vila i frid

Jag har aldrig förstått poängen med att spela casual magic heller. Om man inte vill spela med topplekarna kan man drafta, tycker jag.
Nja... I vår förening hade en kille gjort en lek med alla enchantments man lade på länder, varelser, artifacter osv som hade effekten: betala 2 varje upkeep eller ta 2 skada. Det fanns en massa sådana enchantments, och han hade wanderlust och den där land enchantmenten som gav en två skada varje gång man tappade landet också. Det var en tydlig temalek, den hade en tydlig comboeffekt och den var skitrolig att möta, men den fungerade inget vidare och var rätt kass egentligen. En sådan lek går inte att göra i draft och ingen skulle komma på tanken i ett turneringsklimat.

Jag tycker det var sådana lekar (och den attityden) som gjorde magic roligt. Vitulv har gjort liknande lekar - någon helgalen chargelek som byggde på en rolig komboidé som dock inte riktigt fungerade.

Liksom, sådana lekar är ju roliga att spela med bara för att se när de väl klaffar till slut. De kan vara svåra att bygga, och ha alldeles för låg chans att fungera ordentligt, men när allt väl funkar så är det ju en triumf i sig. Jag gillar sånt.

Både draft och turneringsspel faller lite på att man gärna väljer det man vet fungerar; det säkra och pålitliga.

Rising

Vila i frid

Problemet med Couatlen är väl att den är så tydligt konstruerad för att användas med silverdraken. Jag vill ju ha en commander som fungerar -asdåligt- med silverdraken men som i gengäld öppnar för möjligheter med helt andra band.

Jag vet inte riktigt när det gäller de andra figurerna - om de är bra på något nytt eller om de ändå fungerar bäst ihop med den gamla silverdraken - de också. Nu har jag hört att JA-band är rätt håriga, så de duger säkert. Hoppas att jag får några, bara.