Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Jag har haft min Warpriest of Hextor ett tag nu utan att riktigt fått nytta av den, men tycker att det är en rolig figur och skulle vilja bygga ett warband runt den.
Warpriest of Hextor
En uppenbar kombination är givetvis Grell som med sina fyra attacker fungerar fint med krigsprästens befälseffekt. Och får man in paralysen... Ja, får man in paralysen...
Grell
Öppnade en Angelfire-booster idag, och fick en Chain Devil. Kolla in attackerna så förstår ni vad jag menar när jag säger att kombon är uppenbar.
Chain Devil
För köttets skull stoppar jag in två stycken Skullcrusher Ogre. De har dessutom dubbla attacker, så kanske får man även här nytta av krigsprällens befälseffekt. Avståndsattacken på +6(15) kan även den göra nytta. 60 HP, AC 20 och Lvl 8 borde hålla dem i spel länge nog att förtjäna sina poäng.
Skullcrusher Ogre
För att fylla ut de sista poängen och jaga tre aktiveringar per runda stoppar jag in två Skeletal Dwarf som kanske kan hålla folk med låg attackbonus stångna ett tag (AC 22). Odödas specialegenskaper kanske också kan stå till tjänst någon gång.
Det hela avslutas med en Mongrelfolk, som eventuellt kan bytas ut mot ett Warrior Skeleton.
Skeletal Dwarf *2 och Mongrelfolk
Styrkor:
<ul type="square">
[*] Många attacker med hög träffchans.
[*] Reach på de flesta gubbarna (reach 2 på Grell och Skullcrusher Ogre, reach 4 på Chain Devil).
[*] Paralyseringar kan gå in (både från Grell och Wapriest of Hextor). Då lär skadan skjuta i höjden. Tänk er en paralys från grellen och fyra crittar á 20 poäng från Chain Devil. Vore det inte vackert? Reach ger mig möjligheten att välja det mål som är paralyserat för stunden utan att behöva manövrera med risk för attack of opportunity.
[*] Hög AC (duh, LE)
[*] Höga saves kombinerat med hög commander rating förhindrar flykt från plan.
[*] Immunities på flera av gubbarna gör att man kan välja energityp för krigsprästens energy vortex som passar för stunden.
[/list]
Svagheter:
<ul type="square">
[*] Få hit points. Grabbarna tål inte vidare mycket smörj. När fighten väl drar igång måste den gå fort!
[*] Långsamma. Speed fyra på flera av gubbarna borgar inte för någon iniativförande manövrering.
[*] Inga magiska attacker. Damage reduction kommer att bli tufft att hantera. Avsaknaden av magic weapon är ett problem. Det får kan till viss del kompenseras med tiles, men det är ingen pålitlig lösning.
[/list]
Nå, vad tror ni? Efter att mitt supergäng blev spöat, hånat och utskrattat av Dimfrost på SSK så börjar jag tvivla på min förmåga att bygga warbands så jag vänder mig till er för lite konstruktiv kritik (eller förbehållslöst beröm).
- Vulf
Warpriest of Hextor
En uppenbar kombination är givetvis Grell som med sina fyra attacker fungerar fint med krigsprästens befälseffekt. Och får man in paralysen... Ja, får man in paralysen...
Grell
Öppnade en Angelfire-booster idag, och fick en Chain Devil. Kolla in attackerna så förstår ni vad jag menar när jag säger att kombon är uppenbar.
Chain Devil
För köttets skull stoppar jag in två stycken Skullcrusher Ogre. De har dessutom dubbla attacker, så kanske får man även här nytta av krigsprällens befälseffekt. Avståndsattacken på +6(15) kan även den göra nytta. 60 HP, AC 20 och Lvl 8 borde hålla dem i spel länge nog att förtjäna sina poäng.
Skullcrusher Ogre
För att fylla ut de sista poängen och jaga tre aktiveringar per runda stoppar jag in två Skeletal Dwarf som kanske kan hålla folk med låg attackbonus stångna ett tag (AC 22). Odödas specialegenskaper kanske också kan stå till tjänst någon gång.
Det hela avslutas med en Mongrelfolk, som eventuellt kan bytas ut mot ett Warrior Skeleton.
Skeletal Dwarf *2 och Mongrelfolk
Styrkor:
<ul type="square">
[*] Många attacker med hög träffchans.
[*] Reach på de flesta gubbarna (reach 2 på Grell och Skullcrusher Ogre, reach 4 på Chain Devil).
[*] Paralyseringar kan gå in (både från Grell och Wapriest of Hextor). Då lär skadan skjuta i höjden. Tänk er en paralys från grellen och fyra crittar á 20 poäng från Chain Devil. Vore det inte vackert? Reach ger mig möjligheten att välja det mål som är paralyserat för stunden utan att behöva manövrera med risk för attack of opportunity.
[*] Hög AC (duh, LE)
[*] Höga saves kombinerat med hög commander rating förhindrar flykt från plan.
[*] Immunities på flera av gubbarna gör att man kan välja energityp för krigsprästens energy vortex som passar för stunden.
[/list]
Svagheter:
<ul type="square">
[*] Få hit points. Grabbarna tål inte vidare mycket smörj. När fighten väl drar igång måste den gå fort!
[*] Långsamma. Speed fyra på flera av gubbarna borgar inte för någon iniativförande manövrering.
[*] Inga magiska attacker. Damage reduction kommer att bli tufft att hantera. Avsaknaden av magic weapon är ett problem. Det får kan till viss del kompenseras med tiles, men det är ingen pålitlig lösning.
[/list]
Nå, vad tror ni? Efter att mitt supergäng blev spöat, hånat och utskrattat av Dimfrost på SSK så börjar jag tvivla på min förmåga att bygga warbands så jag vänder mig till er för lite konstruktiv kritik (eller förbehållslöst beröm).
- Vulf