2097 said:
Jag tycker du ska check yourself, eftersom du själv räknade fel när du svarade på mitt andra inlägg.
Nope, min matte stämmer (i det fallet, i alla fall).
2097 said:
Just att den försöker vara dold samtidigt som den ändå GÅR att räkna ut gör att den riskerar att ge wonky resultat för SL/äventyrskonstruktör samtidigt som det ändå finns möjlighet för spelarna att överopta.
Fast alla sannolikheter går att beräkna, så det kommer man inte från.
Avsikten med dessa varianter på "slå X, plocka Y" är inte heller att dölja sannolikheter, den är att ge vackra sannolikheter med enkla mekanismer.
Se tex på min lösning för automateld (nej, inte brinnande tomater av guld!), dvs "Slå X tärningar, högsta är antalet skott du skjuter, lägsta är antalet som träffar". Så vacker så att man blir tårögd. Den tar ett väldigt komplext problem:
* att det är svårt att träffa mycket;
* att man inte vill slå för varje skott;
* att man inte vet hur mycket man skjuter;
* att olika vapen skjuter olika mycket;
* att olika vapen skjuter olika precist,
och reducerar ner det till en enda enkel mekanism, med vettiga sannolikhetsfördelningar och allt.
Det är vackert.