Nekromanti Vad tror ni om detta? (spolier mina spelare)

Marcus J

Hero
nedan kommer mitt senaste inlägg på det allmänna rollspels forumet. Det fick inte många reaktioner där men jag hoppas att ni kanske har tid att läsa igenom och svara.
obs. Det är fet spoiler varning för mina spelare på det här.

Först ska jag väl be om ursäkt för den intetsägande rubriken. Fick inte plats med det jag tänkte först.

Saken är den att jag snart kommer dra igång en (förhoppningsvis) längre kampanj där spelarna spelar kolonistörer i Eon. (De är cirefalier som ska kolonisera en mindre ö i övärlden)

Jag har tänkt mig att exprimentera rätt mycket med mitt eget spelledare under denna kampanj (försöka med fisktank bl.a)

Jag har lagt upp en tidsplan där vissa händelser som antagligen kommer hända ingår. En av dessa är en infödingsrevolt för att få bort främlingarna (rp med flera) från ön. Kolonistörerna är dock så pass mycket starkare än stammarna att de utan problem kan slå ner dessa.

Det jag har funderat på är att låta spelarna spela några av infödingarna som deltager i revolten under spelmötet efter det startar.
Hur tror ni att det kan bli?
Jag är lite tveksam om detta kommer gå bra. Bland annat så tror jag att det kan bli lite väl mycket rälsningen eftersom det som spelarna kanske redan har fattat beslut om revolten.
Det gör ju det hela lite svårt för de att göra en står skillnad.

För att motverka detta så kanske man kan göra så att man slutar det föregående spelmötet med beslutet som spelarna fattar om vad de ska göra med upproret.Där bryter man och nästa gång så spelar spelarna några av infödingarna under revolten. De ska då deltaga i revolten och sen får man se konsekvensen av de andra rp:nas beslut (vad det än blir).

Tror ni detta kan bli underhållande?
Skulle ni själva vilja spela något sådant?
Har någon gjort något liknande?
Tankar och ideer motages med glädje.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Har en känsla av att det blev lite oklart här och var. Fråga om ni undrar något.

/Marcus som hoppas på mer respons nu

Gylf draken

Warrior
Själv tycker jag att det skulle vara roligas att spela Cirefalierna, Låt rikedommar flukta framför deras ögon så att de nästanhelt blir "förblinndade" sedan visar du på den skräck och lidande som de orsakar urbefolkningen, gör det tydligt fördem att de inte (med den Hederna) kan gå med på något sådant här och för dem att försöka hjälpa infödingarna, de blir kanske klassade som desertörer och förda tillsamnans me den massa införding slavar tillbaka till melorion där de ska hålla in för rätta, med hjälpa av uppfinningsrika infödingar, råstyrka och en del poliktiskt triumferande där R/p kontakter och lagkunskap faller på sin plats så lyckas de visa på minst 7 allvarliga överträdelser som kaptenen för skeppet/ledare har svårt att förklara, domaren dömer dem och låter R/p gå fria skeppet måste säljas på akution för att "ledaren" ska ha råd att betala sina böter, Pärlor som givits till de nu fria slavarna (då de egentligen tillhör dem) använder slavaran för att köpa skeppet, och resa tillbaka hem.
Gör så att fängelse vistelsen blir till en riktig chock för R/p visa på hur "hen-folket" behandlar slavar och gör så att de blir vänner med flera av dem, då gruppen tillsammans kan lyckas ta sig ut eller på något sätt infomera Juridiska personer och få sig sjäkva frikännda.

VH Jens.L "Bara en enkel tanke"

Kanturi

Swordsman
Spoiler (OT)

nu kommer jag bara med en liten fråga som (typ) inte har med detta att göra: vad betyder spoiler?(jag är värsta N00B här så börja inte gapa och skrika på mej)

Gastono

Hero
Re: Spoiler (OT)

Om du spoilar en film berättar du slutet, om det är ett inlägg som är spoiler så berättar det inlägget om hemlig information som inte bör läsas av andra än spelledare, så om det står spoiler mitt i ett inlägg så talar det om något som kanske står i t.ex "legender och hemligheter" eller något "hemligheter" kapitel i någon modul eller så...

Spoiler för mina spelare betyder att han och hans spelare kanske spelar en kampanj och i det inlägg han skriver spoiler för mina spelare så skriver han fortsättningen på kampanjen och kanske ber om hjälp.

Marcus J

Hero
Saken är den att de inte kommer att arbeta för en liten kapten utan för en av de mäktigaste handelsfurstarna i Melorion.

Jag tror dessutom inte att mina spelare kommer vara direkt pigga på att hjälpa infödingarna.
Dessutom har de rp som redan har gjorts har haft högt värde på lojalitet men lågt på heder.

zarpath

Veteran
Re: Spoiler (OT)

Engelskt uppslagsord
spoil (spoiled, spoiled eller spoilt, spoilt)

Svensk översättning
förstöra (verb; transitivt)

Exempel
you've spoiled my day---du har förstört dagen för mig

Ghúnan

Veteran
Låter som en riktigt kul idé. Kom bara ihåg att inte göra infödingarna alltför mesiga. Kom på något läskigt som får spelarna att tveka vid en eventuell (yeah, right) sammandrabbling. Jag ledde in mitt gäng i ett väldigt primitivt område häromåret och blev lite irriterad på deras näsvist överlägsna ton mot traktens infödingar. Onda conquistador-vibbar rakt igenom. Vid införandet av blåsrör och giftiga pilar blev det dock en helt annan visa... :gremgrin: