Sereg_UBBT
Swashbuckler
Ett spelsystem jag har funderat lite på:
En rollperson har de gamla vanliga grundegenskaperna Styrka, Tålighet, Intelligens, Smidighet osv. Dessa är graderade på en skala mellan 1 till 5 (tre i medel). För att lyckas med en handling skall man komma över en svårighetsgrad, man slår då så många (sex-sidiga) tärningar man har i grundegenskapen och behåller den högsta. Sedan lägger man till det man har i färdigheten. Kommer man över svårighetsgraden så lyckas man, kommer man under så misslyckas man. Färdigheter graderas likt grundegenskaper på en skala från 1 till 5.
<PRE>Svårighetsgrader
lätt .......... 3
normal svårt .. 5
svårt ......... 7
mycket svårt .. 9</PRE>Spenderande av hjältepoäng eller liknande skulle kunna göra att man får behålla fler än en tärning när man slår för att lyckas.
Vad tror ni? Funkar det?
>>>
<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A>
En rollperson har de gamla vanliga grundegenskaperna Styrka, Tålighet, Intelligens, Smidighet osv. Dessa är graderade på en skala mellan 1 till 5 (tre i medel). För att lyckas med en handling skall man komma över en svårighetsgrad, man slår då så många (sex-sidiga) tärningar man har i grundegenskapen och behåller den högsta. Sedan lägger man till det man har i färdigheten. Kommer man över svårighetsgraden så lyckas man, kommer man under så misslyckas man. Färdigheter graderas likt grundegenskaper på en skala från 1 till 5.
<PRE>Svårighetsgrader
lätt .......... 3
normal svårt .. 5
svårt ......... 7
mycket svårt .. 9</PRE>Spenderande av hjältepoäng eller liknande skulle kunna göra att man får behålla fler än en tärning när man slår för att lyckas.
Vad tror ni? Funkar det?
>>>
<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A>