Re: För grovt för min smak ...
"I systemet ifråga kan en darrhänt klåpare med en kortpipig revolver kan
vara rätt säker på att träffa en ölburk på hundra meters håll om han bara
får försöka några gånger... Med revolverns sex skott är det närmare 70%
chans faktiskt... även om han blundar, står på ett ben och sjunger "the
wizards staff has a knob on its end"..."
Ja, det är mycket trevligare än att man bara misslyckas hela tiden. En
spelare som hela tiden misslyckas med sina slag är en olycklig spelare. Han
försöker hålla skenet uppe, men äventyr efter äventyr kommer hans psyke att
sjunka och till slut begår han självmord. Mitt system förhindrar sånt.
"Denna typ av uppenbara orimligheter kan allvarligt påverka hur systemet
känns i spelet, utan att det behöver handla om realism. Det kan ju vara den
effekt man eftersträvar (om man t.ex. vill ha ett spel med "anti-hjältar"
som lyckas mest av en slump (som Jar-jar Binks)) men om det inte är det så
kan det nog vara rätt störande..."
Systemet är utvecklat för att snabbt avgöra en situation med ett
tärningsslag, inte som ett komplett regelkompendium. Förövrigt så är det
skottpengar på alla som som på något sätt uppmuntrar Jar-Jar Binks'
existens. En person som skapar ett spel med JJB utan att detta går ut på att
spränga JJB i småbitar är en fara för mänskligheten och bör utrotas.
"Ett mycket bättre system skulle IMHO att ha egenskaper mellan +något och
-något. Med +x skulle man få slå x stycken extra tärningar och använda det
högsta värdet, med -x skulle man få slå x stycken extra tärningar och
använda det lägsta."
Kan kanske funka. Jag har nog prövat det någon gång, jag känner igen det.
"...Eller så kan man följa <a
href="http://www.sorcerer-rpg.com/">Sorcerer</a>s modell och göra alla slag
som motståndsslag där man slår sin egenskap stycken tärningar och jämför
resultaten. Om ens högsta tärning är bättre än motståndarens har man vunnit,
är de lika jämför man den näst högsta o.s.v..."
Låter så där mysigt enkelt som det skall vara.
/staffan
szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar