Vi har spelat WFRP3e av och till sedan det kom och har haft riktigt kul. Totalt har vi nog spelat ca 25 sessioner. Just nu spelleder jag en konverterad variant av Enemy within.
Jag tycker det är viktigt att påpeka att spelet har två olika modes "story" och "encounter". Kort, tokens och trackers används mestadels i encounter mode. I story mode tycker jag att spelet har mer indie-karaktär än något annat trad-spel jag testat, tolkningsmöjligheterna med tärningarna gör att rollspelandet och det gemensamma skapandet av en story blir naturligt. Improvisationer och förvecklingar uppstår hela tiden och jag som spellledare kan aldrig vara säker på vad som ska hända. Vi tillbringar den största delen av våra sessioner i story mode, förra spelmötet var det story mode hela tiden.
I encounter mode är spelet ordentligt mycket mer crunchy. Men jag tycker inte att det är värre än andra moderna tradspel (DoD, Pathfinder, SW:saga). Att regler för specialförmågor finns på kort gör ju knappast spelet mer komplicerat än att de står i en bok, och tokens/trackers kan man ju välja bort om man hellre skriver upp allt. Men det tar ett tag, antagligen fler än 5-6 spelmöten, att komma in i systemet. Tex, att konstruera sin tärningspöl gör man med fördel medans de andra spelarna handlar. Vi försöker rollspela tärningsutfallet även i encounter mode, men det är ju inte alltid man orkar eller får till det. Men det är långt mycket roligare att beskriva ett lyckat "Trollfeller Strike" med en kaosstjärna än ett "jag lyckas träffa med min ranged attack". Specialförmågorna ger ju uppslag till hur en given handling kan rollspelas.
På det stora hela tycker jag att encounter mode (som kan vara både strider och sociala konflikter) funkar bra, men att det kan bli lite tröttsamt i långa strider om inte spelledaren bryter upp dem med "rally steps" och ändringar i omgivningen. Jag tycker inte det är några direkta problem att spelleda strider, visst är det en del att hålla reda på, men med regler för NPCs och handlingar samlade på kort och ett gäng trackers/tokens att använda så blir det bra mycket enklare att hålla ordning.
Detta sagt så finns det en del grejer som jag tycker funkar mindre bra i encounter mode:
- Abstrakta avstånd. Tycker om det i princip, men implementationen är lite för krånglig. Har dock inte lyckats få till nån tweak jag är nöjd med.
- Recharge på förmågor, dvs att varje specialförmåga du använder har ett värde på hur ofta den kan användas och därmed får ett gäng tokens på sig när den används, sen ska de tas bort varje runda. Borde gått att lösa på ett snyggare sätt.
Jämfört med WFRP1/2e tycker jag nog att 3e är betydligt roligare i alla icke-stridssituationer, men att det under strider är mer jämnt skägg.