Nekromanti Vad tror ni om WFRP 3rd Edition?

Jimmy

The One Ringkvist
Här på Rollspel finns det gott om insatta gamla rävar som pysslat med Warhammer lika länge som en annan, så har ni några tankar om vad som händer med Warhammer 3rd edtion från Fantasy Flight?

Raljerade lite om det här, och frågar mig nu bland de som spelar WFRP3, om det känns väntat, sörjs och/eller generella tankar och tyckanden om spelets nuvarande tillstånd.

Hur många spelar verkligen med WFRP3-boxen idag?

Caligo

Swashbuckler
Grov said:
Här på Rollspel finns det gott om insatta gamla rävar som pysslat med Warhammer lika länge som en annan, så har ni några tankar om vad som händer med Warhammer 3rd edtion från Fantasy Flight?

Raljerade lite om det här, och frågar mig nu bland de som spelar WFRP3, om det känns väntat, sörjs och/eller generella tankar och tyckanden om spelets nuvarande tillstånd.

Hur många spelar verkligen med WFRP3-boxen idag?
Jag har visserligen inte spelat så mycket WFRP innan men tycker att 3rd utgåvan funkar ok men det är för mycket markörer och kort och tärningar. Gillar man sånt så tycker man nog om spelet.

Möller

Hubert Hortlax
Här startar jag ett sidospår om WFRP 3ed som kanske kan vara intressant. Länkar bland annat till en försiktigt positiv åsikt om spelet.

Onyx

Veteran
Jag tror fullt ut att alla rollspel kan bli roliga med rätt personer och inställning. Därför bestämde sig vår grupp för något halvår sedan att göra ett ordentligt försök med WFRP 3. Vi tog två veckor med att läsa på regler, göra karaktärer och förberedande. Vi gick alla in med en positiv inställning till spelet.
Tyvärr får jag säga efter ett par möten så kom vi alla fram till spelet inte kunde ge oss det vi ville ha. Hur mycket vi än försökte att inte slukas upp i allt plottrande med småpryttlar så gjorde vi det ändå när vi hamnade i strid och det påminde mer om Arkam Horror brädspelet med alla kort, tokens och figurer. Det blev mer "jag använder det här kortet." I stället för att faktiskt beskriva vad man gjorde.
Vi spelade ett par möten men fick det aldrig att fungera till vår spelstil. Jag står varken på för eller emot sidan när det gäller third edition. Det var inte för oss. Det var för mycket grejer och saker som tog bort fokus från själva spelandet. Vi gick tillbaka till second edition.
Nu kanske detta inte var så hjälpsamt eller det du frågade om men det var min tanke om WFRP 3. Funkade inte för oss. :gremsmile:

Jimmy

The One Ringkvist
Alla åsikter är intressanta - och ni har ju verkligen försökt spela spelet!
Någon som har koll på om det finns kulturella skillnader i olika spelares preferenser, såsom européer kontra nordamerikaner?

gruntl

Veteran
Vi har spelat WFRP3e av och till sedan det kom och har haft riktigt kul. Totalt har vi nog spelat ca 25 sessioner. Just nu spelleder jag en konverterad variant av Enemy within.

Jag tycker det är viktigt att påpeka att spelet har två olika modes "story" och "encounter". Kort, tokens och trackers används mestadels i encounter mode. I story mode tycker jag att spelet har mer indie-karaktär än något annat trad-spel jag testat, tolkningsmöjligheterna med tärningarna gör att rollspelandet och det gemensamma skapandet av en story blir naturligt. Improvisationer och förvecklingar uppstår hela tiden och jag som spellledare kan aldrig vara säker på vad som ska hända. Vi tillbringar den största delen av våra sessioner i story mode, förra spelmötet var det story mode hela tiden.

I encounter mode är spelet ordentligt mycket mer crunchy. Men jag tycker inte att det är värre än andra moderna tradspel (DoD, Pathfinder, SW:saga). Att regler för specialförmågor finns på kort gör ju knappast spelet mer komplicerat än att de står i en bok, och tokens/trackers kan man ju välja bort om man hellre skriver upp allt. Men det tar ett tag, antagligen fler än 5-6 spelmöten, att komma in i systemet. Tex, att konstruera sin tärningspöl gör man med fördel medans de andra spelarna handlar. Vi försöker rollspela tärningsutfallet även i encounter mode, men det är ju inte alltid man orkar eller får till det. Men det är långt mycket roligare att beskriva ett lyckat "Trollfeller Strike" med en kaosstjärna än ett "jag lyckas träffa med min ranged attack". Specialförmågorna ger ju uppslag till hur en given handling kan rollspelas.

På det stora hela tycker jag att encounter mode (som kan vara både strider och sociala konflikter) funkar bra, men att det kan bli lite tröttsamt i långa strider om inte spelledaren bryter upp dem med "rally steps" och ändringar i omgivningen. Jag tycker inte det är några direkta problem att spelleda strider, visst är det en del att hålla reda på, men med regler för NPCs och handlingar samlade på kort och ett gäng trackers/tokens att använda så blir det bra mycket enklare att hålla ordning.

Detta sagt så finns det en del grejer som jag tycker funkar mindre bra i encounter mode:
- Abstrakta avstånd. Tycker om det i princip, men implementationen är lite för krånglig. Har dock inte lyckats få till nån tweak jag är nöjd med.
- Recharge på förmågor, dvs att varje specialförmåga du använder har ett värde på hur ofta den kan användas och därmed får ett gäng tokens på sig när den används, sen ska de tas bort varje runda. Borde gått att lösa på ett snyggare sätt.

Jämfört med WFRP1/2e tycker jag nog att 3e är betydligt roligare i alla icke-stridssituationer, men att det under strider är mer jämnt skägg.

CapnZapp

Myrmidon
Vad jag tycker är:
* denna tråd är i fel forum
* har du väl en upplaga blir snabbt nyare upplagor irrelevanta. Warhammer handlar mer om värld än regler; och nu är det andra gången som respektive förlag börjar om från början (med att ge ut moduler om kärnländerna) utan att orka fram till att ge ut moduler om nya, ännu icke utforskade, länder. Alltså att faktiskt utöka och berika världen snarare än att bara paketera om gammal skåpmat.
* just WFRP3 gav jag upp på snabbt.

Inte så mycket för reglernas skull, utan på grund av den extremt uttunnade soppa de kallar äventyr. De äventyr jag köpte var lådor som bestod av mestadels luft, och de tunna häften som trots allt fanns där bestod mest av ordbajseri kring självklarheter visavi reglerna, snarare än kött på benen visavi själva äventyret.

När de dessutom hånar oss genom att trycka kartor på bisarrt små kartongbitar (istället för fullstorleksbilder i en fullstorleksbok) är måttet rågat.

Jag tycker synd om alla de som introduceras till Warhammer Fantasy Roleplay (äventyr) via 3rd Edition. Ni får ta del av en urlakad tunn version mjölkad på pengar. Att spelet fortfarande framstår som lockande tar jag bara som intänkt för Warhammervärldens rika känsla och atmosfär.

Notera nu att jag inte klagar på reglerna, korten och plupparna; dvs det sedvanliga grälandet. Jag menar specifikt att mängden matnyttig information per krona har sjunkit till en katastrofalt usel nivå.

Och då gör jag jämförelsen utgående från fullt pris i dag.

Att gamla upplagor aldrig kostade så mycket, och framförallt går att hitta till vrakpris i dag, är en helt annan femma: även om gamla upplagors äventyr skulle kostat de 300 eller 400 kronor moduler kostar idag är de ändå mycket mer prisvärda än FFGs hutlöst innehållsfattiga skräpalster.

gruntl

Veteran
CapnZapp said:
Inte så mycket för reglernas skull, utan på grund av den extremt uttunnade soppa de kallar äventyr. De äventyr jag köpte var lådor som bestod av mestadels luft, och de tunna häften som trots allt fanns där bestod mest av ordbajseri kring självklarheter visavi reglerna, snarare än kött på benen visavi själva äventyret.

...

Att gamla upplagor aldrig kostade så mycket, och framförallt går att hitta till vrakpris i dag, är en helt annan femma: även om gamla upplagors äventyr skulle kostat de 300 eller 400 kronor moduler kostar idag är de ändå mycket mer prisvärda än FFGs hutlöst innehållsfattiga skräpalster.
Jag håller med till viss del. En del av de publicerade äventyren till 3e är rätt sådär, men om man ska vara ärlig så var faktiskt inte allt till 1/2e sådär fantastiskt heller. Massvis med text och bakgrundsinfo är inte alltid uteslutande positivt, och vissa av 3eds counters/dials/gizmos tillför faktiskt en extra dimension till rollspelandet. Men själva spelar vi ju en konverterad 1ed-kampanj så vi får det bästa av två världar.

Vad gäller priser, så är det nog så att de bästa äventyren till gamla versioner faktiskt ofta inte går för vrakpriser (om du inte har väldig tur). Delarna i Enemy within går oftast för 300+ kr per styck.