Nekromanti Vad tror vi om spektaklet melodifestivalen 2009 ?

Johan K

Gammal & dryg
Hur tror ni det går för Sverige i årets spektakel a´la melodifestivalen?
För min del så tror jag på en topp 5 placering.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Med tanke på hur usla en stor del av bidragen är, och med tanke på att Malena faktiskt kan sjunga, så har du säkert rätt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Om man kan sjunga eller inte brukar sällan ha något med Melodifestivalen att göra. :gremwink:

Jag skulle gissa på en nionde plats - men ser potentialen att den kan skrälla (åt alla håll och kanter). Den sticker i alla fall ut lite mer än våra traditionella bidrag.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tror att jag inte skitit så hårt i melodifestivalen på flera år... Inga finska hårdrockare = tumme ner. Med Lordi fanns det åtminstone nåt att hålla på, nu är det ju mest bara skit - framförallt när alla de intresanta låtar jag hört som kommit från olika öststater tydligen tokelminierats till förmån för mer vanlig tramspop.

Schlagergenren är nog den lägsta formen av musik, näst möjligen dansband. Bara en sån grej som att musiken inte får vara politisk...

Eksem

Champion
Får den inte vara politisk? Det var ju en arab och en jude som sjöng om att det måste finnas "another way" och tog på varandra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Får den inte vara politisk? Det var ju en arab och en jude som sjöng om att det måste finnas "another way" och tog på varandra.
Jag har för mig att det finns nåt i tävlingsreglerna om det, och att det - bland annat - var därför tävlingsbidraget "i don't wanna put in" inte fick vara med (put in, Putin, get it?)...

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article5890078.ece

Däremot är det klart att det slinker igenom sånt ändå, som t.ex den där "push the button" förra året... Var det förra året?

Lindenius

Swashbuckler
tresiffriga miljonbelopp

• Programledare som inte kan prata tydlig engelska (och vi ska inte ens prata om hur sugiga programledarna i semifinalerna var)
  • Ett manus som bestod av aptråkiga skämt. Dessa skämt blev ännu sämre av hysteriska programledare (helt förståeligt om man blir hysterisk om man har flera miljoner tittare och man måste dra en massa tråkiga skämt)
  • Kamerapositioner en mil bort från scenen, vilket gör att man bara ser ett stort publikhav och ingenting av det som händer på scenen
  • Jättekonstiga bildval. I inledningsnumret visar man hur sångaren springer igenom någon sorts konfettivägg. Flera gånger. I slowmotion. Mitt under pågående nummer.
  • Mellanakten, som bestod av några lättklädda tjejer som hoppade omkring på genomskinliga vattenskinn, var kanske roligt för dem som satt precis under dem, men det är USEL teve. Det kändes som om man filmade en påkostad fest på Ibiza ungefär. När man har byggt en scen för 100 miljoner skulle man ju bara kunnat utnyttja den för en mäktig scenshow i stället… men icke.

Marukusu

Hero
Fel låt vann naturligtvis, som alltid. Armenien skulle givetvis ha vunnit i år. Jag förvånas alltid över hur det svenska folkets hybris när de sänder iväg en skitlåt till tävlingen för att sen bli förvånade när den floppar. "Europa var inte redo för (artistnamn)" etc... skrattretande. Malenas operadisco var verkligen inget vidare.

Jag instämmer också med tidigare skribenter om programledarnas uselhet och hoppas att de ansvariga skickas ner för att röja minor i någon av konfliktzonerna i Kaukasus eller slita hund i någon obskyr uraniumgruva i Kazakstan som straff.
Skämmas bör de säger jag bara. Ryssarna som gillar pompa och flärd borde kunna göra bättre TV tycker man, but nooo...

DesertRain

Hero
Det är alltid så, varje år så står det i tidningar att "Sverige har en vinnarlåt, minst topp 5 placering". Sedan så slutar det med att vi hamnar typ sist också sitter alla där och är skitförvånade.

abe_UBBT

Veteran
Det stora spektaklet pågår ju fortfarande i stan - ockupationsfestivalen. Sitter på första parkett och betraktar komiken.

Min mor trodde en patient på frigång (S:t lars där de ockuperat har mentalsjukhus) fick spel, att han hade "diagnos" som hon sa. Nej nej, den aggressiva, frustande killen med irrande blick och fjäderbatong var civilare :gremlaugh:

Mer underhållning för pengarna är eurovision :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Re: tresiffriga miljonbelopp

Då kanske det var tur att jag hamnade framför IRC:n & CSI istället för den stora finalen då... =/

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Fel låt vann naturligtvis, som alltid. Armenien skulle givetvis ha vunnit i år.
För omväxlings skull instämmer jag med dig. :gremsmile:

Jag gillade den armeniska musiken :kaffe: och de snygga scenkläderna :gremcool: och satte den låten som min favorit.

Kära hustrun höll däremot helt på Rybak. :gremfrown:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Medhåll.

Armeniens bidrag föll även mig på läppen – i ett i övrigt ovanligt slätstruket startfält.

(Och det svenska bidraget blir inte bättre hur många gånger jag än hör det.)

Arfert

Facit
Min dotter Lyra, 6 år, kom med följande analys av vinsten:
"Han vann för att alla flickor röstade på honom".

Fast låten var ju rätt OK (i sammanhanget, alltså... det finns ju grader i helvetet).

Den svenska låten kom inte bättre för den inte var speciellt bra, så enkelt var det. Fast jag håller inte med tidningarna om att det var den sämsta placeringen på länge, de väljer ju att glömma bort alla låtar som inte ens kom till finalen... det var en dålig mellanplacering.

Eksem

Champion
Sjukt bra, varför missade jag det där? Den hade ju vunnit hela rasket om det hade varit ett bidrag.

Arfert

Facit
gillade den uppblåsta MIG:en... hela det numret (och det som var med i andra delfinalen, med de dansande björnarna) var ju "Tingeling" IRL...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Arfert said:
gillade den uppblåsta MIG:en... hela det numret (och det som var med i andra delfinalen, med de dansande björnarna) var ju "Tingeling" IRL...
Det var därför ryssarna blev sura på Tingeling -- för att vi spoilade deras egen pausunderhållning!

/tobias