Rising
Vila i frid
De lade iofs in en aspekt som talade emot karaktären V; nämligen parallellen till Edmond Dantès. Evey säger att hon tycker synd om Edmond då han verkar mer intresserad av att hämnas än att leva lycklig med Mercedes. Däremot är det synd att filmens final gör honom till en martyr istället för en misslyckad hämnare som slösat bort sitt liv.Filmen kunde ha gjort i stort sett alla upprörda istället för att bli en feelgoodfilm för liberaler.
Men jag vet inte om jag vill påstå att serien lyckas göra alla upprörda. Själv blir jag nämligen mest trött eftersom den är så kryckigt berättad, är så ofokuserad och ofta löjligt tillspetsad (Prothero och dockorna är bara fånigt, och Finch på LSD fungerar inte alls), och så känns det snarare som att Moore föreläser för oss än att han försöker engagera oss med en historia. V's tal på TV-stationen är snustorrt och cerebralt, och Valerie's historia fungerar mycket bättre i filmen än i serien.
Jag tycker dessutom att både filmen och serien misslyckas med att porträttera fascismen och dess frontfigur Adam Susan/Sutler. I filmen så är han en rutten matinéskurk, och i serien så väljer Moore att förlöjliga honom, och visar upp en väldigt naiv bild av fascismens lockelse som inte gör en enda läsare glad.
Jag tycker det är lite trist att den enda filmatiseringen av en Moore-serie som blivit någorlunda bra är en av de sämre serier han skrivit.