Jag har nu äntligen spelat igenom Symbaroum med min spelgrupp. har haft spelet sedan i sommras, och arbetar i en spelbutik så fått höra en massa av våra kunder innan jag äntligen hann ta mig tiden att spela spelet.
Jag måste säga att jag älskar världen. Den är mörk, seriös med en historia som känns verklig och realistisk. Påtaglig på ett sätt som gör att man kan känna stämningen om man lever sig in i elementen riktigt. Jag spelar i vanliga fall bara mitt eget rollspel men då vissa regler behöver uppdateras och jag behöver omarbeta vissa element var denna värld väldigt lockande att spela under tiden för att få upp motivationen i spelgruppen.
Tycker om alla små hintar till Drakar och Demoner, men det kanske bara är sammanträffanden? Exempelvis Alberetor - Ereb Altor och så vidare. Jag gillar när man tar något äldre, gör något helt nytt och för att knyta till det äldre så använder man delar av namn eller omgjorda namn för att ge en känsla av att det är samma.
Jag förstår varför fokuset är på Ambria och dess fraktioner och politik. Känns tydligt att ni försökt ge världen en helhetsbild och mystifiera Davokar så att äventyrare känner sig lockade att äventyra där. Ni anmärker ju även i boken att ni har ont om plats och med tanke på hur mycket ni satt in i boken trots detta skulle jag säga att ni använt platsen väl.
Regelsystemet är väldigt enkelt och det gör det lätt att göra karaktärer och än enklare att göra SLPs. Det finns mycket variation och det känns verkligen att förmågorna gör karaktären. Jag gillar inte alltid att inte kunna påverka genom att få slå slag som SL, men det är inte något större problem.
Jag skulle nog säga att med undantag för Drakar och Demoner -91 så är detta det bästa svenska rollspelet och bland de bästa rollspelen i världen enligt mig. Och när det kommer till DoD 91 så är den bara på en högre stolpe för att jag spelat det mer, och det finns mer materiel till det. Så det är snart ordnat.
Well, kritik då! =)
Det finns några typon som nämnt i tråden. Ett sådant är att på sidan 97 - Arketyper. Där Ligisten har den lämpliga förmågan Giftkunnig, vilket borde vara Giftbrukare. Även sett några till, alla dessa i regel-delen (Spelarens och Spelledarens bok) där saker refererar till saker som inte finns eller refererar till fel sak. Precis som ovan nämnt, har jag inte skrivit ner var och vilka men kommer nog göra det senare och posta här.
Jag har lite problem med vissa abstrakta element i spelet. Vissa förmågor, krafter och vapen fungerar för "abstrakt" för min smak. Jag vet att jag kan korrigera och husregla det, men hade uppskattat om jag inte behövt röra i erat verk. Enligt mig skall man respektera skaparens verk och förändra bara det som är nödvändigt för att man själv ska vara nöjd. Nu tänker jag främst regelmässigt. Att världen kommer justeras och förändras är ett måste för att driva spelet framåt och inte sitta och bara vänta på er att göra nya äventyr och säga åt mig vad jag ska göra =P. Jag är ju en spelledare, jag ska fantisera själv! =)
Utrustningsdelen var extremt fattig tycker jag. Förstår hur ni tänkt när ni gjort den men hade föredragit att ni la in lite mer karaktäristiska vapen och dylikt. Det som finns nu känns som mest grund-mallar för att göra egna vapen. Men, men, jag kommer behöva göra en egen mer utförlig utrustningslista för att jag ska känna mig nöjd men hoppas på mer sådant senare.
Jag hade föredragit utseendebeskrivningar till släktena. Speciellt svartalf och bortbytsling. Nu måste jag hitta på, men bilden bredvid Bortbytsling känns mer som svartalf och svartalferna på bild ser mer ut som maskerade monster eller något.
Jag hade velat ha vissa förtydlingar. Som om det finns ett max-antal förmågor man får ha eller om det bara är upp till erfen? Blir svårt att göra typ mäktiga personer om man inte kan få något tak. Då kan man lika gärna säga att någon är typ mästare på allt, vilket känns lite överdrivet. Men begränsningarna ska SL göra antar jag, men hade ändå varit trevligt med en generell uppfattning.
Sedan sist som notis så känns rena krigare lite väl mäktiga i jämförelse med de flesta andra "buildsen" möjliga. Finns mycket mindre valmöjligheter och alternativ att förstärka både mystiker som smygare. Rustmästare exempelvis känns som ett måste då de flesta som inte satsar på Stark har 10-12 i Tålighet och är i princip chanslösa mot det enda form av motstånd som är utmanande för krigare. Blir lite den här "för att ta ner pansarvagnen behöver vi en atombomb, men det behövs bara en granat för att döda de andra".
Men jag har sett att det finns saker för att göra skada "genom" rustning. Så blir lite åt det hållet, men anser ändå att det behövs mer krydda och mindre piska för mystiker och tjuvar.
Sist vill jag också ha att motståndarnas attack modifikation skrivs ut så att man inte missar vad de ska slå. Ibland tror man att det är Stark bara för att fienden beskrivits som en stark motståndare men så ser man inga särdrag eller dyl som antyder på det annat än att den har jättelågt i Träffsäker.
Så SLP/Monster formulär är +1 från mig. Sedan även anser jag att det behövs lite mer detaljerat formulär. Jag är inte allt emot träfftabell heller =)
Tack för ett grymt spel!