Nekromanti Vad tycker ni om andra typer av spel?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rollspel och andra typer av spel uppfyller helt olika behov. Rollspel är ett bra verktyg för att berätta en historia, men de är (tyvärr) sällan bra som spel betraktat, om man (som jag) vill ha spel som låter mig fatta intressanta och svåra taktiska och strategiska val.

Så jag spelar gärna andra typer av spel, främst Magic, men gärna bräd- och kortspel som Carcassonne, Race for the Galaxy, Coup, Ascension, etc.

Och jag skulle gärna se fler rollspel med intressantare spelmoment.

Taogoli

Veteran
Älskar rollspel, spelar det några gånger i veckan med ungarna.

Hade för ett par år sedan onsdagsklubben i källaren, figurspel, 40k och Fow, space hulk, lite olika brädspel osv. Var ett gäng ”gubbar”som spelade onsdagar. Tyvärr nu upplöst pga tidsbrist från olika håll och kanter. :(

Dataspel, mechcommander och starcraft förut, nu inget då vi ej har någon dator längre, bara paddor.

Platon

Swordsman
Gillar alla typer av spel.

Frekvensmässigt blir det nog ändå oftast bräd-och kortspel. Det är klart enklast att få till. Nackdelen är att man kan tröttna på en del spel rätt fort,och ibland också bli lite sned på att spela nytt hela tiden.

Rollspel är förjävla givande när det väl blir bra. Få saker slår det då. Samtidigt kan man behöva pauser från det på ett sätt som jag inte upplever med andra spel.

Dator/tv-spel ger mig lite ångest av någon oklar anledning. Därför kan jag bara spela det i intervall. Jag blir helt fast, spelar några veckor. Lägger undan det i 12-18 månader. Blir helt fast i någonting nytt. Osv

TCG och liknande är en pandoras box jag inte vågar öppna!

Kul att många gillar olika typer av spel ändå. Det betyder att ni lär kunna uppskatta vår samtalspodcast om -precis just detta - ALLA typer av spel. Colosseum -en spelpodd, heter den. Se inlägg i nyheter/promotion-sektionen för mer info.

Torbjörn

Swordsman
De nya app-stödda brädspelen, typ Mansions of Madness, gillar jag skarpt. Även andra typer av brädspel. Spelade This War of Mine nyligen och tyckte det var skitbra.

da_bohz

Swordsman
För mig är det roll-, bräd- och tv/dataspel som gäller.

Det jag lägger mest tid på är brädspel. Settlers of Catan, Carcassonne, Agricola och 7 Wonders är vanligast, men favoriten är nog Civilisation-brädspelet (2010) med expansioner.

Därefter kommer nog tv/dataspel i dagsläget, även om det varierar. Även här blir det Civilisation, men även en del Skyrim och diverse trashiga shooters då och då. Dator- och tv-spel tar inte upp så mycket tid överlag, men när det väl händer sitter jag och spelar mer än vad jag egentligen hade tänkt (och i efterhand alltid mer än vad jag egentligen ville).

För tillfället sker inte så mycket på rollspelsfronten. Har två grupper där den ena är lokal och den andra är för långt bort för att kunna åka dit över en dag/kväll (och samtidigt hinna spela något). På grund av vuxenlivet händer det inte så mycket i grupperna just nu (vilket jag kanske är mest skyldig till egentligen).

Skulle jag få välja helt själv hade jag nog strukit allt dator- och tv-spelande för att istället spela rollspel.
Brädspelandet har jag gärna kvar i samma omfattning som i dagsläget.

Så ja... Rollspel är helt enkelt roligast.
Andra slags spel fyller dock en del av det vakuum som uppstår i den allt för vanliga rollspelsbristen.

ChrilleT

Swordsman
Är allätare när det kommer till spel.

Rollspel och data/tvspel är väl det jag hela tiden haft störst intresse för (dock ofrivilligt uppehåll att spela rollspel pga brist på spelgrupp en del år).

När det kommer till rollspel så är det just nu Drakar och Demoner (Äldre regler med egenskrivna äventyr än så länge) och Call Of Cthulhu som spelas. Har jobbat ett tag för att komma igång och spelleda mer Mutant (är faktiskt intresserad av både UA, Chronicles och År Noll så får se vilken version det blir).

Brädspel spelar jag dock mer än rollspel även om jag tycker om rollspel lite mer. Blir ofta en väldig varation av olika spel, personligen gillar jag mest co-opspel.

Tv/Dataspel blir väl det som jag kör oftast just för att jag alltid har tillgång till spel så fort jag är hemma (till skillnad mot en spelgrupp där vi behöver planera in möten vilket inte alltid blir lätt pga skiftarbeten).

Har även kört lite kortspel. Magic och Doomtrooper (Magic runt 94-95 tror jag det var, Gick sedan över till Doomtrooper). Köpte Magic för något år sedan igen och spelade med lite kompisar men blev rätt kortvarigt och korten samlar mest damm nu.

gustaf s

Warrior
Rollspel alltid bäst, allt annat lika.

Jag gillar verkligen brädspel och spelar brädspel delvis med personer som inte är intresserade av rollspel alls, eller där två timmar är rimligare än fyra osv. Och jag gillar det.

Dataspel har jag i regel svårt att se någon poäng med. Undantaget är Football Manager, som då och då äter upp för mycket av min tid. Jag har aldrig spelat Magic... och aldrig figurspel. Jag är inte ett dugg intresserad av att göra det heller, även om jag tycker de senare ser coola ut.

Ulfgeir

Swashbuckler
Allätare vad gäller spel. Ägnar mig dock inte åt collectible card games (längre) eller figurspel, då de är för dyra och inte har någon att spela med.

Med det sagt så finns ju naturligtvis olika typer av spel inom respektive kategori som jag är mer eller mindre förtjust i.

/Ulfgeir

Makaron

Veteran
Är mer figurspelare än rollspelare, faktiskt, så där är prioriteringen klar (till viss del kan det bero på att figurspel är en hobby man kan ägna sig mer åt själv och när man har tid i mindre diskreta stycken tillgänglig, eftersom byggande/målande också är en stor del för mig). (Kostnaden är inte så svår för mig, huvudsakligen för att jag inte har några andra stora utgifter, och för att jag inte kör GW-spel)

Brädspel spelas en skaplig del med kompisar (ungefär en kväll i månaden, och då snackar vi eftermiddag till midnatt). Är personligen glad i Red Dragon Inn, men en hel del annat spelas också (Settlers är en annan evig favorit).

CCG gjorde jag på högstadiet, men inte sen dess.

Datorspel... inte så mycket. Lite World of Warships (som jag "inte är så bra" på), annars finns det inte tid (pga ovanstående till viss del, det medges)

Lambendil

Veteran
Har du tråkigt med brädspel spelar du fel sorts brädspel.

Själv spelar jag primärt dataspel (tar minst tid och setup), men rollspel får prioritet över allt annat, men det kräver att gruppen är tillgänglig.

Brädspel spelar vi när vi inte kan träffas allihop (för kampanjen) eller då vi helt enkelt är för trötta för att rollspela mer.