Förenkla, försköna och trudvangisera
Vad tycker ni om det här?
Hmmm... jag tycker att det är sådär. Regelboken behöver göras om. Till viss del från grunden. Men jag hade sett fram mot expertregelboken. Den hade medfört att man kunde köra expert fullt ut och således hade behovet av en grundregelbok försvunnit.
Jag hoppas att Riotminds tar sig tid att buggtesta spelet den här gången. Inte bara grundregelerna utan även mot expert så att det inte dyker upp några tråkiga fel mellan grundreglerna och D6E.
Jag hoppas verkligen att de ser till att få det hela korrekturläst. Jag tycker om språket i Riotminds produkter överlag, men ibland (rätt ofta faktiskt) dyker det upp pinsamma felformuleringar, stavfel och syftningsfel. Mycket irriterande.
Bra att de ändrar designen till gängse Riotminds-mall. Det kan enbart bli bättre. Jag hoppas på lite nya illustrationer så att man inte känner att man lagt ut pengarna på samma produkt två gånger. Använd det gamla tecknarstallet (Bergting, Tapia, Nelson, MacDougall). Gärna ett nytt omslag (av Sweet eller Bonner). Det gamla har jag ju liksom redan.
Överlag så önskar jag mig fler färgbilder. Kosta vad det kosta vill.
Anlita
aldrig någon annan än Niklas Brandt för vinjetter och kartor! För övrigt så är det helt rätt att låta Niklas rita en Trudvangkarta och inkludera denna i revideringen. Gör den gärna "utvikbar" (typ tre a4) men ingen lös historia som man bara tappar bort eller spiller kaffe på.
Vid Storme! stoppa in ett introduktionsäventyr! Det är guld värt för nybörjarna och ett ovärdeligt verktyg för att framhäva stämningen i DoD6.
Fler yrken! Det känns tråkigt att de finns så få yrken för de som inte vill spela med expert. Konvertera gärna om några av expertyrkena till grundreglerna. Se dessutom till att "trudvangisera" de gamla standardyrkena.
Illustrera och beskriv vapen och rustningar. Hur många nybörjare vet skillnaden mellan ett slagsvärd och ett bredsvärd? Som det är nu så får man gissa sig till hur vapnen ser ut. Samma gäller för rustningar. Själv har jag inte riktigt fattat skillnaden mellan en bandrustning och en rustning av plåtlamell. Kolla dessutom över vapnens vikter.
Fler besvärjelser och maktböner? Nja, känns inte nödvändigt. Det känns som en typisk expert-grej.
De tre ledord som jag vill att Riotminds skall använda sig av är förenkla, försköna (illustrera,
korrekturläs och anpassa layout) och trudvangisera. Då blir det en höjdare och jag kan förlåta dem för att inte Expert:regelboken kommer i höst.
För övrigt så hoppas jag att det inte kommer fler världsböcker än Mittland på ett tag nu. Lägg kraften på att skapa fler äventyr och kampanjer. Efter Eldsjäl så hoppas jag att det kommer fler tre-kvällarsäventyr typ Vildhjärta. Alla har inte förutsättningarna för att kunna köra kampanjer som tar flera månader att komma igenom.
Sa jag
korrekturläs?
/Vitulv
- som hoppas att det finns två röda tygstycken i nya DoD6. Dels det röda bandet som fungerar som bokmärke och dels den röda tråden som skall löpa genom hela regelboken.