Vad tycker ni om Mörk Borg?

Man Mountainman

Storsvagåret
God45;n346712 said:
Reglerna är inte bra, men so what? Det är uppenbart inte reglerna som skaparna bryr sig om.
Ja, what can I say? Jag tror du har fel. Jag tror skaparna bryr sig om reglerna, och att de ser ut som de gör av en anledning. Det faktum att du inte tycker de är bra är ju ingen evidens i sammanhanget. Reglerna har sin uppenbara plats i en designtradition; de har många intressanta detaljer som det tycks finnas en tanke bakom. De är valda med avsikt. Jag har spelat dem, och de funkar bra i spel.

Relevant data i sammanhanget är väl också att om man tittar i spelets credits så finner man: "Text, koncept och regler: Pelle Nilsson. Grafisk form och illustration: Johan Nohr." Jag ser inga skäl till att Pelle Nilsson skulle ha gjort sitt regelsystem som blotta bihanget till Johan Nohrs grafiska formgivning. Nilsson har gett ut andra spel tidigare med liknande designfilosofi men utan det karaktäristiska grafiska språket. Jag har inga som helst skäl att tro att han inte bryr sig om regeldesign.

Det enda sättet att avgöra saken är väl att fråga Pelle, men eftersom "bryr du dig om de här reglerna du skapat?" är en ganska oförskämd fråga så har jag iaf inte tänkt ställa den.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag tyckte att reglerna var helt okej. Vi spelade de båda medföljande äventyren när vi var en spelare kort för vår ordinarie kampanj. Reglerna fungerade minst lika bra som andra spel i samma genre, men rollpersonerna blev lite coolare.

Man Mountainman

Storsvagåret
Värt att notera också att reglerna är en del av spelets övergripande estetik. De är smutsiga,* godtyckliga och hårda -- precis som livet för valfri Slusk Skapad i Dike. De går snabbt att lära sig och tillämpa och kräver ingen investering -- precis som ingenting annat är värt att investera i när världen går mot sitt slut.

* I den mån regler kan vara "smutsiga". Jag menar alltså att de inte har någon övergripande systematik eller begreppslig elegans, utan i princip är en serie sammanfogade subsystem. Vilket här får betraktas som något bra.

Dimfrost

Special Circumstances
Reglerna fungerar bra, spelvärlden är fascinerande och välskriven, exempeläventyret är den mest pedagogiskt beskrivna dungeon jag någonsin stött på, men framför allt är designen så fantastisk att jag blir lycklig och varm inombords bara av att bläddra i boken. Jag gör det ibland, det kan behövas under mörka dagar. Underbart spel.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Det är osr så definitivt inget för mig och när jag hör att det är flame princess 2020 så slaknar min game booner ännu mer . Flame princess kändes edgy just for the sake of being edgy och sånt har jag svårt för .

Som gammal metal head tilltalas jag dock något enormt av estetiken i spelboken .

Khan

Kondottiär
gorillotaur;n346751 said:
Det är väldigt genomarbetat på alla plan, men det är verkligen inte min stil.
Ä'ru syntare eller?

*biffar till sig och rättar till Iron Maiden-tishan*

Dilandau

Myrmidon
Khan;n346867 said:
Ä'ru syntare eller?

*biffar till sig och rättar till Iron Maiden-tishan*
Sorry, jag är född lite lite liiiiite för sent för den konflikten. 1977. Eller så existerade den inte där jag växte upp?

Anyway, jag vill se Mörk Borg - fast gamla svenska visor. Mörk Borg - fast country. Mörk Borg - fast ambient. :)

Mogger

Hipsteranka
gorillotaur;n346918 said:
Mörk Borg - fast country. Mörk Borg - fast ambient. :)
Det här kan jag hålla med om! Jag har verkligen inget alls emot MB i sitt befintliga utförande, och vill verkligen inte ändra på det, men doom är inte min grej, OSR är inte min grej. Nu tror jag att det för tillfälligt är svårt att göra något som bli poppis som inte på något sätt kan hamna i OSR-facket, det är idag där man kan ta ut svängarna. Men jag skulle vilja se spel som är lika estetiskt tilltalade, inte tillrättalagda och som utmanar hur vi ser på spel, även inom andra spelgenres!

Hmmm... Det här är nog ämne för en egen tråd.

Khan

Kondottiär
gorillotaur;n346918 said:
Sorry, jag är född lite lite liiiiite för sent för den konflikten. 1977. Eller så existerade den inte där jag växte upp?

Anyway, jag vill se Mörk Borg - fast gamla svenska visor. Mörk Borg - fast country. Mörk Borg - fast ambient. :)
Jag skulle också gärna se en produkt lika genomarbetad som MB, fast med ett annat fokus. Mörk Borg, fast svenska visor och design knyckt från gamla sekelskiftestavlor (Carl Larsson, et al). Mörk Borg fast synth, med cyberpunkestetik. Mörk Borg, fast Johnny Cash och Weird West-stuk.

Jag är nog mer pepp på sådana idéer än "mer Mörk Borg"-moduler.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Dr_Dängrot;n346865 said:
Det är osr så definitivt inget för mig och när jag hör att det är flame princess 2020 så slaknar min game booner ännu mer . Flame princess kändes edgy just for the sake of being edgy och sånt har jag svårt för .

Som gammal metal head tilltalas jag dock något enormt av estetiken i spelboken .
Jag har exakt samma beef med LotFP. Det känns verkligen som att Raggi bara ville reta folk. MB är för mig vad LotFP hade varit om det varit doom på riktigt istf ”kolla vad metal och edgy jag är!!!!!”

MB har humor och självdistans — det vet vad det är och behöver inte bevisa något.

Dilandau

Myrmidon
Khan;n346921 said:
Mörk Borg, fast svenska visor och design knyckt från gamla sekelskiftestavlor (Carl Larsson, et al).
2023 så har Elsa Beskow varit död i 70 år.

McKatla

Utan titel
Vi spelade Mörk Borg häromdagen. Äventyret i boken var ganska standard till innehållet, men är är nog det mest pedagogiskt skrivna äventyr jag sett. Systemet flöt överlag bra, men som SL vill jag slå stridsslag, så att spelarna sköter alla stridsslag gillade jag inte alls.

Det stora, stora pluset var rollpersonerna, och deras klasser! Slusk skapad i dike är nog den mest underhållande klass jag sett på mycket länge, särskilt med specialegenskapen "Den obetydliges tricks"; det räddade livet på vår slusk två gånger under äventyret. Men att nya karaktärer är så svaga att de har en eller två TP är något vi måste modda bort; de överlever inte många minuter annars, och det är faktiskt inget kul. Vår Brigadör med hörntänder t.ex., med -1 på Styrka och 2 TP, var tvungen att undvika närstrid, och vår Krossade kunglighet dog under första striden, trots väpnarens svärd.

På det stora hela var det en kul kväll, och med lite småändringar av systemet kan detta hålla för lång tid framöver. Mycket i settingen är oerhört inspirerande, fienderna likaså (t.ex. goblinen!), så det finns stor potential för framtida spel!

Och så är ju boken sjukt snygg också, det måste ju påpekas!