Nekromanti Vad tycker ni om nya forumet?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker:
- Att det har potential att bli jävligt bra, men att det (såklart) inte är där än.
- Att Spider gjort ett jäkla hästjobb.
- Att det är AWESOME med wysiwyg i redigeringen (som jag nyss upptäckte).

- Att jag kommer att ha sjukt svårt att använda forumet innan vrålet kan läggas någon annanstans. Det är extremt störigt att det ligger högst upp. Jag vill ju helst ha något motsvarande storpraten, eller som allra minst att minimeringen av vrålet koms ihåg. Som det är nu blir det extra störig scroll hela tiden... Eller ja, "sjukt svårt" är att ta i; det kommer att ta ett tag att vänja sig (eller skriva ett eget javascript som döljer praten...)
- Att jag längtar tills jag lyckas räkna ut hur jag gör en permanent länk till den sökning som görs när man klickar på "Visa alla" under "senaste inlägg". Det vore perfekt, för den lista man får då är skitbra och utan krusiduller.
- Att det känns som att den hela tiden laggar lite, lite, sådär som sidor gör när de har en massa javascript/jQuery i sig och man använder något annat än Chrome.

krank

Jag fixade min URL, så nu är jag nöjd. Såhär ser mitt bokmärke ut:
http://188.126.95.149/rollspelnu/forum/search?searchJSON={%22view%22:%22topic%22,%22unread_only%22:1,%22sort%22:{%22lastcontent%22:%22desc%22},%22exclude_type%22:[%22vBForum_PrivateMessage%22]}

Nu ska jag bara ta och hitta ett sätt att hantera vrållådan...

soda

Warrior
Jag gillar det, överlag.

Negativt:Vrållådan känns väldigt stor och i vägen på något sätt. Även i normal upplösning (1080) måste man i stort sett scrolla för att nå själva forumet! Sidan känns trög, men jag gissar att det kommer att bli bättre på den fronten.

På mobil verkar det mycket lovande, bortsett från den stora mängd (trams) som ligger innan själva forumet börjar fungerar det mycket bra (på IE/WP).

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag hatade det då jag kom hit, fast det har mindre att göra med forumet i sig som att man förlorade all tid som investerats i förra forumet. Allt från alla poster kopplade till kontot till PM och så vidare. Det suger verkligen enormt. Men det här forumet är bättre på alla sätt. Det har många spännande nya funktioner och det är säkrare/stabilare (vilket bäddar gott för framtiden). Så forumet får tummen upp från mig. Det svider bara lite att förlora över ett decenniums historia.

Arfert

Facit
I sort sätt är jag nöjd (den nya loggan är toppen), men det nya ger ett mer plottrigt intryck intryck än det gamla. Less i more. Och det är för stort fokus på vrållådan. Har bara hunnit kolla i dator ännu (Mac, Safari).

Brynolf

Dum fan
Robert Jonsson;n1225 said:
Jag hatade det då jag kom hit, fast det har mindre att göra med forumet i sig som att man förlorade all tid som investerats i förra forumet. Allt från alla poster kopplade till kontot till PM och så vidare. Det suger verkligen enormt. Men det här forumet är bättre på alla sätt. Det har många spännande nya funktioner och det är säkrare/stabilare (vilket bäddar gott för framtiden). Så forumet får tummen upp från mig. Det svider bara lite att förlora över ett decenniums historia.
Fast det ska väl konverteras och föras över hit vad det lider? Hoppas vi.
Dante said:
Troligen INTE. Det skulle innebära ohyggliga mängder jobb. Däremot kommer det gamla forumet finnas kvar som ett läsbart arkiv.

Brynolf

Dum fan
Aj då. Hade vi en för ny version av UBB eller? Ska ju finnas nåt officiellt transferverktyg. Nåja, ni är nog bättre insatta än jag.

anth

Vetefan
Patient Zeta;n1379 said:
Aj då. Hade vi en för ny version av UBB eller? Ska ju finnas nåt officiellt transferverktyg. Nåja, ni är nog bättre insatta än jag.
Vi hade den senaste versionen av UBB: 7.5.6. som kom 2009.
Nu har vi den senaste versionen av vBulletin: 5.0.5. som kom sep 2013 och väntar på nästa version: 5.1.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker det är för tidigt att säga något definitivt om det här nya forumet, jag har fått både starkt positiva och starkt negativa intryck. Men eftersom det inte går att veta riktigt än vad som kommer fixas och inte nöjer jag mig tills vidare med följande:

Det är fantastiskt awesome att man kan skriva ett helt inlägg i comic sans.
anth said:
Om du lovar att stå ut med det nya forumet så lovar jag att stå ut med att du skriver med Comic Sans :)

Kärlekscraft

Swordsman
Är väl, vad jag sett hitills, ganska identitiskt med det gamla forumet. Men jag tycker att avdelningen för specifika spel bör utökas med underforum för flera stora(de största) spelserier som World of Darkness & Chutulu med mera. Är de medvetet borttagna av någon anledning? Har just nu lite jag gärna vill skriva om angående Vampire-spelet. Järnringen, Megaton Games, Operation:Fallen Reich finns med som helt egna subforum(har aldrig hört talas om dom :p). Neogames & Dungeons n' Dragons finns ju med, men inte andra stora titlar....

anth

Vetefan
Kärlekscraft;n2447 said:
Är väl, vad jag sett hitills, ganska identitiskt med det gamla forumet. Men jag tycker att avdelningen för specifika spel bör utökas med underforum för flera stora(de största) spelserier som World of Darkness & Chutulu med mera. Är de medvetet borttagna av någon anledning? Har just nu lite jag gärna vill skriva om angående Vampire-spelet. Järnringen, Megaton Games, Operation:Fallen Reich finns med som helt egna subforum(har aldrig hört talas om dom :p). Neogames & Dungeons n' Dragons finns ju med, men inte andra stora titlar....
När det gäller svenska spel är det speltillverkarna som bestämmer om de vill ha forum här eller ej.
Riotminds / Drakar & Demoner har t.ex. bestämt att DoD-forumet ska finnas på sin sida.

När det gäller utländska spel är det frågan om spelen är tillräckligt stora för att fylla ett eget forum eller ej. Ingen blir glad av ett forum som det inte är aktivitet i.
CoC & WoD hade tidigare ett gemensamt skräckforum, men det var ingen aktivitet där så det slogs ihop med allmänna rollspel.
Kärlekscraft said:
Låter dock lite konstigt att det är så lite intresse över stora, välkända spel. Men stort intresse för rätt okända
wilper said:
Kärlekscraft, om det blir mycket snack om ett spel i Rollspelsforumet så bryter administratörerna gärna ut det till ett separat forum, det har hänt med Dungeons & Dragons tidigare tex.

Det finns ju inget alls som hindrar dig att skriva om dina favoritspel i Rollspelsforumet, och nu finns det ju till och med tag-stöd, så det blir lätt att hitta spännande diskussioner.

anth

Vetefan
Kärlekscraft;n2754 said:
Låter dock lite konstigt att det är så lite intresse över stora, välkända spel. Men stort intresse för rätt okända
Detta har inte att göra med att små svenska spel skulle vara större än stora utrikiska, utan det är en service som rollspel.nu tillhandahåller. De små spelens forum här på rollspel.nu är normalt deras officiella forum, d.v.s. de har inget annat forum än det på rollspel.nu.

Johan K

Gammal & dryg
Det kan bli hur bra som helst!
Är speciellt nyfiken på det där om att skapa egna grupper!
anth said:
Grupper är en utmärkt funktion när den fungerar (vilket den inte riktigt gör i dagsläget).
Johan K said:
Kan jag tänka mig!

krank

Jag gillar den nya strukturen; påtvingad platt visning tror jag är mer hållbart än att försöka ha "allt för alla" (även om jag förstår smärtan hos de som saknar det trådade; bristen på platt visning gjorde ju att det dröjde nåt år mellan att jag reggade mig och att jag började bli aktiv).

Jag har inte riktigt fått in något "workflow" som jag hade på förra forumet, men... det funkar.

Det enda som egentligen stör mig ordentligt är all inte-så-bra javascript. Typ att svar man skriver hamnar fel visuellt (längst ner på nuvarande visad sida istället för längst ner på sista sidan), att man ser hur ens formulär rensas innan man går till nästa sida, och all denna förplåtade javascriptade "mjuka" scrolling som får mig att bli tokig...

Men jag tror att det kommer att bli skitbra.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tror jag kan lära mig leva med platt visning i och med att kommentarsfunktionen finns; jag tycker även att etikett- och gilla-funktionerna är väldigt trevliga, och ser fram emot att utforska och använda alla dessa nya funktioner. Så sammantaget är jag försiktigt positiv. Men det stör mig ganska mycket att vilket inlägg eller tråd man läser inte syns i url:en, så att det inte går att länka till forumtrådar, och det stör mig väldigt mycket att det efter snart en vecka fortfarande inte går att posta långa inlägg, och att jag trots förfrågan inte fått svar på var på prioriteringslistan det ligger att fixa det.

Kärlekscraft

Swordsman
Vet inte om det här är rätt ställe: Men skulle det gå att ordna så att avdelningen Neogames får fler subforum som för spelet Noir? Har lite jag vill skriva om angående Noir.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Kärlekscraft;n5583 said:
Vet inte om det här är rätt ställe: Men skulle det gå att ordna så att avdelningen Neogames får fler subforum som för spelet Noir? Har lite jag vill skriva om angående Noir.
Eftersom Noir inte är utgivet at Neogames (utan av Regnskugga förlag), så tror jag chansen är liten. Det allmänna rollspelsforumet eller rollspelsmakande är rätta platsen i nuläget. Se det som en fördel: fler ögon i de forumen skulle jag tro! :)

Troberg

Sinister eater
Nu har jag haft lite tid att vänja mig, och det är väl rätt så OK. Några saker kvarstår dock som irritationsmoment:

* Ingen trådad visning. Detta är, imho, den högsta prioriteringen att fixa.
* Fortfarande problem i Opera. Inget allvarligt, men irriterande.
* Färgschemat är för kallt och jobbigt för ögonen, dessutom lite väl anonymt. Jag skulle gärna sett ett lite varmare färgschema.
* Den som lyckas importera trådarna från gamla forumet kommer att få titeln "Trobergs hjälte!". Det finns fruktansvärt mycket bra där som man skulle vilja ha med sig.

Zorbeltuss

Hero
Gilla känns lite fel på forumet, inte som funktion, men snarare skulle jag vilja att det hette "bra sagt", eller något liknande, om du har en välformulerad dödsnotis till någon känd författare eller liknande så gillar man det kanske inte alls, men tycker att inlägget är väldigt bra/fint.
För övrigt tror jag även att en sådan liten sak gör att det blir i stort sett omöjligt att vinna popularitets tävlingar på forumet genom att posta länkar till youtubevideos utan förklaring på offtopic forumet, något som är ett problem på både g+ och facebook, fast vem vet jag kanske bara är naiv.

/Luna Lovegood