Nekromanti Vad tycker ni om nya forumet?

anth

Vetefan
Halloj forumiter!
Vi vill hemskt gärna veta vad ni tycker om det nya forumet.
Vad är bra?
Vad är dåligt?
Hur skulle ni vilja att det fungerade istället?
Hur vill ni att framtiden ska se ut för rollspel.nu?

Vad vill ni, vad tycker ni, vad är era åsikter och drömmar?

Liknande diskussioner har tidigare förts i andra trådar som "Frågor och svar" och "Buggar och konstigheter", men snälla, ta de diskussionerna här istället.
De trådarna var inte tänkta som diskussionstrådar från början, utan som orientering för nya forumiter och buggrapportering.

Vimes

Sillkung
Såhär: jag tycker det känns jääääääääävligt spännande att se var det här kommer att landa med grupper, bloggar, kommentarer och gillanden.

Givetvis kommer den nya formen att förändra innehållet, och det ska bli kul att se var det landar.

Just bloggfunktionen kommer jag att använda för att samla (förhoppningsvis) smarta tankar om varulvsspel.

Lupus Maximus

Tekniker
*Kliver över strömkabeln till cirkelsågen, duckar under de halvdragna ledningarna och tittar mot innerväggen som håller på att byggas*

Helt klart potential :)

Jag ser en viss risk att för många diskussioner försvinner in i grupperna, så att forumen hamnar under kritisk massa. Men också chansen att grupperna användes för att öka aktiviteten på forumen.

Blog-funktionen (och artikel-funktionen som återkommer i 5.1) tror jag vi kommer att hitta många användningsområden för (inklusive några som accepteras :wink: )

Men det är för tidigt för att jag skall ha en egentlig åsikt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det jag är absolut mest nyfiken på är grupper. Möjligheten till att ha sitt eget lilla miniforum är fullkomligt underbart och jag ser stora potential både för spelgrupper och för spelmakare.

Överlag gillar jag det nya forumet. Mycket känns lite ovant, men det känns också som att man har mycket större möjligheter att göra saker om man bara sätter sig in i hur saker funkar. Jag tror det kommer ta ett tag

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar det! Diggar nya logan också :) Sedan är jag inte den mest tekniska så kommer ta ett tag för mig att hitta eller använda alla spännande funktioner men allt jag vill ha nu finns tillgängligt och fungerar.
Konrad Konvalj said:
Okej, man kan tydligen kommentera också. Det är typ ett lämpligare sätt än att citera. Eller?

Jag diggade Vitulvs grej han gjorde på det gamla forumet. Det var väldigt tilltalande och innehöll en T20 eller två så jag får väl hålla med och digga loggan en aning.

Lite ostigt med "Nya Rollspel.nu" bara. Nog för att det är nytt men NYA? Det är ju typ som en gammal rörmokarfirma som gått i konkurs och plötsligt heter dom Nya Vågbro Rör.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Är helt övertygad att det blir skitbra, men jag Surfar mest med min lilla mobil och då funkar det inte riktigt super än. Men jag sitter lugnt i båten och väntar....

Konrad Konvalj

Myrmidon
anth;n902 said:
Halloj forumiter!
Vi vill hemskt gärna veta vad ni tycker om det nya forumet.
Vad är bra?
Vad är dåligt?
Hur skulle ni vilja att det fungerade istället?
Hur vill ni att framtiden ska se ut för rollspel.nu?

Vad vill ni, vad tycker ni, vad är era åsikter och drömmar?

Liknande diskussioner har tidigare förts i andra trådar som "Frågor och svar" och "Buggar och konstigheter", men snälla, ta de diskussionerna här istället.
De trådarna var inte tänkta som diskussionstrådar från början, utan som orientering för nya forumiter och buggrapportering.
Jag tror att det kommer att bli bra. Just nu är det inte så bra från min synvinkel, men då är jag en gammal stöt som gillar att säga "det var bättre förr". Det gamla eller nuvarande forumet är sjukt mycket bättre, men det beror ju på att detta inte är klart och inget annat.

Just nu är det kasst för iPaddan. Eller så är det jag som är kass. Det går fan inte att hantera forumet från paddan. Jag skriver snabbare än forumet och det är ingen feature det är en bugg ty så snabbt skriver inte mina fingrar. Den där autospar juckar på mig hela tiden och sen dyker det upp en Arbetar... i gul text lite nu och då som är sjukt störande. Radbryten tycks inte funka på paddan heller för trots att jag kör Enter så blir texten en stor massa.

Troligen ligger inte fokus här så jag gillar läget.

Jag vill absolut inte ha den där vrållådan högst upp. Det tar en evighet att scrolla sig förbi den. Sen tar det en evighet att scrolla sig dit man vill för att läsa det man vill. Troligen nått som skall fixas? Säkert har Spidde eller anth redan klargjort detta.

Hur jag vill att det skall funka? Som det gamla forumet fast bättre så klart!

Sen drömmer jag om att någon (Spidde) flyttar över alla mina pm från det gamla forumet. Jag har sjukt mycket viktig information där som jag vill komma åt på lämpligt vis. Wurrnu är min dropbox, mitt vattenhål i öknen, min öl i soffan. Ja wurrnu är mycket för mig och då speciellt min pm.

Kanske drömmer jag lite om att få med mig andra saker som anslutningsdatum och inlägg från det gamla forumet men det är inte lika viktigt för mig.

Sen drömmer jag om att Sapient skall hänga här med oss och det ser så ut.

Basenanji

Postd20modernist
Jag är förvånad över hur smutt jag tycker att det nya forumet är! Det känns så...fräscht och massa nya funktioner överallt och bloggar?! OMFG!

Och jag är också oerhört tacksam för att folk lägger ner så mycket jobb på det här. Utan att få betalt. Vi rollspelsnördar är mycket lyckligt lottade...

TACK SPIDER OCH ALLA ANDRA!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Känns lite som ett par nya byxor jag ändå gillar: inte helt bekväma men jag vet att det ordnar sig. Förutom det där med vrålen som försvinner så har jag inte sett nåt strul med funktionalitet som påverkat mig (inte provat att surfa här via mobil dock). Med lite handpåläggning layoutmässigt så tror jag det kan bli grejt.

Det jag hoppas på till nya forumet är den sammanslagning av Recensioner/Nyheter/Promotion, och placering högt/högst på sidan som Fiktionslek förslog i en tråd på gamla forumet för ett tag sen. Finns att läsa här. När jag läser det inlägget får jag definitivt känslan av att rollspel.nu skulle tjäna på den manövern, för det vore en del av forumet som skulle kunna erbjuda ett annat slags värde än de vanliga diskussionerna.

chrull

Stockholm Kartell
Fixar man så att pil-länkarna faktiskt tar en till senaste inlägget/senaste olästa inlägget och ser till att mobil/padd-gränssnittet blir vettigt så skulle det redan kännas inbott.

Finns det någon guide till vad man kan göra med bloggar och grupper någonstans? Om det går att koppla-bloggfunktionen här med en redan befintlig blogg vore det ju guld.
Dante said:
Hm.

För mig funkar pil-knapparna som de ska. Åtminstone på dator. På mobilen är de för små för att jag ens ska försöka pricka dem med fingertoppen.
Bolongo said:
"Senaste inlägget" funkar ibland för mig, men oftast inte.

Mönstret tycks vara att det funkar på trådar jag aldrig tittat på förut - det vill säga när det inte behövs. Men om jag har varit inne och läst där tidigare skickas jag till en felsida: "Invalid Sida URL. If this is an error and the page should exist, please contact the system administrator and tell them how you got this message. "

anth

Vetefan
chrull;n971 said:
Finns det någon guide till vad man kan göra med bloggar och grupper någonstans? Om det går att koppla-bloggfunktionen här med en redan befintlig blogg vore det ju guld.
Eftersom bloggar och grupper inte är korrekt uppkonfigurerade (och till stor del avstängda) ännu har jag väntat med guide dit.
En blogg fungerar som en tråd. Nya blogginlägg fungerar som trådsvar. Kommentarer fungerar som kommentarer. Bloggar syns dock för tillfället bara av inloggade användare, vilket gör hela blogg-idén lite meningslös. sedan hade det även varit trevligt om man kunde anpassa temat på sin blogg, ungefär som man kan göra med sin profil - men det är nog önsketänkande.
En grupp fungerar som ett miniforum och den som skapar gruppen är administratör/moderator. Dock är jag väldigt skeptisk att vanliga användare får skapa offentliga forum som alla kan se. Den lilla stund som man kunde skapa egna grupper skapade var annan forumit egna grupper - innan Spidde stängde av möjligheten. Då var vi bara två dussin användare och jag tycker redan det är svårt att hitta bland de grupper som finns. :p

anth

Vetefan
Dante;n902 said:
För mig funkar pil-knapparna som de ska. Åtminstone på dator. På mobilen är de för små för att jag ens ska försöka pricka dem med fingertoppen.
Jag tror att ni talar om olika saker.
chrull talar om pilarna i "Senaste inlägg", du talar om pilarna i citat-inlägg.
Den ena fungerar inte, den andra fungerar.
Dante said:
Nix. För mig fungerar pilarna i Senaste inlägg som de ska.

EDIT: Om inte diskussionstiteln innehåller å, ä eller ö som inte tolkats som det ska. Magnus’ WFRP-diskussion funkar inte (ä tolkas som ä), men Lejbrinks ToEE-diskussion funkar (ä tolkas som ä).

Caligo

Swashbuckler
Konrad Konvalj;n948 said:
Jag tror att det kommer att bli bra. Just nu är det inte så bra från min synvinkel, men då är jag en gammal stöt som gillar att säga "det var bättre förr". Det gamla eller nuvarande forumet är sjukt mycket bättre, men det beror ju på att detta inte är klart och inget annat. Just nu är det kasst för iPaddan. Eller så är det jag som är kass. Det går fan inte att hantera forumet från paddan. Jag skriver snabbare än forumet och det är ingen feature det är en bugg ty så snabbt skriver inte mina fingrar. Den där autospar juckar på mig hela tiden och sen dyker det upp en Arbetar... i gul text lite nu och då som är sjukt störande. Radbryten tycks inte funka på paddan heller för trots att jag kör Enter så blir texten en stor massa. Troligen ligger inte fokus här så jag gillar läget. Jag vill absolut inte ha den där vrållådan högst upp. Det tar en evighet att scrolla sig förbi den. Sen tar det en evighet att scrolla sig dit man vill för att läsa det man vill. Troligen nått som skall fixas? Säkert har Spidde eller anth redan klargjort detta. Hur jag vill att det skall funka? Som det gamla forumet fast bättre så klart! Sen drömmer jag om att någon (Spidde) flyttar över alla mina pm från det gamla forumet. Jag har sjukt mycket viktig information där som jag vill komma åt på lämpligt vis. Wurrnu är min dropbox, mitt vattenhål i öknen, min öl i soffan. Ja wurrnu är mycket för mig och då speciellt min pm. Kanske drömmer jag lite om att få med mig andra saker som anslutningsdatum och inlägg från det gamla forumet men det är inte lika viktigt för mig. Sen drömmer jag om att Sapient skall hänga här med oss och det ser så ut.
+1 Känns jättesegt på mobilen, när man skriver tar det tid innan bokstäverna skrivs ut. Det tar även längre tid att ladda sidorna. För mig just nu ser jag inga fördelar med den nya sidan men har inte kollat in några nya features.

anth

Vetefan
Caligo;n994 said:
+1 Känns jättesegt på mobilen, när man skriver tar det tid innan bokstäverna skrivs ut. Det tar även längre tid att ladda sidorna. För mig just nu ser jag inga fördelar med den nya sidan men har inte kollat in några nya features.
Vilket beror på att Spidde och Dante inte ens har börjat titta på mobil-interfacet.

Krille

Super Moderator
Just nu är det lite för mycket "förutom att det inte funkar och är fult som stryk, hur tycker ni att det verkar?" för att jag ska ha en åsikt.

Men att postning av inlägg inte laddar/visar resultatet i Opera, utan skickar en liten textfil med ett nod-id istället, är en dealbreaker för mig. Jag vet att jag kör en minoritetsbrowser, men att skicka ett textformulär och visa resultatet tillhör liksom grundfunktionaliteten, även i minoritetsbrowsers.
Björn Wärmedal said:
Jag kör Opera på jobbet (med Win7) och har inga problem alls. Ser ut som det gör hemma, där jag kör FF på Ubuntu.
Krille said:
Opera 12 (Presto-motorn) eller Opera 15+ (Chromium-motorn)?
Troberg said:
Jag kan bekräfta buggen (Opera 12.16).

Opera effar upp svenska tecken för mig också. Fattar inte varför, har aldrig sett det på någon annan site, och det borde ju vara en sak som "bara funkar".

När det gäller "minoritetsbrowser" så säger jag som jag sade till en bekant som gjort en site som inte funkade i Konqueror, och som motiverade det med att "Bara 2% använder den.". Jag frågade hur många besökare han hade, och han svarade att det var cirka 20000. Jag svarade "Well, då har du stängt 400 personer ute.".

Även om det är en liten andel så blir det mycket folk.

Dessutom, att något inte funkar på en specifik browser brukar vara ett tecken på att man effat upp något. Följer man standards ordentligt så har man sällan sådana problem.

Eksem

Champion
På desktop är det helt överlägset det gamla forumet, även om jag inte gillar det grafiska utseendet något vidare. På mobilen är det dock närapå oanvändbart. Vet inte riktigt hur det kommer påverka mitt forumanvändande, men något måste göras med mobiltemat för att jag ska orka WRNUa med telefonen (t.ex. att inte ha hela forumlistan ovanpå posterna).
Dante said:
Det kommer att ändras.

Übereil

Swashbuckler
Eksem;n1055 said:
På desktop är det helt överlägset det gamla forumet, även om jag inte gillar det grafiska utseendet något vidare. På mobilen är det dock närapå oanvändbart. Vet inte riktigt hur det kommer påverka mitt forumanvändande, men något måste göras med mobiltemat för att jag ska orka WRNUa med telefonen (t.ex. att inte ha hela forumlistan ovanpå posterna).
Från vad jag läst tidigare: att fixa till mobilinterfacet ligger i pipelinen, men det finns viktigare saker som måste ordnas först. Jag har dessutom för mig att desktop-miljön prioriteras till att börja med.

Übereil

Brynolf

Dum fan
Jag gillar potentialen. Det kan bli hur kalas som helst, detta.

Angående Grupper, är det tänkt att "Specifika rollspelsforum" ska ligga som grupper? Låter väl annars som en god idé om jag inte missat nåt.

chrull

Stockholm Kartell
Übereil;n1060 said:
Från vad jag läst tidigare: att fixa till mobilinterfacet ligger i pipelinen, men det finns viktigare saker som måste ordnas först. Jag har dessutom för mig att desktop-miljön prioriteras till att börja med.

Übereil
Fast om vi alla som tycker det är viktigt nämner att vi tycker det är viktigt kanske det finns chans att det prioriteras om? :)

anth

Vetefan
chrull;n1194 said:
Fast om vi alla som tycker det är viktigt nämner att vi tycker det är viktigt kanske det finns chans att det prioriteras om? :)
Tar man sig en titt på Spiddes priolista ser man att det redan ligger högt upp.
Mobilinterface har prio 3.
Prio 1 är rättigheter åt moderatorer, prio 2 är säkerhet på servern.
Jag tror inte ens ni vill att Spidde ska ändra den prioordningen... :)