Nekromanti Vad tycker ni om nya forumet?

anth

Vetefan
Luna Lovegood;n5948 said:
Gilla känns lite fel på forumet, inte som funktion, men snarare skulle jag vilja att det hette "bra sagt"
Det är två ord och jag skulle vilja ha ett ord med samma betydelse, t.ex. "instämmer".
Luna Lovegood said:
Jag skulle väl säga att i vissa fall skiljer sig "instämmer" och "bra sagt" och i de fallen är enligt mig "bra sagt" bättre, men det sagt är det givetvis bättre med ett ord än två.
Jag skulle definitivt klicka i bra sagt på din post, men inte instämmer tillexempel. :)

Tomatalven

Hero
Jättesegt och krånglugt att skriva långa inlägg på mobilen, går inte att ha någon överblick och det blir svårt att gå tillbaka och ändra något i det här formatet :(
CapnZapp said:
Tror de sagt de är medvetna om att forumet inte ännu är mobilanpassat, men att det får vänta tills det flyter på bra i datorwebbläsaren...?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Stor irritationsmoment: Att man från forumslisten inte kan klicka för att komma till de senaste inläggen, utan måste gå in i tråden, scrolla sig längst ned och sen klicka på sista sidan i forumskonversationen.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Robert Jonsson;n6235 said:
Stor irritationsmoment: Att man från forumslisten inte kan klicka för att komma till de senaste inläggen, utan måste gå in i tråden, scrolla sig längst ned och sen klicka på sista sidan i forumskonversationen.
Men, va?

När jag klickar på det senaste inlägget i forumlistan kommer jag direkt till det inlägget.

(OS X version 10.9.1, Chrome version 33.0.1750.146)
Hans E Magnusson said:
Har samma problem som Bortom-Robert
Luna Lovegood said:
Alltså man kan komma till det absolut senaste inlägget, men man kan inte använda länken som är till första olästa inlägget, iallafall är det min erfarenhet.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
anth;n6278 said:
Fråga: vad menar ni med "forumslista"?

Här är forumslistan: http://188.126.95.149/rollspelnu/forum/forum och klickar man på inläggen där kommer man längst ner på sista inlägget precis som Dante säger.
Går man däremot in i ett underforum fungerar det inte.
Så här surfar jag: Jag går in på forumslistan, öppnar alla underforum i nya flikar, sen går jag in i varje flik och öppnar de trådar som det kommit poster i från som jag är intresserad av.

Det är inte användbart: att klicka från huvudlistan är värdelöst. Då kanske du kommer till den sista postningen, men det är inte särskilt användbart om du har fjorton andra poster som du senare behöver gå in i via underforumet. Det blir bara relevant om man sitter här hela tiden och refreshar.

Övrigt: Använder mig av Firefox 27.0.1 i Windows 7 på en PC.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Robert Jonsson;n6462 said:
Så här surfar jag: Jag går in på forumslistan, öppnar alla underforum i nya flikar, sen går jag in i varje flik och öppnar de trådar som det kommit poster i från som jag är intresserad av.

Det är inte användbart: att klicka från huvudlistan är värdelöst. Då kanske du kommer till den sista postningen, men det är inte särskilt användbart om du har fjorton andra poster som du senare behöver gå in i via underforumet. Det blir bara relevant om man sitter här hela tiden och refreshar.

Övrigt: Använder mig av Firefox 27.0.1 i Windows 7 på en PC.
Ah. Då är jag med.

Ja, det vore bra om man kom till det senaste olästa inlägget när man klickar på diskussionsnamnet. Jag skriver upp det på listan.

För att komma till det absolut senaste inlägget kan man ju i alla fall klicka på den lilla blåvita dubbelpilknappen.
anth said:
Dante said:
För att komma till det absolut senaste inlägget kan man ju i alla fall klicka på den lilla blåvita dubbelpilknappen.
Så länge underforumet eller titeln inte innehåller åäö.
Dante said:
Obviously.
Krille said:
Det är skillnad på dubbelpil och dubbelpil.

Dubbelpil åt höger i fyrkant funkar fint (den efter trådnamnet). Dubbelpil neråt i cirkel (den före namnet) funkar blä om planknamnet innehåller åäö.

Även en del andra tecken kan sabba dubbelpil neråt, till exempel enkelfnutt.

Troberg

Sinister eater
Feature suggestion:

En grej jag sett på andra forum som gör platt visning lite mindre smärtsam (typ, som skillnaden mellan att få en spark på en testikel istället för båda...), är att markera inläggen så att trådskaparens inlägg och ens egna inlägg syns tydligare.

I fallet WRNU så känns den där gråaktiga bläffan till vänster som ens bild, namn och titel ligger i som en bra kandidat för detta, exempelvis göra trådskaparens inlägg blåaktiga och ens egna grönaktiga.

Max Raven

T12-kultist
Jag skulle nog gärna se lite färre forum (eller default-dolda) och att senaste inlägg-sidebar:en togs bort, iaf så länge som den ändå inte fungerar som den ska. :/

Det kan bli bra, jag hänger upp mig lite på det negativa just nu. :)

Anchorman

Swashbuckler
Jag gillar det överlag men det är några saker.
Mobilvarianten fungerar väldigt dåligt just nu, det fungerade bättre för några veckor sedan men nu är den jättekonstig och jag måste bläddra förbi alla senaste inlägg och senaste diskussioner varje gång jag ska läsa en tråd, bättre förr när det bara var den vanliga sidan rakt av.

Sen saknar jag verkligen småpraten på startsidan

Recca

Femme Fatale
Jag stör mig bara på en grej egentligen och det är när man får en avisering. Dels syns det bara när man scrollar upp max. Men sen när man går in och klickar på aviseringen så har man fortfarande kvar notifieringen uppe i högra hörnet. När man läst aviseringen borde den försvinna. Inte tvinga en att gå in dit IGEN och klicka på Ta bort. Jag vill gärna ha kvar den listan faktiskt, och INTE ta bort den. Men jag vill inte ha en rödlysande påminnelse högst upp i hörnet som påminner mig om olästa aviseringar som de facto inte är olästa.

Anchorman

Swashbuckler
Finns det någon tidsplan på när saker ska börja ordna upp sig? Jag förstår att saker tar tid och att folk gör det här frivilligt men jag ser ingen tydlig förbättring sen forumet startade, snarare tvärtom. Det är säkert buggar och sådant som har fixats men det faktum att småpraten ligger separat, att senaste inlägg verkar visa olika samt att sidan är på snudd till oanvändbar på telefon gör det till ganska jobbigt att surfa runt här. Och fixa aviseringar!
Vicotnik said:
Det jobbas på, någon tidsplan tror jag inte det finns.
För mer info om vad som händer på siten kan du kolla Magnus Seters blogg:
http://www.rollspel.nu/blogs/magnus-megafon
Krille said:
En del kan vi fixa själva om vi ( = de som besitter den tekniska kompetensen) får tid, men vi är också beroende av att vBulletin får ur sin tumme och åtgärdar buggar i systemet. Därför är det svårt att ge en tidsplan.

roboman

Veteran
Här ska ni få er två åsikter om nya forumet till livs:

- Jag tyckte verkligen inte om det gamla, det kändes stökigt, trångt och bjöd inte in. Men det här är öppet, tydligt och fräscht! "Men vänta här nu!", tänker ni. "Vad var det där för märkliga beskrivningar egentligen?" Jo det var helt enkelt exempel på de känslor som respektive forum signalerade till mitt koncentrationssvaga inre.

- Av någon anledning känns stämningen trevligare nu. Kanske hänger det samman med att jag inte bara ser forumet som en labyrint längre, men det känns i alla fall som att de besserwissrar och provokatörer jag tidigare råkade ut för i tid och otid har försvunnit.