Jag skulle hålla ett föredrag i skolan och valde ämnet rollspel. Det är är ett föredrag och INTE en uppsats, den är skrivet till personer som aldrig hört talas om rollspel.
Vad är Rollspel?
Det lättaste sättet att förklara rollspel är att jämföra det med en berättelse, till exempel i en bok eller en film. I en bok bestämmer författaren vad som ska hända och i vilken miljö det hela utspelas. I ett rollspel bestämmer en person, den så kallade spelledaren, bara vart berättelsen ska utspela sig och lite annat av handlingen.
Men man spelar inte rollspel för sig själv utan är flera personer, oftast mellan 4 till 8. Man har en spelledare som nämnts och resten är så kallade spelare. Spelarna kontrollerar varsin rollperson. Rollpersonen är en fantasi figur som endast finns på papper. Där har man skrivit hur Rollpersonen är, t.ex. hur stark, smidig och intelligent den personen är. Spelledaren sköter alla andra personer som rollpersonerna möter i spelvärlden.
Alla spelare kontrollerar alltså varsin rollperson som dom ska försöka leva sig in i, man försöker efterlikna sin rollperson som mycket som möjligt i hur den pratar, agerar och tänker. Spelarnas rollpersoner lever i en fantasi värld som också endast finns på papper, oftast beskriven i en bok som är köpt. Spelledaren har läst om världen och, borde i alla fall, veta allting om den.
En fantasi värld som alla nog känner till är ”midgård” som Tolkien har gjort. Hans fantasi värld var inte till ett rollspel utan till en bok. Men det finns folk som använder hans värld till att spela rollspel.
Rollspel är en levande berättelse där spelarna och spelledaren skapar en handling som ständigt utvecklas. Alltså spelarna säger till spelledaren vad deras rollperson vill göra och spelledaren svarar vad som händer. Man skriver inte ner vad som händer eller någonting sådant, inte som när man skriver en bok.
För att förenkla för spelledaren vad som händer och för att göra spelet mera realistiskt har man gjort regler. Dessa regler står också nedskrivna i en bok som också oftast är köpt. En spelare vill kanske att hans rollperson ska hoppa ner från ett tak av någon anledning. Då tittar spelledaren i sin regelbok och ser om rollperson tar skada och hur mycket skada han tar. Man använder också rollpersonens värden för att se vad som händer. Det kanske står att han är väldigt bra på att hoppa från höga höjder. Då räknar spelledaren in detta och avgör vad som händer. T.ex. att han bryter benet av fallet.
Men visst är det också slumpen som avgör vad som händer. Därför använder man sig av tärningar. Man använder inte bara vanliga tärningar utan kanske använder 10 sidiga, 20 sidiga och till och med 100 sidiga.
Hur vinner man då i rollspel, eftersom det trots allt är ett spel och man vill vinna? Man försöker inte vinna när man spelar rollspel utan alla spelares rollpersoner har ofta ett gemensamt mål som dom försöker klara. Spelarna behöver inte följa detta utan kan strunta i det och göra egentligen vad dom vill i spelvärlden.
Rollspel spelas oftast vid ett bord och kanske en spelsession, den tiden som man spelar, kanske pågår under en fredag kväll. Man kanske spelar en 6 eller 8 timmar.
Som sagts tidigare så försöker spelledaren som är den som styr spelet leda spelarnas rollperson på ett äventyr. Han har oftast skrivit ner vad som ska hända men improviserar vad personer som rollpersonerna möter i spelvärlden ska säga. Ibland kan spelledaren improvisera hela äventyret och själv inte han en aning om vad som ska hända senare.
Ett exempel kan vara när spelarnas rollpersoner befinner sig i Tolkiens fantasi värld i en skog. Dom är på väg till en grotta där dom ska stjäla en skatt som en drake vaktar. Då spelar man igenom kvällen i skogen och spelarna beskriver vad deras Rollepersoner gör. En spelare kanske bestämmer att hans rollperson ska tända en läger eld och en annan kanske slipar sitt svärd osv.
Men sedan kanske spelarna helt plötsligt bestämmer sig för att det verkar för farligt att slås mot en drake, eftersom om en rollperson skulle bli dödad av draken så dör han. Dom kanske vill anställa lite mer hjälp innan, möjligheterna är oändliga – precis som det ska vara.
Historien bakom rollspel kom ifrån 70-talet då man spelade strategi spel som var krigsspel. Sedan sänkte man mera realism och istället började säga till varandra vad ens trupper ville göra. Detta utvecklades till att man hade en person som bestämde vad som hände med trupperna – den första spelledaren kom till.
Sedan undrade man om man kunde göra det mera intressant då varje person bara styrde en soldat och man hade spelledaren som bestämde vad som hände. Man slutade att bara spela som soldat när Tolkiens Sagan om Ringen kom ut och började äventyra i grottor istället. Det var då världen första rollspel kom ut som hette Dungeons and Dragons. Där stod allt beskrivet i världen, massor av regler osv. Sedan har det bara blivit mer och mer rollspel.
Från början var det bara fantasy dvs. orcer, alver och dvärgar. Men rollspel har utvecklats mera och man spelar i sciencefiction världar som den beskriven i Star Wars.
Svenska Kyrkan gillade inte ideen med rollspel till en början då man sa att man kunde bli helt fäst vid den rollperson som man spelade och började agera som sin rollperson. Men så är det naturligtviss inte vilket Kyrkan också har förstått och det finns nu kristna rollspel som också spelas av kristna i kyrkan.
Sedan finns det olika sorters rollspel så som Live som innebär att man spelar sin rollperson som sig själv. Man gör speciella kläder och annan utrustning och sedan kanske man spelar Live under en helg i en skog med massa andar personer – Live är mycket mer men jag ska inte gå in på det så mycket då det skulle bli ett dubbelt så långt föredrag.
Det enda man egentligen behöver för att spela rollspel är en regelbok som är ganska billig kanske 200 kr och sedan lite kompisar, tärningar, papper, pennor och lite fantasi såklart.
Vad är Rollspel?
Det lättaste sättet att förklara rollspel är att jämföra det med en berättelse, till exempel i en bok eller en film. I en bok bestämmer författaren vad som ska hända och i vilken miljö det hela utspelas. I ett rollspel bestämmer en person, den så kallade spelledaren, bara vart berättelsen ska utspela sig och lite annat av handlingen.
Men man spelar inte rollspel för sig själv utan är flera personer, oftast mellan 4 till 8. Man har en spelledare som nämnts och resten är så kallade spelare. Spelarna kontrollerar varsin rollperson. Rollpersonen är en fantasi figur som endast finns på papper. Där har man skrivit hur Rollpersonen är, t.ex. hur stark, smidig och intelligent den personen är. Spelledaren sköter alla andra personer som rollpersonerna möter i spelvärlden.
Alla spelare kontrollerar alltså varsin rollperson som dom ska försöka leva sig in i, man försöker efterlikna sin rollperson som mycket som möjligt i hur den pratar, agerar och tänker. Spelarnas rollpersoner lever i en fantasi värld som också endast finns på papper, oftast beskriven i en bok som är köpt. Spelledaren har läst om världen och, borde i alla fall, veta allting om den.
En fantasi värld som alla nog känner till är ”midgård” som Tolkien har gjort. Hans fantasi värld var inte till ett rollspel utan till en bok. Men det finns folk som använder hans värld till att spela rollspel.
Rollspel är en levande berättelse där spelarna och spelledaren skapar en handling som ständigt utvecklas. Alltså spelarna säger till spelledaren vad deras rollperson vill göra och spelledaren svarar vad som händer. Man skriver inte ner vad som händer eller någonting sådant, inte som när man skriver en bok.
För att förenkla för spelledaren vad som händer och för att göra spelet mera realistiskt har man gjort regler. Dessa regler står också nedskrivna i en bok som också oftast är köpt. En spelare vill kanske att hans rollperson ska hoppa ner från ett tak av någon anledning. Då tittar spelledaren i sin regelbok och ser om rollperson tar skada och hur mycket skada han tar. Man använder också rollpersonens värden för att se vad som händer. Det kanske står att han är väldigt bra på att hoppa från höga höjder. Då räknar spelledaren in detta och avgör vad som händer. T.ex. att han bryter benet av fallet.
Men visst är det också slumpen som avgör vad som händer. Därför använder man sig av tärningar. Man använder inte bara vanliga tärningar utan kanske använder 10 sidiga, 20 sidiga och till och med 100 sidiga.
Hur vinner man då i rollspel, eftersom det trots allt är ett spel och man vill vinna? Man försöker inte vinna när man spelar rollspel utan alla spelares rollpersoner har ofta ett gemensamt mål som dom försöker klara. Spelarna behöver inte följa detta utan kan strunta i det och göra egentligen vad dom vill i spelvärlden.
Rollspel spelas oftast vid ett bord och kanske en spelsession, den tiden som man spelar, kanske pågår under en fredag kväll. Man kanske spelar en 6 eller 8 timmar.
Som sagts tidigare så försöker spelledaren som är den som styr spelet leda spelarnas rollperson på ett äventyr. Han har oftast skrivit ner vad som ska hända men improviserar vad personer som rollpersonerna möter i spelvärlden ska säga. Ibland kan spelledaren improvisera hela äventyret och själv inte han en aning om vad som ska hända senare.
Ett exempel kan vara när spelarnas rollpersoner befinner sig i Tolkiens fantasi värld i en skog. Dom är på väg till en grotta där dom ska stjäla en skatt som en drake vaktar. Då spelar man igenom kvällen i skogen och spelarna beskriver vad deras Rollepersoner gör. En spelare kanske bestämmer att hans rollperson ska tända en läger eld och en annan kanske slipar sitt svärd osv.
Men sedan kanske spelarna helt plötsligt bestämmer sig för att det verkar för farligt att slås mot en drake, eftersom om en rollperson skulle bli dödad av draken så dör han. Dom kanske vill anställa lite mer hjälp innan, möjligheterna är oändliga – precis som det ska vara.
Historien bakom rollspel kom ifrån 70-talet då man spelade strategi spel som var krigsspel. Sedan sänkte man mera realism och istället började säga till varandra vad ens trupper ville göra. Detta utvecklades till att man hade en person som bestämde vad som hände med trupperna – den första spelledaren kom till.
Sedan undrade man om man kunde göra det mera intressant då varje person bara styrde en soldat och man hade spelledaren som bestämde vad som hände. Man slutade att bara spela som soldat när Tolkiens Sagan om Ringen kom ut och började äventyra i grottor istället. Det var då världen första rollspel kom ut som hette Dungeons and Dragons. Där stod allt beskrivet i världen, massor av regler osv. Sedan har det bara blivit mer och mer rollspel.
Från början var det bara fantasy dvs. orcer, alver och dvärgar. Men rollspel har utvecklats mera och man spelar i sciencefiction världar som den beskriven i Star Wars.
Svenska Kyrkan gillade inte ideen med rollspel till en början då man sa att man kunde bli helt fäst vid den rollperson som man spelade och började agera som sin rollperson. Men så är det naturligtviss inte vilket Kyrkan också har förstått och det finns nu kristna rollspel som också spelas av kristna i kyrkan.
Sedan finns det olika sorters rollspel så som Live som innebär att man spelar sin rollperson som sig själv. Man gör speciella kläder och annan utrustning och sedan kanske man spelar Live under en helg i en skog med massa andar personer – Live är mycket mer men jag ska inte gå in på det så mycket då det skulle bli ett dubbelt så långt föredrag.
Det enda man egentligen behöver för att spela rollspel är en regelbok som är ganska billig kanske 200 kr och sedan lite kompisar, tärningar, papper, pennor och lite fantasi såklart.