Nekromanti Vad tycks om den här idén till ett light-spel?

Nightowl

Champion
1, Alla regler spelarna kan behöva under spelets gång får rum på spelarsidan av spelledarskärmen.
2, Alla regler SL kan behöva för att SLa under spelets gång får rum på SL-sidan av spelledarskärmen.
3, I spelledarskärmen ligger ett tunnt häfte (ca 12 sidor). Det innehåller reglerna för hur man gör karaktärer, som inkluderar den delen av världsbeskrivningen som spelarna behöver läsa.
4, I spelledarskärmen ligger också ett lite tjockare häfte (ca 28 sidor). Det innehåller bakgrund till spelvärlden för SL, plus tre små äventyr.

Genre: knasig, men inställd på traditionellt äventyrande.

Pris: vetefan.

Kommentarer?

Erik, tar gärna emot kramar också.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Behöver man mer? …

Va? Gör man?

Kjam!

solvebring

Superhero
Det beror på, hur invecklade är reglerna i så fall, skiljer det sig så mycket från andra rollspel? Eller kommer det bara att bli att man tagit de viktiga delar från andra rollspel, sammanfattat det hela lite mer i stora drag och smällt upp det på så liten yta som möjligt?

MrG

Swashbuckler
Låter grejt! Skulle gärna ha en extra pappskiva men snabbsammafattning för kakartärsmakande.

*kram*

Krille

Super Moderator
Lysande, juh

Det där har potentialen att bli åtminstone konventsspelet och kanske nybörjarspelet som jag så länge har saknat.

MrG

Swashbuckler
Re: Lysande, juh

Instämmer i att det (med rätt regler) skulle kunna bli en kanonprodukt som nybörjarspel. Även om man kansk då även vill ha ett omslag som tar vad som rollspel är rent basic. Och lagom stort så det inte skrämmer bort folk :)

Borde kunna bli lätt att modda till olika genrer också, så man har en skärm för fantasy (så kan man ha specade världar i häftena), en för sf, en för nutid typ...

Saxifrage

Hero
Tärningar

Spontant känns det svårt att skicka med tärningar, en lösning kanske är att använda t6:or (så kan man plundra Nya bondespelet och Monopol).

Annars låter det ball. En snitsig och kompakt förpackning är nog ett bra sätt att nå ut till nybörjare. "Pappskiva is the new låda", liksom.

MrG

Swashbuckler
Re: Tärningar

När jag en gång i tiden råkade börja rollspela (utan att vi visste att det var det vi gjorde) använde vi spelkort istället för tärning som slumpgenerator. Så vill man ha allt platt, skulle man väll kunna göra en kortbaserade slump i systemet?

Big Marco

Läskig
Re: Tärningar

Kör en slump-karta liknande de som är i Ensamma Vargen. De är billiga att göra. Så får man sitta med sin penna och peka på rutor.

Rising

Vila i frid
1, Alla regler spelarna kan behöva under spelets gång får rum på spelarsidan av spelledarskärmen.
3, I spelledarskärmen ligger ett tunnt häfte (ca 12 sidor). Det innehåller reglerna för hur man gör karaktärer, som inkluderar den delen av världsbeskrivningen som spelarna behöver läsa.
Jag hade nog personligen föredragit 12+2 sidor spelarmaterial med genereringsregler.

Och alltså 28+2 sidor åt spelledaren. Dels tycker jag det är enklare att läsa från ett ark än från en spelledarskärm, och dels blir det billigare eftersom man kan skita i spelledarskärmen och låta folk köra med de spelledarskärmar de redan har. (Eller; köra utan spelledarskärmar, för oss som föredrar det. Vi skulle ha ett helvete att använda reglerna på din spelledarskärm.)

Så... sorry för att jag klampar in och tar åt mig en massa citronpoäng, men jag tycker att poängen med ett lightspel där allt finns på spelledarskärmen borde vara att allt verkligen ska finnas på skärmen. Inget annat. Då finns det nog en poäng med det, men såsom du presenterade det kändes det mest som ett krångligt och dyrt sätt att producera ett litet spel.

Storuggla

Champion
Uff. Tja. Alltså.. det låter aptufft. Tufft som en apa. MEN! Men, det finns några aber. Aber ett som jag kommer på är textstorleken, ety alla sitter inte vida samma storlek av bord och därför kan det bli svårt att läsa vad som står på skärmen för spelarna som sitter längst bort (kanske en drive för att spelare ska kramas mer?). Fast om reglerna är enkla så behöver man ju inte konsultera skärmen så värst ofta, så det kanske löser sig.

Bortsett från det och tärningarna som antingen måste vara snorsmå (a la Pirates of the Spanish Main) eller inte följa med alls, men det är bara jidder från min sida. Seriöst, det här är ett väldigt intressant format. Utveckla!

Storuggla, evolve dammit!

Jambu

Swordsman
Dels tycker jag det är enklare att läsa från ett ark än från en spelledarskärm, och dels blir det billigare eftersom man kan skita i spelledarskärmen och låta folk köra med de spelledarskärmar de redan har. (Eller; köra utan spelledarskärmar, för oss som föredrar det.
Eller så kör man med pärmar, böcker, stenar, papper, muggar, hålslagare eller bärbara datorer, för oss som föredrar det :gremlaugh:

Jag måste säga att jag ogillar spelledarskärmar sprängfyllda med tabeller och information... Skulle hellre se allting i ett tunnt häfte.

Det jag först misstolkade det som -att det skulle vara ett rollspel där alla regler ägde rum på spelledarens sida av skärmen och spelarna endast behövde oroa sig om att rollspela -kändes också bra, men jag gillar idén. Ett nybörjar-fantasy-rollspel i stil med Vägen (se kolumnen till vänster :gremsmile: )

Hellzon

Långsamma Vargen
Najs!

Men... karsktärsblad? Eller så är jag bara gnällig och du meande förstås att det skulle vara med i spelarhäftet. :gremgrin:

Jepp, en kram kan du få också...

Johan K

Gammal & dryg
Kommentarer?
Tjja, varför inte..
Skulle väll vara trevligt att ha ett sådant lightspel att lira. Låter ju onekligen ganska bra att man har så lite regler, alltid skönta tt kunan plugga in et spel på en kväll.

/ Johan K, som ger Erik en kram åxå ! :gremlaugh:

Terrasol

Veteran
Gåshud

*kramar om*

Inlägget gav mig gåshud...

Mycket bra, fast själv skulle jag nog vilja ha en liten modifiering. Det är själv spelledarskärmen.

Jag skulle vilja se reglerna för spelledaren på spelledarensida, men att reglerna för spelarna bifogades på 2-6 ark löst att ge till spelarna, då det inte alltid är säkert att sl och spelarna sitter vid samma bord, alla kanske inte har fullgod syn, någons glasögon går sönder och bara kan se på 2 dm håll etc... Sedan kan ju reglerna finns på sl-skärmen också, eller bytas mot en stämningsfull bild.

// Terrasol