Uteifrån så långt som jag har kommit (har mest kollat karaktärskapande och börjat läsa om strid) så var det första hur otroligt jobbigt det var vid skapande av karaktär att hoppa fram och tillbaka med massa sidhänsvisningar istället för att bara ha det upplagt på rad som i EON 3, förstår inte alls varför det är upplagt såhär.. Visserligen kommer man kunna hoppa snabbt mellan sidorna sen när man blivit van med vart allt ligger...
Tycker karaktärskapander verkar snabbt och smidigt, som det var tänkt att bli, kommer personligen mixtra lite så man får slå fram sina attribut och kommer även ha kvar karaktärsdrag, men även köra med dem nya drivkrafterna.
Drivkrafter och focus gillar jag. Tycker sättet man löser konflikter på verkar mycket roligare och intressant, tycker dock dem borde uppmuntra i boken till att försöka rollspela diskusioner/dispyter innan tärningarna tas fram, och den som har fört bäst argument kan få bonustärningar. (Vet att erfarna rollspelare inser att de kan göra detta iaf, eller helt vilja skippa tärningar, men som nybörjare kan det vara enkelt att bara följa vad som står i reglerna och gå miste om de roliga disskusioner/argumentationer som uppstår om man låter sådant rollspelas) Men gillar skarpt att man måste inkludera mer än bara en färdighet i allt man gör.
Tycker språk verkar vara lite väl enkelt att lära sig. Men det kanske är så folk ska känna sig lite mer eggade än förut att ta olika språk, så det är väl okej.
Tycker det var riktigt tråkigt att det inte finns några regler eller ens riktlinjer för ifall man gör en äldre eller yngre karaktär. Förtår inte riktigt vilken resonering man har fört här. Min första karaktär jag nu började skapa ska vara mentor åt spelarnas karaktärer hade jag tänkt, men regelboken förser inget åt en veteran-karaktär medans rollpersonerna skulle vara i tonåren i början av spelet. Nu får jag väl höfta till eller ta insperation från eon 3 =/
Vid en första anblick så verkar lättlärdhet enromt bra medans svårlärdhet i princip innebär att man aldrig ens kommer vilja försöka lära sig den färdigheten. Har dock inte provat detta i praktiken än, så får se hur det funkar. Lite tråkigt också hur det funkar med attribut i samband med höjning av färdigheter. Tycker inte den bonus man får ifrån attributerna rakt av ska försvinna när man kommit upp i värdet man har i attributen, känns som att det blir ett ganska tydligt "nu är du klar med den här färdigheten" till spelaren.
Det är bra att efter att man valt sitt yrke och miljö så har man det mesta vilka tabeller och så man ska slå på klart för sig. Skönt med mindre färdighetspoäng att spendera, sparar enormt mycket tid än när man hade 190p. Samt att det är i kategorier man får poängen. Tycker det ska finnas misslyckade karriärer osv helst, men whatever.
Det mesta av det här kommer jag fixa så det blir som jag vill ha det. Det enda jag tyckte var riktigt blä var beslutet att inte göra någon skillnad på ålder.
Har inte läst något om cermoni ännu, hoppas det är coolt. Har just börjat läsa om strid, vilket för mig är det viktigaste avsnittet, jag hoppas det är möjligt att ha strider nu, till skillnad från eon 3 där en gruppstrid på 6 pers tog 5 timmar....