Nekromanti Vad var bra. . .

Andy

Vila i frid
. . och vad var dåligt med Lancelot Games Wastelands?

Jag tycker att det är svårt att sätt fingret på det men jag gillade den "realism" som fanns i världen. Jag tycker att de hade lyckats bygga upp en verlighetstrogen "efter katastrofen" värld.

Jag var ung när jag spelade det och kommer ihåg att jag tyckte reglerna var krångliga. Idag vet jag inte, det var länge sedan jag läste dom.

Byrr hoppade vi över helt och hållet, något som jag fick en känsla av att även konstruktörerna gjorde. I de äventyr som släpptes officiellt fanns inte rymdvarelserna med alls om jag inte missminner mig. Om jag skulle ta fram regelboken idag kanske jag skulle använda dom. Lite klassiskt Tripoderna-spel?

Det som jag kommer ihåg och minns tydligast är dom fantastiska bildern. Håkan Jonsson hade verkligen lyckats förmedla den rätt känslan i sina porträtt (för visst var det mest människor han avbildade?).

Dewil

Skrivbordsgeneral
Byrr hoppade vi över helt och hållet, något som jag fick en känsla av att även konstruktörerna gjorde. I de äventyr som släpptes officiellt fanns inte rymdvarelserna med alls om jag inte missminner mig.
Det var, om jag förstått det rätt, ett helt medvetet drag från konstruktörernas sida. Wastelands var inget "befria-Jorden-från-utomjordingarna"-spel utan mer ett "klara-livhanken-i-ödemarken-utan-att-dra-på-sig-för-mycket-uppmärksamhet"-spel. Om byrr sägs därför inte mycket. De ska vara mystiska och, framför allt, totalt övermäktiga.

Dewil

Edit: Du skulle nog få fler svar med en tydligare rubrik, till exempel "[Wastelands] Vad var bra och dåligt?"

G

Guest

Guest
Håller med! Då få gånger jag använde mig utav byrr var via mänskliga representaner...

Annars gillade jag spelet skarp när det begav sig. Mer slimmade regler än Khelataar gjorde att man kunde behålla en viss mängd realism samtidigt som systemet inte var för omständigt...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Utrustningstabellerna

När vi spelade tyckte jag att utrustningstabellerna var rätt trevliga. Det är ju iofs länge sedan, idag hade jag kanske varit mer tveksam till den sortens ekonomiövningar. Men DÅ var det kul.

wilper

Frånvaron av Hombre

Frånvaron av Hombre var dålig.

Hombre var en postapok serie som gick i MAGNUM, en av mina favoriter på seriefronten. Jag försökte verkligen läsa Wastelands som ett Hombre-spel, för det var inte helt olik miljö, men jag fick aldrig rätt känsla. Hombre och Wastelands har i mångt och mycket samma element i sin miljö, men det är något i känslan som gör att de inte klaffar för mig.

Om jag själv skulle spela Hombre-nyansen postapok, så skulle jag nog bli tvungen att INTE titta i Wastelands för att inte ledas på avvägar just vad gäller färg och känsla. Men jag är antligen för kinking, andra kan nog hitta bra Wastelands-inspiration i den serien.

Andy

Vila i frid
Postapokalyps

Vad söker du i ett rollspel som har en postapokalyptisk setting?

På den svenska marknaden finns Mutant (i flera olika verisionen med den aktiva Undergångens arvtagare som aktiv) och Wastelands. Utrikiska postapokalyptiska spel har jag dålig koll på.

Jag älskar Mutant (i alla format) och diggar Wastelands och det är just nu Wastelands typ av postapokalyptisk setting som jag intresserar mig för mest. Filmer som The Postman, Children of Men, Slipstream, Drakarnas rike (inte Mad Max, kanske lite Beyond Thunderdoom).

Men en sak som jag upplever med "realistisk" postapokalyps är att jag kan sakna mutanter, psi och liknande. Det finns "bara" människor och ingen magi. Vad kan man komma på för lösningar angående detta? Hur ska man krydda en Postman-postapokalyps?

wilper

Re: Postapokalyps

[ QUOTE ]
På den svenska marknaden finns Mutant (i flera olika verisionen med den aktiva Undergångens arvtagare som aktiv) och Wastelands. Utrikiska postapokalyptiska spel har jag dålig koll på.

[/ QUOTE ]

Höstdimma är postapok, i ordets vidaste bemärkelse iofs, men ändå. Bland utrikiska spel så kan du kika på Gamma World (och du lär känna igen dig rätt bra från Gamla Mutant), Twilight 2000 (apokalypsen var tredje världskriget), Morrow Project (spela god-god-god-mässande världsuppbyggare) eller Aftermath ("intressant" regeltungt spel).

Wastelands är väl knappast att anse som att det finns på marknaden, det måste vara 15 år sedan de lade ner Lancelot Games?

En strikt naturvetenskapligt korrekt kryddning? Annars är det väl bara att stoppa in mutanterna igen.

Andy

Vila i frid

Ja, det ligger lite i tiden med all miljöförstöring, oljekrig och "onaturligt" klimat. Så man kanske ska köra på det.

Jag har ju såklart massa tankar och idéer (utan mutanter) men dom håller jag på ett tag. :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign

Tellus är ett svenskt postapokalyptiskt spel och Fallout PnP finns också (som fan-variant?).

/Han som har för sig att han laddat ner den senare (och har den förstnämnda)

Nightowl

Champion
Byrr

Det stämmer helt och hållet. Byrr var ett inslag som dels fanns med för att motivera diverse konstigheter om man fick slut på idéer, men framförallt att dels motivera civilisationens undergång utan kärnvapenkrig (som skulle få bieffekter som skulle göra den stereotypa postapokalyptiska miljön minst lika "orealistisk" som begreppet utomjordingar), dels förklara hur man kunde ha civiliserade regioner som producerade nya varor (plexen) parallellt med ödemarkerna i Mad Max-stil. Detta motiverar ju en annan tillgång på teknologi, samtidigt som det ger möjlighet till en annan sorts dystopiskt rollspel, mer Blade Runner än Mad Max.

Erik