Nekromanti Vad vill du ha?

Alla är vi olika, alla har vi olika smak och våra åsikter om vår kanske käraste hobby rollspel, går isär. Därför undrar jag vad just du vill ha när du köper/skaffar/spelar ett rollspel. Denna undersökning riktar sig i först hand till alla spelledare där ute.

Alltså vad är viktigt?

Finns det något som är viktigast?

Svarsalternativen är helt fria men som en liten hjälp på traven bifogar jag en enkel lista med rollspelsrelaterade termer!

Genre: Du kanske föredrar "fantasy" framför "science fiction", eller är det kanske "skräck" som gäller. Eller skulle du rent av vilja se någon sort mix-genre?

Finns det några speciella teman som du är svag för?

Teman: Grottvandring med allhanda nedbankning av (helst) ondskefulla grottkomplexvarelser. Intriger på den integalaktiska rymdpråmen där alla galaxens mystiska varelser och styrande element försöker lösa den senaste interställära krisen. Eller finns det ett annat (?) tema som du prisar högt?

Spelmekanik: Det ska rullas tärningar annars är det inte rollspel! (så ni vet, alltså ... ironi för de som inte fattar) Finns det något speciellt som gäller när det kommer till spelmekaniken? Ska det vara snabba smidiga system, eller kanske inte så snabba, men realistiska system?

Anda: Eller kanske stämning, svårt att säga så mycket om detta tycker jag. Vad tycker du?

Nu kanske du tycker att jag har missat många viktiga komponenter? Bra, fram med dom då!

Har jag blandat ihop saker och ting? Bra, red ut dem då!

Och så till den viktiga bonusfrågan (frågorna vart det visst, -red anm): Vad är definitionen av ordet KAMPANJ, innom rollspel alltså. Är det en serie äventyr som är sammanlänkade, och spelas med samma rollpersoner? !!! KAMPANJ i detta fall är relaterat till just äventyr som kallas kampanjer ... usch det här blev invecklat. Alltså det har inte med kampanjböcker att göra.

Eller kan man definiera en KAMPANJ på något annat sätt.

När är det en kampanj, med tanke på att det finns äventyr som kallas triologier.

Hur många äventyr måste det vara för att det ska klassas som en kampanj.

Måste kampanjen spelas med samma rollpersoner?

Nåväl hjälp mig nu!

Tack för kommande svar, hälsningar Tante (som säkert kommer att attackera och parera olika kombatanter).

Rising

Vila i frid
yo, jag vill ha kärlek å respekt...

Först: Vad vill jag ha i ett rollspel?

Jo, jag vill först och främst ha något nytt. Och jag vill att nyheterna skall finnas på insidan. Om någon säger "hey, kolla nya rollspelet ---Kötthammarens Hämnd--- Man kan vara en golem och ha ett trehandssvärd och bli skadad i alla inre organ i hela kroppen och istället för orcher så möter man borcher! Originellt, va?" så säger jag bara "jaha? Men man ska fortfarande ut och klara olika äventyr genom list, färdigheter, stridskunskaper och en gnutta tur, precis som i alla andra matinérollspel? Jaha, men då tror jag att jag står över..."

Om jag ska köpa ett rollspel så måste det vara ett som föreslår en helt ny spelfilosofi. Något som jag kan gå igång på och som inte riktigt fungerar med mina befintliga rollspel.

Sedan måste spelet passa min personliga spelstil också. Jag är inte intresserad av några koboldrollspel och skakar bara på huvudet åt regelonani. Jag är inte heller så förtjust i "dockskåpsvärldar" där en ambitiös snubbe har försökt skapa en riktig värld som ska vara trovärdig, komplex, realistisk och historiskt korrekt med en massa tidslinjer och bakgrundsinfo som det legat årtionden av research bakom. Det känns mest som om spelkonstruktören försökt briljera med sina kunskaper och resultatet blir alltid att spelglädjen för oss spelare går förlorad. Vad man får är en intrikat jättevärld som man inte kan förklara kort för spelarna innan man sätter igång att spela. Istället måste man be dem läsa en massa bakgrundsinfo och när de har klart för sig hur världen ligger till så undrar man vad man läste allt från början för. Det är ju ändå roligare i spelvärldar där man som spelledare blir inspirerad att hitta på det mesta själv. Dockskåpsvärldarna förstör allt som är roligt med rollspel. Idén att fly ifrån vår vanliga verklighet till en fantasifull påhittad värld går liksom sönder när man i själva verket bara byter från en tråkig, "korrekt" värld till en annan.

Sedan: kampanj.

Hmm, jag tycker en kampanj är ett äventyr som tar längre tid att spela än ett spelmöte och där hela den ursprungliga spelgruppen kan dö utan att man måste sluta spela. I en kampanj kan alltid nya rollpersoner komma in under loppets gång. Dessutom ska en riktig kampanj ha utrymme för sidosprång och alternativa uppdrag och förvecklingar. Man ska kunna ta en hel spelkväll och använda åt rena onödigheter utan att det stör spelbalansen. Med den defenitionen så är "Beyound the mountains of madness" inte en kampanj utan bara ett riktigt långt äventyr.

En kampanjvärld är som Kandra; en plats eller en setting där man kan köra sina egna kampanjer. Ereb Altor är per defenition en enda riktigt stor kampanjvärld eftersom det inte stod något om den världen i själva reglerna till DoD.

Det är iaf mina egna defenitioner. Just nu.

/Rising

Rickard

Urverk speldesign
Fred på jorden.. Finns det som alternativ?

"Alltså vad är viktigt?"
En rollspelsvärld som är spännande och nervkittlande.. När man läser om den så ska vara inspererande och mystisk. Man ska verkligen se allting framför sig.. En spontan idé som de sade "Wow!" över när de kom på den..
Roligt karaktärsskapande.. (helst) Nyskapande och fungerande.. Man ska verkligen känna att spelmakarna tyckte att det de själva kom på en bra idé.. Även här en spontan idé som de sade "Wow!" över när de kom på den..

...viktigast?"
Rollspelsvärlden..

"Spelmekanik:"
Själva slumpmetoden för att kontrollera lyckanden? Snabbt.. Realism blir oftast till detaljism som oftast blir tar lång tid och blir skrattretande pga. att detaljerna riktar in sig på punkter som
Ta Eon som exempel.. Många luras av att det är realistiskt.. Det är ungefär likadant som att jag skulle ge sken av att vara smart genom att använda krångliga ord..

Bakgrundsresearch tycker jag också är viktig, oavsett genre..

~Lämnar över kampanjfrågan till andra för [color:448800]Han</font color=448800> har en rätt luddig idé om just det ordet (liksom one-shot-äventyr)

Matinérollspel: [color:blue]Rising</font color=blue>s definition av prestationsrollspel.. Alltså när man spelar för att uppnå ett mål..

Man Mountainman

Storsvagåret
Vad? Jag köper rollspel för att dom ser snygga ut i bokhyllan, förstås? vad annars?

Och nu till ett riktigt svar: nästan vad som helst kan fånga mitt intresse tillräckligt mycket för att jag ska köpa det, men ofta räcker det med att det finns något i kampanjvärlden eller spelkonceptet som jag gillar. När jag väl har köpt spelet så kan jag fortsätta skaffa tillbehör om jag gillar kampanjvärlden eller om jag får för mig att spelleda en kampanj med reglerna.

Fett med stämning

Det jag triggar på är stämning. Den ska stämma med den stämning som jag för tillfället söker efter (och det kan variera kraftigt).

Jag vill också helst bara köpa en bok och i den få regler och värld. Krävs det mer än en bok så är genast motståndet mot att köpa större. Det är helt ok om det finns en massa moduler, men jag vill få en spelbar grund och känsla för spelvärlden redan med regelboken.

Resten (spelmekanik, genre, etc) är bara parametrar av eller kryddning till stämningen och spelar inte så stor roll.

Måste dock erkänna att jag är svag för snygga böcker också. Särskilt om de har läderpärmar...

Kampanj för mig är en serie äventyr som utspelas inom ett och samma tema. När temat byts så startar en ny kampanj (även om den kan ha samma karaktärer).

Ex.
Spelandet börjar med att äventyrarna är pirater och härjar runt på de 8 haven. Efter ett flertal spännande äventyr så har äventyrarna gjort strandhugg och intagit Baron Svanslös borg. De har dock förlorat en stor del av besättningen och skeppet är kraftigt skadat. De bestämmer sig nu för att bli Rövarbaroner i stället. En ny kampanj går igång med det nya temat.

/Faehrengaust, en Temaspelare

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Fett med stämning

Särskilt om de har läderpärmar...

KONSTläderpärmar, menar du väl, för jag skulle vilja se den rollspelsbok som du hittat som är inbunden i äkta läder.

Läder, lack och piskor

KONSTläderpärmar, menar du väl, för jag skulle vilja se den rollspelsbok som du hittat som är inbunden i äkta läder.

Du är välkommen att komma och kolla på och framför allt lukta på min fina läderinbundna Realms of Sorcery.

Den kallas för "goatskin limited edition" och av den underbara doften att döma så är den äkta (finns 100 ex).

Det finns fler specialare som är inbundna i äkta läder. Jag var bland annat med och bjöd på den första kopian av WFRP och den var läderinbunden (kalv tror jag). Det finns bara ett ex av den. Kommer inte ihåg vart priset hamnade men det var i alla fall många tusen mer än vad jag hade råd med då.

/Faehrengaust, väntar på böcker med latex