Nekromanti Vad vill du se på marknaden (& hur ska du få det)?

EchonCique

Hero
[OT] Policy om Snusk

Jupp. Jag gör samma tolkning som du, men jänkarnas sexuella glasögon är inte som våra helt enkelt.

Troberg

Sinister eater
Re: Policy om Snusk

"While sensuality and sexuality may appear in a Covered Product, it must not be the focus nor can it be salacious in nature."

Innebär inte det stycket att sensualiteten/sexualiteten inte får vara i fokus? Eller på omslaget? Vilken den i synnerhet är i produkten i fråga, då.
Rör inte ihop "covered" med "on the cover of". Covered product syftar antagligen (gissar eftersom jag inte har sammanhanget) på "covered by the license".

Ärligt talat tycker jag inte att omslaget är så upprörande, det visar inte mer än vad man kan få se på vilken badstrand som helst. Att slå ner på det skulle bara vara löjligt. Det har iofs inget med vikingar att göra, men ska man börja stoppa produkter för att de har missledande förpackningar så skulle det bli attans tomt i affärshyllorna.

anth

Vetefan

Jag kanske feltolkar engelskan här, för jag är inte den bästa på språket
Det är inte det engelska språket som du har kunskapsbrister i, utan den amerikanska moralen. :gremsmile:

d20-licensen är enklare än vad ni tror.
I korthet betyder den att en d20-produkt ska vara barntillåten, med AMERIKANSKA ögon mätt:
produkterna får inte innehålla diskriminering mot verkliga grupper, övervåld, eller porr.

Kort sagt så får man inte ha med sånt som kan ge USAs moralpredikare mer bränsle i sina attacker mot Dungeons&Dragons - USA har också sin motsvarighet till Piff&Puff.

Nu vågar jag inte svära på att jag har rätt, men jag har för mig att USAs juridiska system skiljer sig från det svenska så pass mycket att Wizards kan bli stämda för d20-produkter som andra företag gjort eftersom det är Wizards som äger licensen. Om Wizards då kan peka och säga att "nähä, de har brutit mot licensen" så slipper man miljondollarstämningar.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Avalanches omslag är tillåtna, även om de ligger väldigt nära gränsen. Ungefär på samma sätt som Hennes&Mauritzs underklädesreklam skulle vara tillåten i en d20-produkt.
I de båda fallen så ligger fokus på Vikingar respektive underkläder - inte på sex.

Däremot så är det inte tillåtet att avbilda ett älskande par oavsett hur mycket censurlappar/täcken/buskage man döljer aktiviteten med - fokus är nämnligen annorlunda.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Till slut:

d20-licensen bygger på amerikansk moral.
Oavsett vad man har för åsikter om denna moral så har dessa åsikter inget på forumet att göra då det inte tillför något till själva d20-spelet.
Det är fortfarande helt OK att diskutera hur amerikansk moral fungerar.

Det går fortfarande alldeles utmärkt att göra produkter som bryter mot d20-licensen, det är bara det att man inte får ha d20-logon på.
"Book of Erotic Fantasy" och "Conan the RPG" är utmärkta exempel på sådana produkter.

vielleicht

Veteran

Innebär inte det stycket att sensualiteten/sexualiteten inte får vara i fokus? Eller på omslaget? Vilken den i synnerhet är i produkten i fråga, då.

I korthet: En bok om alver som innehåller ett stycke om alvisk sexualitet = OK.

En hel bok som ENBART behandlar alvisk sexualitet, med alla dess varianter och avarter = Inte OK.

Om jag tolkat det rätt, dvs.

Troberg

Sinister eater

Under förutsättning att man inte nämner alvkvinnornas bröstvårtor.

anth

Vetefan

Nja, förutsatt att det är "torrt" skrivet.
Det är säkert helt OK att diskutera i vilka åldrar alver är fertila, om de är brunstiga/löper och hur länge graviditeten varar.
Men jag skulle nog akta mig för att gå in på mer precisa detaljer som vilka samlagsställningar de föredrar och hur uthålliga alviska män är i sängen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag förstår inte varför det ska gissas så mycket

Covered product syftar antagligen (gissar eftersom jag inte har sammanhanget) på "covered by the license".
Från d20-guiden på WotC webbsida:

"Covered Product": means any release of material using the d20 System License, including:
¬ a box containing one or more volumes of material
¬ a book or flyer
¬ any collection of material marketed as a unit with a single price
¬ a collection of material physically combined using packaging including shrink wrap or adhesive tape
¬ a computer file or combination of computer files combined into an archive
¬ a web page.
Så nu behöver du inte gissa mer, nu vet du att du hade rätt.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Policy om Snusk [ant]

Nämna får du göra, däremot får du inte avbilda dem.
Kommer jag ihåg fel? Jag har för mig att de inte fick förekomma i varken text eller bild?

Hmm, annars är ju ASCII-konst det uppenbara kryphålet!

Troberg

Sinister eater
Re: Jag förstår inte varför det ska gissas så mycket

Jag förstår inte varför det ska gissas så mycket
För att jag var på väg till ett möte och inte hade tid att kolla.

Så nu behöver du inte gissa mer, nu vet du att du hade rätt.
Det har jag aldrig betvivlat.