Nekromanti Vad vill folk ha?

Legioth

Swordsman
Vår rollspelsgrupp har kommit fram till att vi vill göra ännu en hemsida om DoD 91, dock funderar vi på vad man vill läsa om på en hemsida.

Vi tror inte att det behövs ännu en sida som lägger upp allt som redan finns på t.ex. Arkivet en gång till. Vill man ha något som finns på Arkivet så far man dit.

Frågan är alltså vad man alla ni där ute är intresserade av att läsa om på ytterligaren en ny rollspelssida.

Legioth - Blivande webmaster.

Renfield

Swordsman
Krönikor, egna äventyr, husregler, kanske roliga citat, allt som ni själva kan klämma fram...

Gör gärna en DoD6-sida också...

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."

Krille

Super Moderator
"Frågan är alltså vad man alla ni där ute är intresserade av att läsa om på ytterligaren en ny rollspelssida."

Något som inte finns någon annanstans.

Och faktum är att det är det bästa receptet på rollspelssidor. Gör man något som alla andra har blir man snabbt bortglömd. Gör man något eget så hänger man kvar.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

walium

Ganska töntig, faktiskt
En sida som uppdateras någorlunda regelbundet och håller hög kvalité är guld.

Johan K

Gammal & dryg
Jag skulle vilja ha:
* Lite hustipps på regler
* Kartor
* Äventyr
* SLP:s
* Länkar till andra rollspelhemsidor

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

neuter

Swordsman
Citat uppskattar också jag på rollspelssidor. Det skulle också vara roligt med era Rollpersoner, både värden samt en bakgrund och beskrivning.

"Soylent Green is people!"

Silke

Warrior
Jag skulle vilja se en levande sida som uppdateras regelbundet, typ minst en gång i månaden.
Äventyrs ideér eller färdiga äventyr, som ni gjort själva. Det finns tillräckligt många DoD banker på nätet som samlat det mesta från andra sidor.
Om ni har en egen spelvärld vore det kul om ni la upp den, med länder, kartor, beskrivningar o.s.v.
Husregler är alltid kul att titta igenom.

OBS! Om ni kör en speciell version av DoD, t.ex. Cron., Expert, ver 6.0 eller någon annan vore det bra om ni kunde anpassa materialet till i princip alla, INTE med olika data för de olika reglerna utan snarare en version där SL själv får lägga in data för fiender o.s.v. på så sätt tilltalar sidan alla typer av DoD spelare och andra Fantasy rollspel.

Legioth

Swordsman
Tack för alla synpunkter. Jag tror vi har fått svar på vår fråga om innehållet.

Jag funderar på ännu en sak, hur viktigt tycker ni att utseendet och layouten är???

Legioth - Blivande webmaster

Krille

Super Moderator
Utseende och layout

"Jag funderar på ännu en sak, hur viktigt tycker ni att utseendet och layouten är???"

Skitviktigt.

Misstolka mig nu inte: jag vill inte ha en supertung sida med massor med häftig grafik och miljoner gifanims eller flashanimationer. Jag vill ha en ren, prydlig och lättläst sida, där jag snabbt hittar det jag söker efter (eller snarare, det ni vill att jag ska hitta).

Glöm inte tiosekundersregeln: efter tio sekunder börjar besökare droppa av. Räkna med en halvering av antalet besökare per fem sekunder efter tiosekundersgränsen. Räkna tiden på 28k8-modem - det är den högsta hastighet som Telia garanterar på sina modem, och alla har inte bredband än (dessutom blir folk bara mer kräsna med bredband - dubbla hastigheten innebär att de orkar vänta hälften så länge)

Likförbannat är utseende och layout viktigt. Det är trots allt genom dessa som man förtydligar budskapet och gör det lättläst. Visst, det är lite tuffare att nå det målet om man inte kan använda tung grafik, men det är också det som jag anser skiljer en bra webbdesigner från en dålig. En bra webbdesigner kan få fram samma budskap med högst trettio kilobyte HTML och grafik som en dålig inte kan få fram med tio gånger så mycket.

- Krille

Silke

Warrior
Välj bakgrund och text färg med omsorg. En hel del männsikor väljer helt samslösa kombinationer, så texten inte syns.
Filer som finns på hemsidan bör vara zipade för att snabbare laddas ner.
En nyhets spalt där man kan följa vad som hänt sen man sist besökte sidan är nästan ett måste. Ogillar starkt sidor som inte har det eftersom det innebär att man inte har en aning vad man har läst/laddat ner sen man sist var där.

Lycka till

Feuflux

omjonasson.se
Filer som finns på hemsidan bör vara zipade för att snabbare laddas ner.

Jag vill inte ha zippade filer på sidan. Det blir ju bara bökigare att behöva ladda hem en zipfil, köra den i winzip (eller liknande program) och sedan öppna den riktiga filen. Varför inte bara lägga upp filen direkt. Om det inte är gigantiska filer vi pratar om blir det inte så stor skillnad i filens storlek att jag tror skillnaden i nedladdningstiden blir så stor.

Men, har för mig Krille sa att man ska anpassa sig till 28modem, och jag har Cabel så jag är kanske bara dum nu. Inga zippade filer om jag får välja dock!

//[color:red]Feuflux
Inofficiell världsmästare på att ignorera ironí</font color=red>

Krille

Super Moderator
" Det blir ju bara bökigare att behöva ladda hem en zipfil, köra den i winzip (eller liknande program) och sedan öppna den riktiga filen. Varför inte bara lägga upp filen direkt. Om det inte är gigantiska filer vi pratar om blir det inte så stor skillnad i filens storlek att jag tror skillnaden i nedladdningstiden blir så stor."

Det beror på vad det är för fil. En Word-fil kan man lätt få ner till en tiondel av dokumentets ursprungliga storlek om man zippar den. En RTF-fil kan utan problem halveras. Bilder tjänar man sällan något på. Vissa PDF-dokument kan krympa rejält, medan andra bara blir någon procent mindre. Bilder och ljudfiler är det sällan någon idé att zippa. Men det märker man.

Den stora fördelen med zip-filer är att man kan paketera flera filer i en och samma fil. Om jag står i valet mellan att ladda hem en zip-fil och femtielva skarpa dokument så väljer jag zip-filen alla gånger!

- Krille

Eksem

Champion
Re: Utseende och layout

Dumheter. Tung grafik gör väl sällan en sida speciellt mycket bättre. Framförallt rollspelare har ju så jävla bisarr smak så tung grafik blir ju bara dåligt. Inte snyggt.

Kolla bara på den här sidan (rollspel.nu)! Argh! Och ni rollspelare tycker att den är snygg! Huga.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Utseende och layout

Mkt bra punkter de andra sagt. Layouten ska vara smidig. Dvs snabbladdad och snygg.
Själv kommer min sida se ut som följande (se zip-filen). Den är bara halvklar. Där kan man också se vad jag tycker är viktigt på <EM>min</EM> sida.

Äventyr är alltid trevliga men det vore bättre att samla alla på samma ställe t.ex. på <A HREF=http://www.sverok.se/bank TARGET=new>Sveroks scenariebank</A>.

/[color:green]Han</font color=green> bör nämna att man dubbelklickar på "index.htm"

Feuflux

omjonasson.se
Den stora fördelen med zip-filer är att man kan paketera flera filer i en och samma fil. Om jag står i valet mellan att ladda hem en zip-fil och femtielva skarpa dokument så väljer jag zip-filen alla gånger!

Där håller jag med dig. Är det flera filer är zip-filer givetvis mycket trevliga. Men jag menade bara singel-filer, vilket jag säkert inte sa nånstans förlåt, och då föredrar jag wordfilen, txt-filen, pdf-dokumentet eller vad det nu kan vara i ozippat format.

... En Word-fil kan man lätt få ner till en tiondel av dokumentets ursprungliga storlek om man zippar den. ...

Om det är en zipfil på 10k eller en wordfil på 100k spelar ingen större rol för mig. Båda går så fort att ladda hem att det inte spelar någon som helst roll i väntetid. Kan man slippa använda zipprogrammet ska man göra det enligt mig.

//[color:red]Feuflux
"Frågan är inte vad jag kan göra för dom, det är vad dom kan göra för mig."</font color=red>