Nekromanti Vad vill man veta?

Jarre

Swordsman
Jag håller just nu på att finslipa på mitt spel, Classified Information. För er som inte känner till det här projektet (antar att rätt många inte gör det), så är det ett realistiskt (= innehåller inte övernaturliga element) nutida rollspel, alltså i vår värld år 2003. Spelarna kan ta sig an de flesta sorters roller – agenter, soldater, affärsmän, studerande, tekniker, programmerare, yrkesmördare, ja till och med lantbrukare om någon skulle vilja det. Som sagt, man ska och kan spela det mesta, i olika åldrar, miljöer, sidor av lagen, ekonomiska situationer etc. Settingen kan varieras beroende på spelgrupp och äventyr, men tanken är väl att hålla det på en seriös nivå.

Jag, eller snarare vi då jag gör spelet tillsammans med en kompis (har hand om vapen, utrustning, specialstyrkor mm) har nu kommit så långt att reglerna i stort sätt är klara och någorlunda speltestade och vapen- och utrustning likaså.

Men nu är frågan, vad kommer sedan? Spelvärlden behöver man knappast beskriva. Eller? Behöver man skriva om hur vår värld ser ut idag? Vad behöver/vill man veta om den som spelare av CI? Politik – internationell kontra nationell, diktatur kontra demokrati, ideologier? Konflikter/konfliktområden? Terrororganisationer? Antiterrorist/specialstyrkor? Andra byråer/organisationer/underrättelsetjänster? Företagens makt? Media? Polisväsendet? Domstolar/juridiskt system? Fakta om viktiga eller intressanta, ur spelsynpunkt, länder? Viktiga/mäktiga personer?

Ja, vad skulle Ni vilja veta om vår värld? Eller anser ni att det inte behövs alls, då världen förändras fort och informationen snabbt blir inaktuell? Hur mycket ska man skriva? Texten kan och kommer troligen att bli svårskriven, då man måste se till att få den opartisk och vara källkritisk. Kommer man då inte blanda in alltför mycket politik i spelet? Det är inte riktigt det som är tänkt… Sen kan det troligtvis också komma att bli svårt att få tag i sådana fakta, eftersom det mesta som skrivs angående dessa ämnen är mer eller mindre mediepropaganda.

Suck… :gremconfused:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Om man ska kunna spela "det mesta" blir det nog bäst om man fixar specifik om de områden i världen som används. Om man bara lägger upp information om specialstyrkor, säkerhetstjänster och liknande blir det lätt att man bara tolkar det som ett militär- eller spionagerollspel, och om man ska ge belysning av alla de olika facetter av världen man ska spela i själva spelet är man liksom tvungen att lägga in internationell politik, religioner, sedvänjor, livet på landet, queerteori, innefotboll med mera. I sådana fall känns det bättre att ge tips om bra källor för olika sorters information och låta spelledaren sålla ut vad som behövs -- för den som spelar "Pridefestivalen - kampanjen" behövs till exempel inte ingående beskrivningar av militär strategi.

King Kromm

Hero
Allt

Men eftersom det knappast lär funka så får man nöja sig med lite mindre. Och vad man vill veta beror på vad man vill spela för typ av kampanj, ett förslag är att skriva lite lätt orienterande i grundreglerna och sedan sätta ihop en eller flera expansioner som hjälper spelledare på de kampanjtyper som de nu har lust å spela. Men detta kanske kan vara lite överdrivet, bättre att försöka få in allt i era grundregler. Och om jag skulle spela en kampanj i dagens miljö så hade jag nog velat att den skulle vara ganska inspererad av politik och lite agent tjafs med mera, kanske till och med lite paramilitära inslag. Och då blir allt det här om olika underättelse tjänster, terroristgrupper, poltiska allianser, åsikter med mera plötsligt högintresant, varför jag gärna hade sett en hel del data på sådant här. En annan sak somkan störa mig lite, är när man i ett äventyr får ett (i vår spelgrupp) lite halv klassiskt uppdrag som gäller att stjäla den där topphemliga informationen, eller den där hemska ritningen på ett super vapen eller mördar bakterierna, men vad jag då saknar, är data på vad detta kan tänkas vara, för det har hänt både två och tre och sju gånger att man kämpat saom satan för en liten laserdisk el. dy. med hemlig info, fått några slantar för det hela, men inte haft en anning om vad det egentligen var på disken. Sånt e B.

DanielSchenström

Swashbuckler
Det som kan tänkas dyka upp i spel som inte SL alltid tänkt på att forska fram.

Saker som: Hur går det till om man åker fast i lite olika länder, och vilka juridiska möjligheter har man. Hur snabbt rycker olika responsstyrkor, brandkårer, poliser och liknande ut. Hur reagerar dessa vid olika typer av brott?

Hur lång tid tar det att läka, vad kostar sjukhusvistelser?

Tänk på en typ 10 olika äventyr till spelet och vad som kan tänkas komma upp där. Biljettpriser, frakt av vapen, tillgänglighet av dem, press i olika länder, kontaktnät, uppdragsgivare, hur man tjänar pengar, olika kriminella och lagorganisationer...

Allt behöver inte vara med i grundspelet heller, man kan ju ge ut moduler sen också.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tre alternativ

Ja, vad skulle Ni vilja veta om vår värld?
Jag kan tänka mig tre olika alternativ:

1. Ingenting. Om man vill veta något om världen tar man reda på det själv.

2. Allting. Vad kostar en bussbiljett mellan Motala och Mjölby? Hur stor är Thailands flotta? Vad heter kanelbulle på swahili?

3. Fokusera spelet. Välj ett tema och låt spelet handla om det. Beskriv saker som är viktiga för det valda temat. Av namnet att döma låter det som om det ursprungligen var tänkt för hemlig agent-spel. Koncentrera er på det till exempel: beskriv underrättelseorganisationer, utrustning, skurkar och annat som är intressant i en hemlig agents liv.

Lycka till!

/tobias

entomophobiac

Low Prep High Play
Det moderna samhället är svårt att återge, så långt håller jag med. Men frågan är vad man egentligen behöver återge. Politik och annat är inte intressant om det inte är radikalt eller Västerlandsfrämmande. Detta för att de flesta har en ganska bra bild av hur verkligheten ser ut politiskt. Oavsett om denna bild sedan är NSF, AFA eller något däremellan så är det i alla fall något man kan använda sig av som skribent.

Detta betyder följande: skriv inte sådant som folk redan vet. Vem som var president i USA 1998 kan vem som helst kolla upp eller rent av komma ihåg, och mindre saker - som vilket år en särskild lag instiftades - är egentligen inte heller intressant. Saklig information blir överflödig.

Istället är det sådant som är viktigt i ditt spel som behöver tas upp. Om det handlar om agenter, så kanske du tar upp exempel på organisationer som antingen öppet haft spioner eller som varit anklagade för det. Antingen letar du reda på korrekt information, eller så hittar du på saker inom rimliga ramar.

Sedan gäller det att pussla ihop en världsbild som formulerar vad ditt spel vill uppnå. I Borderline (mitt eviga exempel) ingår information om global terrorism, olika former av terroristattacker, medium får sådana attacker, tortyr, kärnvapen och annat som kan ha med terrorism att göra. Sedan tas också upp hur urban krigsföring fungerar, hur soldater fungerar i en liten grupp och vilka militära instanser som används mot terrorgrupper.

Kort och gott - terrorism och anti-terrorism, med ett ganska distinkt fokus på militär kontra polisiär organisation.

Så, du återger helt enkelt det som du själv fått inspiration från när du skrivit ditt spel. Med den viktiga detaljen att saker som används i ett kontemporärt spel bör vara grundat i idogt undersökningsarbete. Referensmaterialet ska vara vattentätt, eftersom någon annan som tittar i dina referenser ska konstatera samma sak som ditt rollspel framför.

... mediepropaganda
Hmmm. Ain't no such thing...

Propaganda är en stats förskönande av sig själv eller framförande av en riktad åsikt. Media är kommunikation, och västerländsk media återger aktuella händelser eller konsumentorienterad underhållning. Faktiskt.

Jarre

Swordsman
Re: Allt

Jo, sådana äventyr som du beskriver är verkligen slitna.

Du skulle alltså vilja ha information om den politiska bakgrunden till att man ska utföra uppdraget? Det kan jag hålla med om, men enligt normerna angående dessa uppdrag så ska rollpersonerna inte känna till något, utan endast vara brickor i ett politiskt spel.. tyvärr. Fast det hindrar ju knappast någon att skilja sig från mängden och skapa ett sådant äventyr.

Tror att vi båda är överens om att om, och när man ska skriva om vår värld så gäller det nog att vara så generell som möjligt så att faktan man ger blir användbar i många olika situationer. Man bör kunna använda (ungefär) samma fakta om CIA vare sig man vill spela som agenter i deras tjänst eller utreda läckor inom organisationen eller ha dem som fiende.

Ännu en fråga dök nu upp i mitt inre: ska man vara strikt opartisk och faktakorrekt, eller blanda in lite fiktion i texterna för att ge spelarna lösa trådar, inspiriationskällor etc.?

Jarre

Swordsman
Du har en poäng med vad du säger..

Antar att detta anfallsätt på problemet är till stora delar bättre än att försöka sig på mastodontuppgiften att beskriva så mycket som möjligt av världen. Men samtidigt är det nog också bra att ge en grundläggande bild av utvalda delar av världen, som fakta om elitstyrkor/underrättelseorgan (kan vara bra att veta om/när man ställs inför dem), politik i ett par viktiga och intressanta exempelländer, om ekonomi o.s.v.

Jarre

Swordsman
Re: Tre alternativ

Joo...

1. Det alternativet var väl egentligen tanken, även om det känns lite "fattigt" att delge andra ett spel som helt och hållet saknar någonstans att spela i. Kanske passar vissa sorters spelledare, de som tycker om att hitta på det mesta och inte vill hindras av spelets, av konstruktörerna, uppdragna gränser.

2. Geeh, känns rikigt jobbigt, slitigt, tungt och främst onödigt. Men tror att det kostar runt 18 kr från motala till mjölby... :gremwink:

3. Jo, någonstans här borde man försöka landa. Spelet var tänkt att 1) äga rum i vår värld 2) främst inrikta sig på militär- och agentäventyr. Sedan tyckte jag att det var lika bra att ge stöd till spel av de flesta sorters typer av inriktningar och yrken, varpå det blir svårt att sätt några egentliga gränser. Men egentligen, vilken händig SL klarar inte att konstruera en annan typ av äventyr ("Bondens kval vid höstsådden", "Ränksmidande i Vita husets korridorer", "Kloakens okända värld"), trots att spelet egenligen inte är 100 % inriktat på just det?? Det är ungefär som att säga att man inte kan spela diplomatiska, lantbrukarstil eller intrigtäta äventyr till DoD, eftersom det inte finns någon direkt information om det (Obs. reseverar mig i frågan - min kunskap är inte obegränsad angående ämnet)

Jarre

Swordsman
Saklig, ny, relevant och intressant fakta - noterat!

Referensmaterial: vattentätt, idogt undersökningsarbete - håller med!

Egentligen har väl de flesta rätt god koll på politiken men det finns stora luckor hos vår befolkning, det kan jag lova. MEN, då kan man också ställa sig frågan: till vem vill jag nå ut till? Vilka är min målgrupp? Svar: rollspelare, och rollspelare brukar vara rätt allmänbildade och väl orienterade i många frågor. Så konklusionen blir väl att du har helt rätt i det du säger angående politiken och vad vi vet. (Eller tror oss veta... <-- Yaaraer som får en släng av konspirationsteorierna)

Angående mediepropaganda - här ska jag inte säga emot. Jag vet att du känner till detta område långt mycket bättre än vad jag gör, och det du säger kan jag inte annat än hålla med om. Men det jag menade, trots en kanske luddig formulering, var propaganda via medierna, inte att det var de själva som stod bakom.

Tänkte bara fråga medans vi har ämnet uppe, så behöver det väl ändå inte vara en stat som ligger bakom propagandan. Det kan väl lika gärna röra sig om en mäktig person eller ett företag som vill få folket att tro på dem, genom att manipulera via propaganda. Har jag fel?

entomophobiac

Low Prep High Play
Propaganda. Repeterad och konsekvent information som anvends for att framfora en ideell asikt. Detta behover inte komma fran en stat utan kan ocksa vara en individ, grupp eller dylikt. Men informationen er riktad och sammanfaller med den propagerande gruppens ideologier. Pa sett och vis kan man ta mer radikala feministers information som propaganda, eftersom de ibland kan skylla alla samhellets brister pa mannen. Antar att det fungerar at andra hallet ocksa, ibland...

Media. Plural for medium, som helt enkelt er begreppet for en kanal som framfor ett budskap. Med andra ord er media inget annat en ett samelsurium av information som foljer den sakallade SMCR modellen - Source, Message, Channel, Receiver. Problemet med massmedia er att interaktiviteten ennu sa lenge er minimal, varfor processen traditionellt inte gar att venda. Ett forum som detta bevisar dock motsatsen, i och med introduktionen av ett digtalt informationsnetverk - att du som 'Receiver' kan skicka tillbaka information till den som agerar 'Source'. Media i sig ger ingen information, utan Source inneber oftast en hendelse, journalist, forfattare eller dylikt. Media i sig er TVn, boken eller vilken kanal som nu framfor kellans asikter. Ett medium.

Blev det uppenbarare, nu? Det kan dock finnas folk som inte haller med mig, saklart - vilkas svar kommer att bevisa att forum som detta forendrar den traditionella mallen.

Exempel: min kella for denna information er de bocker jag studerar, lite olika uppslagsverk och annat. Source var de som skrev bockerna, Message var det som de forsokte tala om, Channel var bockerna i sig och Receiver er jag det.

King Kromm

Hero

Det kan jag hålla med om, men enligt normerna angående dessa uppdrag så ska rollpersonerna inte känna till något,
Det håller jag inte riktigt med om, för om det vore i verkligheten, hade du då hålt på med vad som helst lite hur som helst och kanske till och med riskera dit liv och inte ens ha en liten anning om varför du håller på med detta eller vad det ens egentligen rör sig om?? Det hade INTE jag gjort...

Tror att vi båda är överens om att om, och när man ska skriva om vår värld så gäller det nog att vara så generell som möjligt så att faktan man ger blir användbar i många olika situationer. Man bör kunna använda (ungefär) samma fakta om CIA vare sig man vill spela som agenter i deras tjänst eller utreda läckor inom organisationen eller ha dem som fiende.
Håller med och håller med, det beror ju som sagt på ifall spelet inriktar sig på något, men om det bara ska vara almänt och allt ska funka, ja, då håller jag nog med!

Ännu en fråga dök nu upp i mitt inre: ska man vara strikt opartisk och faktakorrekt, eller blanda in lite fiktion i texterna för att ge spelarna lösa trådar, inspiriationskällor etc.?
Det beror la på vad du är ute efter, men om verkligheten blir för tråkig(kanske inte så vanligt, men endå) så e det ju bara å börja ljuga, men försök då ljug på ett sett som inte är allt föruppseende väckande, och kanske även erkänna nånstans i texten att det finns en viss del av fiction eller nått.

Lycka till med dit project iaf!!

King Kromm

Hero

Spelet var tänkt att 1) äga rum i vår värld 2) främst inrikta sig på militär- och agentäventyr.
Då kanske det är enklare att inrikta sig på just det och koncentyrera sig på det?? Visst, du kanske inte ska "glömma" bort allt det andra, men i världsbeskrivningen ska du koncentrera dig på kriminella organisationer av alla de slag(maffia, terrornät, gerilla organisationer och vanliga "gäng"). Och det mer lagliga sidorna(militära styrkor och underrättelse tjänster), dessutom vore det nog ganska bra att ta upp lite om det politiska läget och sånt också. Gissar att det kanske kan bli lite av hamilton stuk på det hela??

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Koncentration

Jo, någonstans här borde man försöka landa. Spelet var tänkt att 1) äga rum i vår värld 2) främst inrikta sig på militär- och agentäventyr. Sedan tyckte jag att det var lika bra att ge stöd till spel av de flesta sorters typer av inriktningar och yrken, varpå det blir svårt att sätt några egentliga gränser. Men egentligen, vilken händig SL klarar inte att konstruera en annan typ av äventyr ("Bondens kval vid höstsådden", "Ränksmidande i Vita husets korridorer", "Kloakens okända värld"), trots att spelet egenligen inte är 100 % inriktat på just det??
Jag är övertygad om att spelet blir intressantare om man koncentrerar sig på en liten nischverksamhet. Folk som ser spelet och ser att det är ett agentrollspel med information om agentverksamhet kommer att ta en titt på det om agentgenren intresserar dem. Med ett universalrollspel är det risk att ingen vill titta på det eftersom de inser att de måste leta reda på allt bakgrundsmaterial själva. En tydlig genredefinition hjälper rollspelet att profilera sig snågot annat än "en hög med regler".

Men tror att det kostar runt 18 kr från motala till mjölby...
Om du bara betalar 18 kronor tror jag att busschauffören kommer att kasta av dig någonstans strax utanför Motala. :gremsmile:

/tobias

Jarre

Swordsman

Det håller jag inte riktigt med om, för om det vore i verkligheten, hade du då hålt på med vad som helst lite hur som helst och kanske till och med riskera dit liv och inte ens ha en liten anning om varför du håller på med detta eller vad det ens egentligen rör sig om?? Det hade INTE jag gjort...
Ja, i verkligheten hade jag troligen bara dumpat skiten hos polisen och stuckit ner i källaren i ett bra tag.. Men i rollspelsäventyr som handlar om att hitta en mystisk dataskiva, och efter det få tampas med agenter och regeringsfolk stup i kvarten, ja då brukar inte RPna känna till något till en början. Först senare går ett ljus upp och de förstår vad de har fått tag i. och då brukar det vara för sent för att ångra sig..

Och som spelare vill man ju uppleva lite spänning - hur kul skulle det bli att agera som i ovanstående verklighetsexempel?

Tack för uppmuntran!

Jarre

Swordsman

Gissar att det kanske kan bli lite av hamilton stuk på det hela??
Aha! Jo då, det kommer det med allra största säkerhet att bli. Tyvärr har jag inte så god koll på Hamilton, inte mer än at ha sett ett par av filmerna, men som ägare av hela Coq Rouge-serien i bokform, planerar jag att läsa igenom dem snart...

Som sagt Inspiration hämtas och kommer komma från Guillou, Chris Ryan, Andy McNab på författarsidan, 24, På spaning i New York, Se7en, Millennium (utan övernaturligt), Heat, The Rock... på film- och TV-seriesidan. Får se vad det kan bli av något sådant.

Jarre

Swordsman
Re: Koncentration

Med ett universalrollspel är det risk att ingen vill titta på det eftersom de inser att de måste leta reda på allt bakgrundsmaterial själva. En tydlig genredefinition hjälper rollspelet att profilera sig snågot annat än "en hög med regler".
Joo. Har haft tankar på att göra något universalsystem, men frågan är bara varför. Det finns ju redan GURPS, Fudge, Fuzion, AA (??) och inget av dem har lockat mig trots att man har kollat lite på dem. Och effekten blev ungefär som du beskrev den, att de helt enkelt saknar det man egentligen vill åt när man tar sig tid att kolla in ett nytt spel. Speciellt i gratis spel man kan hitta på internet.

Antar att det blir bäst att satsa på nischen agent/militärlir. Vill man sen spela något annat med samma system - varsågod, gör dig själv nyttig!

Om du bara betalar 18 kronor tror jag att busschauffören kommer att kasta av dig någonstans strax utanför Motala.
Säker? Har för mig att det inte kostade mer än så (var förstås i somras..), men det är klart, jag använde ju mig av värdekort då och räknade mig till den yngre skaran...

King Kromm

Hero

Först senare går ett ljus upp och de förstår vad de har fått tag i. och då brukar det vara för sent för att ångra sig..
Det va lite det här jag tänkte på, ibland får man inte ens veta vad det var det rörde sig om alls... Och de ogillas!