Rising
Vila i frid
Flexibussitet
Jag tycker magisystem framförallt skall vara flexibla, något jag stör mig mycket på är magisystem där man har specialinriktade besvärjelser såsom "omvandla orm till giftig pil" eller "framkalla ljusklot i handflatan" osv. Det känns ganska fånigt när ens magiker använder exakt samma besvärjelse flera gånger i olika äventyr. En magiker tycker jag ska vara rätt opportun och kunna använda sig av sin kreativitet i olika situationer. Besvärjelserna skall därför kunna användas på en rad olika vis, annars är de inget balla i mina ögon.
Sedan gillar jag också besvärjelser i nivåer, vilket jag tycker är ett intressantare sätt för en magiker att utvecklas på än att bara chansen att lägga trollkonsterna ökar med tiden. Det här med chanser för att ens besvärjelser skall "lyckas" är jag förresten inte så förtjust i alls. Jag tycker nog det är bättre om trollformlerna alltid lyckas, men att det istället finns olika typer av nackdelar med att använda magi.
Att trollkarlar kan göra samma saker som vanliga rollpersoner är inget jag har något problem med. Jag tycker snarare det är dumt om det finns saker som enbart trollkarlar klarar av. Då signalerar man för spelarna att "hej, ni kommer behöva en trollkarl i gruppen också, annars kommer ni inte ha en chans att klara äventyret! Ni måste ha en tjuv också, och en köpman. Alla yrken har sina uppgifter, förstår ni, och ett yrke kan inte utföra det som de andra yrkena är utvalda för att göra!" -Jag tycker spelarna skall få göra vilka rollpersoner de vill.
En köpman kan köpa artefakten han vill ha till ett billigt pris, en tjuv kan sno artefakten, en krigare kan döda artefaktens ägare och magikern kan tvinga artefaktens ägare med tankekontroll att ge honom artefakten. Alla har sina sätt. En grupp på fyra trollkarlar ska vara lika framgångsrik som en med en krigare, en tjuv, en köpman och en narr.
Man ska ju få spela den sortens rollperson man vill vara, vad de övriga i gruppen har valt för rollpersoner ska ju inte bestämma vad du får vara.
/Riz
Jag tycker magisystem framförallt skall vara flexibla, något jag stör mig mycket på är magisystem där man har specialinriktade besvärjelser såsom "omvandla orm till giftig pil" eller "framkalla ljusklot i handflatan" osv. Det känns ganska fånigt när ens magiker använder exakt samma besvärjelse flera gånger i olika äventyr. En magiker tycker jag ska vara rätt opportun och kunna använda sig av sin kreativitet i olika situationer. Besvärjelserna skall därför kunna användas på en rad olika vis, annars är de inget balla i mina ögon.
Sedan gillar jag också besvärjelser i nivåer, vilket jag tycker är ett intressantare sätt för en magiker att utvecklas på än att bara chansen att lägga trollkonsterna ökar med tiden. Det här med chanser för att ens besvärjelser skall "lyckas" är jag förresten inte så förtjust i alls. Jag tycker nog det är bättre om trollformlerna alltid lyckas, men att det istället finns olika typer av nackdelar med att använda magi.
Att trollkarlar kan göra samma saker som vanliga rollpersoner är inget jag har något problem med. Jag tycker snarare det är dumt om det finns saker som enbart trollkarlar klarar av. Då signalerar man för spelarna att "hej, ni kommer behöva en trollkarl i gruppen också, annars kommer ni inte ha en chans att klara äventyret! Ni måste ha en tjuv också, och en köpman. Alla yrken har sina uppgifter, förstår ni, och ett yrke kan inte utföra det som de andra yrkena är utvalda för att göra!" -Jag tycker spelarna skall få göra vilka rollpersoner de vill.
En köpman kan köpa artefakten han vill ha till ett billigt pris, en tjuv kan sno artefakten, en krigare kan döda artefaktens ägare och magikern kan tvinga artefaktens ägare med tankekontroll att ge honom artefakten. Alla har sina sätt. En grupp på fyra trollkarlar ska vara lika framgångsrik som en med en krigare, en tjuv, en köpman och en narr.
Man ska ju få spela den sortens rollperson man vill vara, vad de övriga i gruppen har valt för rollpersoner ska ju inte bestämma vad du får vara.
/Riz