Nekromanti Vad vill ni göra med magi?

Rising

Vila i frid
Flexibussitet

Jag tycker magisystem framförallt skall vara flexibla, något jag stör mig mycket på är magisystem där man har specialinriktade besvärjelser såsom "omvandla orm till giftig pil" eller "framkalla ljusklot i handflatan" osv. Det känns ganska fånigt när ens magiker använder exakt samma besvärjelse flera gånger i olika äventyr. En magiker tycker jag ska vara rätt opportun och kunna använda sig av sin kreativitet i olika situationer. Besvärjelserna skall därför kunna användas på en rad olika vis, annars är de inget balla i mina ögon.

Sedan gillar jag också besvärjelser i nivåer, vilket jag tycker är ett intressantare sätt för en magiker att utvecklas på än att bara chansen att lägga trollkonsterna ökar med tiden. Det här med chanser för att ens besvärjelser skall "lyckas" är jag förresten inte så förtjust i alls. Jag tycker nog det är bättre om trollformlerna alltid lyckas, men att det istället finns olika typer av nackdelar med att använda magi.

Att trollkarlar kan göra samma saker som vanliga rollpersoner är inget jag har något problem med. Jag tycker snarare det är dumt om det finns saker som enbart trollkarlar klarar av. Då signalerar man för spelarna att "hej, ni kommer behöva en trollkarl i gruppen också, annars kommer ni inte ha en chans att klara äventyret! Ni måste ha en tjuv också, och en köpman. Alla yrken har sina uppgifter, förstår ni, och ett yrke kan inte utföra det som de andra yrkena är utvalda för att göra!" -Jag tycker spelarna skall få göra vilka rollpersoner de vill.

En köpman kan köpa artefakten han vill ha till ett billigt pris, en tjuv kan sno artefakten, en krigare kan döda artefaktens ägare och magikern kan tvinga artefaktens ägare med tankekontroll att ge honom artefakten. Alla har sina sätt. En grupp på fyra trollkarlar ska vara lika framgångsrik som en med en krigare, en tjuv, en köpman och en narr.

Man ska ju få spela den sortens rollperson man vill vara, vad de övriga i gruppen har valt för rollpersoner ska ju inte bestämma vad du får vara.

/Riz

entomophobiac

Low Prep High Play
Vad jag vill göra med ett magisystem?

Enkelt svar: allt.

Ett magisystem ska vara så flexibelt, lättanvänt och samtidigt djupt att du kan göra precis vad som helst utan att behöva gräva ned dig i någon "avhandling om mögel," liknande EONs magisupplement.

Färdiga besvärjelser är väldigt charmiga, men de är absolut inte nödvändiga. Personligen tycker jag inte det finns något kommersiellt magisystem jag själv provat som i sig varken ger mig det jag vill ha eller framför det på ett sådant sätt att det tilltalar.

Rickard

Urverk speldesign
"Det jag däremot vill ha reda på är vad ni som spelare // spelledare VILL kunna utföra med hjälp av magi?"
Det jag skulle kunna vilja är att kunna göra små enkla saker med min magi.. Lyfta en soffa för att dammsuga under den, sätta på teve-kontrollen, byta MP3-låt, hämta saker utan att behöva röra på mig.. Detta snabbt och enkelt..

~Sedan kanske en besvärjelse som gör att [color:448800]Han</font color=448800> håller sig i form.. För det lär behövas om [color:448800]Han</font color=448800> skulle få alla dessa magiska krafter

Pale Imp

Swordsman
Nivåer?

Sedan gillar jag också besvärjelser i nivåer, vilket jag tycker är ett intressantare sätt för en magiker att utvecklas på än att bara chansen att lägga trollkonsterna ökar med tiden.

Hm. nu hänger jag inte riktigt med, vad menar du med nivåer?

Rising

Vila i frid
Re: Nivåer?

"Hm. nu hänger jag inte riktigt med, vad menar du med nivåer?"

Ungefär som disciplinerna i Vampire. Varje "magi" har ett antal nivåer, och ju bättre du blir, desto mer grejer kan du göra med din magi. Det handlar alltså inte bara om ökad effekt och högre CL, utan du kan använda din disciplin till helt nya, närbesläktade, användningsområden.

Ponera att TELEPATI i något rollspel skulle ha följande fyra nivåer till exempel:

#1: Tusen och åter tusen tungomål
Magikern kan förstå vad andra varelser säger till honom, oavsett vilket språk varelsen använder. Magikern kan också göra sig förstådd för alla varelser som har någon form av eget språk. Magikern kan dock inte förstå skriven text, och när någon använder kodord eller när varelser pratar med varandra och inte vill att magikern skall höra vad de säger, då fungerar inte förmågan.

#2: Viskande blickar
Magikern kan, genom att spärra ögonen i en annan intelligent varelse, sända ett telepatiskt meddelande till denne genom att blott formulera en tanke i sitt huvud. Mottagaren kan närhelst hon vill avbryta meddelandet genom att vända bort blicken.

#3: Telepatiskt alarm
Magikern kan, genom att stenhårt koncentrera sig på ett enda ord och repetera detta för sig själv som ett mantra i en minut, sända ett tankemeddelande som alla tänkande varelser inom en kilometers radie uppfattar som en röst i sina huvuden. De kan omedelbart lokalisera åt ungefär vilket håll meddelandet kom ifrån, men de vet inte vem som skickat meddelandet.

#4: Tankeöverföring
Magikern kan sända ett tankemeddelande till vem som helst inom en kilometers radie som han vet namnet på och har haft ögonkontakt med någon gång i sitt liv.

Nåja, ungefär så skulle det till exempel kunna fungera. När du uppnått nivå 3 så kan du använda de tre första förmågorna, alltså.

/Rising

Skuggvarg

Hero
Tråkigt med nivåer

Visst får man en direkt indelning; A är på nivå 3 och därmed bättre/skickligare än B som är på nivå 2.
Samtidigt känns ett sånt system extremt begränsande, ungefär på samma sätt som besvärjelser.
"Du kan göra det, men du kan inte göra det, punkt slut."
Vart tog tjusningen med magin vägen? Kan man inte använda det till något annat än just det som beskrivs då?

/Skuggvarg

Rising

Vila i frid
Re: Tråkigt med nivåer

"Vart tog tjusningen med magin vägen? Kan man inte använda det till något annat än just det som beskrivs då?"

Skulle du vilja ha ett magisystem som hette "Trollformel: gör vad du vill. Allt blir som du önskar dig."? :^)

Man måste ju alltid ha någon form av begränsning, för spelbarhetens skull, men jag håller med dig om att flexibilitet är viktigt. Själv funderar jag mycket över kombinationssystem där du kan blanda ihop kommanderingar efter eget behag och uppnå olika effekter efter eget tycke. Men även sådana system tycker jag blir bättre om magikern utvecklas i nivåer och inte bara får sin CL ökad.

/Rising

Krille

Super Moderator

"Men även sådana system tycker jag blir bättre om magikern utvecklas i nivåer och inte bara får sin CL ökad."

En av de saker jag gillar med Castle Falkensteins magisystem är att samla kraft, och den har jag funderat på att utnyttja mer (så till den grad att jag funderar på att bygga om Västmark så att den har med idén).

Idén som jag funderar på går i princip till så här: varje besvärjelse kräver en viss mängd kraft. Längre räckvidd, mer effekt, längre varaktighet etc kräver mer kraft. Säg att en mesig besvärjelse kräver fem poäng kraft, medan en stor megablixt som når över halva länet kräver 25 poäng kraft (inga faktiska siffror, utan bara tagna ur luften, men vagt i skala med Västmark).

Kraften kommer dock inte från magikern, utan från allt runt omkring, och den måste samlas in för att göra något vettigt. Varje runda som man tillbringar med att samla kraft ger en T6 (eller i Västmarks fall, 1T10/2) poäng kraft. När man har fått såpass mycket kraft så slår man ett slag för att se om man kan hålla emot den. Lyckas slaget kan man samla mer kraft nästa runda. Misslyckas slaget så går besvärjelsen av i det skick som den är just nu. Fummel innebär att besvärjelsen går av totalt okontrollerat. Skulle man till slut få tillräckligt mycket kraft så går besvärjelsen av precis lagom kontrollerat för att få uppnådd effekt.

En extra effekt skulle kunna vara att ju längre man samlar kraft desto mer synliga bieffekter märks av. Efter en runda så blir det lite mörkare, som om solen gick i moln. Efter andra rundan börjar löv röra på sig. Efter tredje rundan börjar det blåsa kallt. Efter fjärde rundan uppstår en luftvirvel kring magikern, efter femte börjar moln välla ut på himlen rakt ovanför magikern, efter sjätte får magikern en strålglans, efter sjunde börjar magikern sväva, och så vidare.

Effekten av ett sådant system begränsar inte bara magin på ett sätt (magiker märks, och man kan inte kasta supermäktiga eldbollar snabbt), utan sätter också en hel del stämning i spelet. Magi blir farligt, kraftfullt och oberäkneligt. Dessutom kan man fortfarande bygga flexibla besvärjelser (kraftmängden som krävs kan till exempel bestämmas efter effekt, avstånd etc som snabbt summeras ihop), och man får in olika kraftnivåer på ett klart märkbart sätt.

Pale Imp

Swordsman
Nivåer i friform

Ok, på det sättet.
Jag har faktiskt tänkt på det tidigare, men ogillar att inte magiker som t.ex. inte kan nivå 2 omöjligt kan utföra den typen av magi.

Men jag har funderat ut ett sätt runt just detta, nämligen att mer avancerade användningsområden med samma magi är svårare att gemonföra eventuellt kostar mer Magi-poäng att genomföra. Fortfarande kan då samme magiker utföra nivå 2 användningsområden för samma magi. Vad tycks?

Sodivra

Champion
Workaround

Låt magikerna lära sig olika moment allteftersom, precis som du spånar om.. Magikern väljer vad han vill satsa på att lära sig, som räckvidd, tydlighet, (en mening är naturligtvis svårare att koncentrera sig på än ett ljud) eller kraft. (hur lätt det är att uppfatta det)

Skuggvarg

Hero

Nej, tack, inga mirakelbesvärjelser.

Men det känns fånigt att man kan vara en mästare på att som magiker kan vara en jävel på att slänga eldbollar omkring sig, men ändå inte kan sätta eld på en futtig liten träbit för att tända en lägereld. Snacka om begränsat, och det är faktiskt just så många rollspel verkar fungera.

/Skuggvarg

Illern

koppariller
Re: Låter sympatiskt...

...jag har något liknande i mitt spel. Där är svårigheten proportionell mot kraften som krävs för att skapa den magiska effekten. Ofta blir denna orimligt hög för magikern varvid denne måste göra saker för att fokusera och samla kraft, som gester, ord, ta god tid på sig, vara på en speciell plats. Kul med det är också att olika magiker kan ha olika sätt att uppnå samma grad av fokusering och kraftansamling (bonus på färdighetsvärdet).

Teckentydaren uttalar vissa mycket rituella ord, tittar på fåglarnas beteende i en viss riktning från en lämplig plats och kan då få en aning om vad de olika krafterna i världen har på gång.

Faunshamanen sätter sig på huk och mumlar saker på fauniska och strör mönster med magisk sand.

Barnmorskan åkallar sin skyddsandes kraft i en hyenatass (har jag för mig), ristar en gammal mystisk hieroglyf i en träplatta (eller finare om arbetsgivaren har råd) och lägger båda dessa på den födandes mage.

Lambendil_UBBT

Warrior
Enkelt system

Man vill göra allt, men det är redan sagt. Mitt system (nej, jag vill inte skryta) innehåller två saker. En svårighet och en kostnad. Inga begränsningar, bara säg vad du vill och SL kollar på enkla förhållningsEXEMPEL och uppskattar kostnad och svårighet. Slå 1T20, vips klart!

Kan det bli enklare?

För er som är riktigt intresserade, maila linder.tobias@sverige.nu. Jag vill ha utvärderingar jag också...

Lycka till!