Hejsan.
Har ännu inte köpt Fallen, men har spelat det både på GothCon och SSK.
Hade fantastiskt kul i båda fallen.
Varför har jag då ännu inte handlat? Jo, för att jag har 30+ system i hyllan, där jag bara har läst fem-tio och alla känns likadana. Visst, likadana-som-försöker-se-olika-ut, men dock, likadana. Dessutom finns det inga (eller få) äventyr till dem. Hur kul är det, egentligen, att läsa den 23e beskrivningen av "finna dolda ting"-färdigheten, oavsett om den simuleras med T100, T20, tärningspooler, hjälpa-varandra-genom-att-ge-bonus system eller ett nyskapande (?) T6 system?
I min värld är ett regelsystem som inte märks ett bra regelsystem, men jag tänker inte köpa en bok för att läsa: "om du slår högt går det bra, slår du lågt går det dåligt".
Jag brukade alltid handla med mig ett system hem från varje konvent, för att ha att läsa på vägen. Det roliga var alltid världsbeskrivningen och jag fick ideer till fräcka äventyr....
....som jag aldrig hann skriva ner eller spela.
Så, jag vill ha färdiga äventyr. Helst sådana som tar ett-två spelmöten (8-15 timmar) att köra igenom och kan kopplas samman i en lös kampanj (tex många återkommande SLPs).
Färdigtuggat, helt enkelt. Snabbmat. Det kommer jag att ha tid att använda och det kommer att fungera i min spelgrupp, där vi sällan är samma gäng varje gång.
Dessutom har jag hört att man får justera även färdigtuggat om man vill (eller om man hinner), för att det skall passa ännu bättre hos oss. Skulle man ha tid över kan man sedan alltid göra något eget, Fallen fungerar säkert lika bra för det egna som 10+ andra system.
Om sedan äventyren skulle visa sig vara kul, så kommer jag alldeles säkert att köpa spelet också, inte för reglerna, men för världsbeskrivningen.
Första reglerna på 10+ år...
Det verkar överhuvudtaget som om rollspelsmarknaderna, både den svenska och den internationella, översvämmas av nya, kluriga och nyskapande system.
Men, VAR ÄR ÄVENTYREN??
Jag hoppas att jag har fel och att folk kommer att peka mig på dussinvis av fräcka, nyskapande, färdigtuggade äventyr. I så fall ber jag om ursäkt och erkänner min miss.
Men, till Fallen vill jag se äventyr, vapentabeller (eller kort) har jag redan alldeles för många olästa.
Annars finns wikipedia..
Dessa äventyr vill jag kunna beställa i PDF-form, så att jag hinner få dem medan jag fortfarande är intresserad, innan spelarna anländer, och så att jag kan tjuvläsa dem på jobb
/ Fredrik