* Jag vill inte ha ännu ett skräckspel som bygger på Cthulhu eller andra övernaturliga väsen som redan är gjort.
* Jag vill inte ha ännu en generisk fantasy-värld med skattletande, grottkräl, generiska raser (alver, dvärgar, halvlängdare, drakar etc)
* Jag vill inte ha ännu ett post-apokalyptisk undergångsspel (zombies, aliens, krig eller naturkatastrofer) där man spelar överlevare.
* Jag vill inte ha ännu ett cyberpunkspel med enorma skyskrapsstäder, gängkonflikter, cybernetik och cyniska megacorps.
* Jag vill inte ha ännu ett ångpunksspel med zeppelinare, ångmaskiner och mynningsladdade musköter.
* Jag vill inte ha ännu ett generiskt rymdrollspel med energivapen, underliga planeter och skumma varelser.
* Jag vill inte ha ännu ett agent eller superhjältespel med gadgets, superkrafter och ökända superskurkar.
* Jag vill inte ha spel i Vilda västern med indianer och cowboys.
* Jag vill oavsett ovanstående inte heller ha ännu ett regelsystem med krångliga system för strider, bonusar, färdigheter etc.
* Om spelet skulle innebära en korsbefruktning av ovanstående (fantasy-postapokalyps, ångpunks-superhjältar, cyberpunk-skräck osv.) så kräver ett sådant grepp en minst lika intressant värld, finess i regelmekaniken och twist i metaplotten för att vara intressant (det blir inte intressant bara för att orcherna har strålpistoler och åker i rymdskepp). Att byta namn på orcherna och kalla rasen något annat räcker inte heller.
De få gånger man vill ha någon av ovanstående är av nostalgiska skäl där man spelat en föregångare som man vill återvända till (Mutant, Chock, Drakar och Demoner, Warhammer, KULT, Call of Cthulhu, Svavelvinter Star Wars, Marvel osv) eller där det finns en tillräckligt stor twist, annorlunda metaplot på världen eller att reglerna ger nya infallsvinklar alt. större finess för att det ändå skall vara tillräckligt intressant (Symbaroum, Coriolis, Kutulu, Cthulhu Dark, Forbidden Lands).
Klarar du dig igenom den kravbilden så vill jag gärna höra en hisspitch kring världen, reglerna och (om det faller inom någon av ovan nämnda kategorier) twisten som gör det spännande.