Nekromanti Vad vill nybörjare ha?

Organ

Out of time, out of mind
Re: Mina empiriska studier visar följande:

Men det är en sak att lotsas in i rollspelens värld av en erfaren spelledare, i vilket fall reglernas utformning spelar mindre roll då denne tenderar till att sköta det mesta av den biten ("Slå en sån här tärning och om resultatet blir bättre än X så har du lyckats."), och att få en regelbok i näven och försöka få rätsida på det hela med ett gäng entusiastiska men förvirrade kompisar.

/Anders

Arfert

Facit

då kommer följdfrågan: vilken genre, och stuk inom den genren?

jag GISSAR fantasy, av powergaming-WOW-stuk... men det är bara magkänslan jag går på där, och att jag vet vad min 14-årige son och hans polare gillar.

EchonCique

Hero

Men det är en sak att lotsas in i rollspelens värld av en erfaren spelledare, i vilket fall reglernas utformning spelar mindre roll då denne tenderar till att sköta det mesta av den biten ("Slå en sån här tärning och om resultatet blir bättre än X så har du lyckats."), och att få en regelbok i näven och försöka få rätsida på det hela med ett gäng entusiastiska men förvirrade kompisar.
Det må vara sant. I mitt fall har vi träffats någon gång innan vi spelat, för att prata och se lite vilka vi är.

Sen när det är dags för spelande så introducerar jag de olika spelen lite kort så får de välja helt enkelt. Och hittils har valen varit väldigt varierande.

Regelbiten har inte varit så svår heller, har haft nybörjare som bläddrat i regelboken och påpekat att jag som SL faktiskt missade någon detalj här och där kring slag och regler kring färdigheter eller strid till exempel. Så det känns lite konstigt bli bemästrad i regler av nybörjare som snabbt bläddrat igenom regelboken ^^.

EchonCique

Hero

då kommer följdfrågan: vilken genre, och stuk inom den genren?
Vampire - Quebec by Night, vilken jag själv skapat då det finns två paragrafer om Quebec i allt material som är släppt till 2nd och Revised edition av V:TR.

Red Star - En konvertering av en tecknad serie till rollspel med d20 regler. Utgiven av Green Ronin.

DoD: Trudvang - Introducerade spelet och körde ett scenario då vi alla var nyfikan på det. Efteråt sa alla att de aldrig mer ville spela spelet i fråga.

Aeon Trinity - Scifispel med Storytelling 2.0 regler.

Kindred of the East - Östasiatiska vampyrer med Storytelling 1.0.

Ars Magica - Klassiskt härligt spel.

Shadowrun - Cyberpunk :gremwink:.

Friform - Varierade genrer, allt från gritty fantasy till nutida emo-scenarion.

Skulle inte påstå att det är fantasy med powergaming-stuk precis. Vet själv att några av de sedan gick vidare till att köpa allt till Eon och spela det på en mer låg nivå.

Arfert

Facit

nej det var inte det jag menade... frågan är vilken genre nybörjare SJÄLVA skulle välja i affären.. utan vägledning...

..jag har spelat massor med konstiga spel själv med nybörjare... när man förklarar tycker de ju det mesta är coolt.

Johan K

Gammal & dryg
Om jag får gissa...

frågan är vilken genre nybörjare SJÄLVA skulle välja i affären.. utan vägledning...
Om jag får göra en synnerligen okvalificerad gissniing så är svaret på din fråga: fanasy
Detta svar motiverar jag att filmer som t. ex Sagan om Ringen-trilogin fortfarande känns het. Där har vi nog en motivering om att man kan känna igen sig i just fantasy.
Även Harry potter kan väll göra sitt till, även om jag är lite osäker om man kan kategorisera det som fantasy.

Tror du & ni andra att det kan vara gilitga anledningar att välja en genre ?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Åldersskillnader

Men sedan är det väl också så, att nybörjarna du introducerat snarare varit vuxna människor än 14-åriga fantasynördar? Klart de föredrar mognare saker än DoD Trudvang då.. och är vuxna nog att begripa att det suger :)

- Ymir, just sayin'

EchonCique

Hero

nej det var inte det jag menade... frågan är vilken genre nybörjare SJÄLVA skulle välja i affären.. utan vägledning...

..jag har spelat massor med konstiga spel själv med nybörjare... när man förklarar tycker de ju det mesta är coolt.
Oki ..

Jag har själv pekat på min bokhylla och sagt "Välj själva. Jag kan spela allt." och då har det som är klassiskt fantasy inte populärt även om det funnits i min bokhylla under alla år. Likaså har även suveräna spel som KULT och M:UA förbisetts.

EchonCique

Hero
Re: Åldersskillnader

Men sedan är det väl också så, att nybörjarna du introducerat snarare varit vuxna människor än 14-åriga fantasynördar? Klart de föredrar mognare saker än DoD Trudvang då.. och är vuxna nog att begripa att det suger :)
Inte bara. Har börjat spela med ett knippe folk som precis börjat gymnasiet också några gånger. En av de grupperna gick sedan vidare till Eon som skrivits redan.

Så de har vart mer åt 14åriga fantasynördar än vuxna människor.

EchonCique

Hero
Spela spelet så märker du [ant]

Skapa en rollperson enligt reglerna.
Spela spelet med några vänner helt enligt reglerna.
Lägg undan boken under spelmötet, anteckna hur många gånger du behöver boken för att göra något enligt reglerna.
Fråga dina vänner efteråt vad de tyckte om systemet.

Gör du som ovan lär du märka varför.

Zire

Swashbuckler
Vi har gjort precis så och inte upptäckt det.[NT]

NT = No Text (Ingen text)