Nekromanti Vad vore ett rimmligt skolvärde för denna besvärje

Ceetan

Warrior
M
Kraftfält
S*1 SR

Bvärjeklsen ger +5KP/E. dess återhämtas med en stakt av (E/3KP per SR)

En av mina spelare föreslog nåt sånt men jag har litte svårt med dess skolvärde.

Observera att skalornavi använderär magikern handbok och inte Magi-boxen

jag tänkte typ 12 först..en jag vet inte om det e vettigt

Rickard

Urverk speldesign
Re: Vad vore ett rimmligt skolvärde för denna besv

Själv tycker jag besvärjelsen låter som Hela och borde då ha lite högre skolvärde, typ 15 (Hela har väl 12 i SV, eller?)..

Personligen skulle jag inte tillåta en sådan besvärjelse.. Varför ska man ha två olika helabesvärjelser? Döp om Hela till Kraftfält så har du ju en annan besvärjelse.. Det är ungefär lika dumt att skapa två olika helabesvärjelser som att skapa en besvärjese som heter Eld och en som heter Frost som gör samma sak.. Ja, jag tycker det är korkat som DoD:s magisystem såg ut..

Förresten.. När vi ändå är inne på ämnet.. Hur har ni kört med Hela och kroppsdelar? Om någon är skadad på två kroppsdelar, säg 5 i benet och 2 i armen och läker 7 KP i benet.. Vad händer med de överskjutande 2 KP:na? Själv brukar jag köra med att de sprider ut sig över resten av kroppen och läker jämnt.. Om man måste göra ett val mellan två kroppsdelar så får spelaren välja..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som visserligen inte kör med kroppsdelar längre, men som undrar ur ett retroperspektiv

Ceetan

Warrior
Re: Vad vore ett rimmligt skolvärde för denna besv

Om du tycekr den låter som hela så har jag anitingen varit otydlig eller så har vi väldigt olika syn på Hela.....jaglutar åt det först nämnda och gör därför en bättre beskrivning..min gamla gav inte dién rättvisa. Tanken var att den skulla påmina om Psi-föemågan kraftfält i mutant ovh protodderna sköldar i StarCraft

Personligen tycker jag inte det är nåt fel på Eld och Frost
Ett inte kunna se dem som olika saker vore som att inte skilja på hastighets ökning och inbromsning...valket faktiskt är vad det är frågan om. Dick vore det ju inte fel att smälla ihop båda til en magi som kan göra både och

Angående Hela: deitt sätt att hantera det är det sätt som beskrivs i Magikerns Handbok (ja, jag vet...du kör inte med den)
och det även jag tillämpa

Rickard

Urverk speldesign
Generella beskrivningar som kan modiferas

"Om du tycekr den låter som hela så har jag anitingen varit otydlig..."
Ok, jag missförstod vad du menade.. Å andra sidan så tycker jag det nu istället låter som besvärjelsen Skydd, som för mig funkar på samma sätt som din spelares Kraftfält, om än Skydd är sämre.. Observera att jag bara skrev hur jag skulle ha gjort.. Inte att besvärjelsen var fel.. Möjligtvis skulle jag ge Kraftfält SV 14 (ja, jag ändrade mig), men jag brukar vara rätt hård mot det spelarna kommer på, så kanske lite mindre ändå vore på sin plats? SV 12, kanske? Det är ju inte någon skillnad i kostnad av själva besvärjelsen mot SV 14..

"Personligen tycker jag inte det är nåt fel på Eld och Frost
Ett inte kunna se dem som olika saker vore som att inte skilja på hastighets ökning och inbromsning...valket faktiskt är vad det är frågan om. Dick vore det ju inte fel att smälla ihop båda til en magi som kan göra både och
"
Saken är den att Eld och Frost inte alls skiljer sig såsom mellan inbromsning och hastighetsökning.. Det är snarare två sätt att förklara inbromsning på.. Slutresultatet blir ju detsamma - fordonet saktar ner (översatt till besvärjelserna - ger 1T6 i skada).. Man hade lika gärna kunnat beskriva besvärjelsen såhär:

<blockquote><font class="small">Citat --- Kraftsfär ---:</font><hr />
Skolvärde: 6
Räckvidd: S×15 meter
Varaktiget: Omedelbar
Skapar ett klot med storleken 2 meter i diameter som gör 1T6 i skada på de som befinner sig inom sfärens område. Vad klotet består av bestäms av spelaren när denne köper besvärjelsen. Det kan vara köld som ger frostskador, ett eldklot, ljungablixtar, kompakt mörker, frätande syra etc....[/quote]

Denna besvärjelsebeskrivning hade lika gärna kunnat ersätta besvärjelsen Frost och Eld..

Besvärjelserna behöver inte se ut som de står beskrivna.. Jag listade upp rätt många förslag till Foggmock när kontaktade mig för att göra en ismagiker.. Försegla kan te sig som en ishinna täcker objektet.. Stenvägg kan lika gärna vara en vägg av is.. Bro kan vara en isbro.. Knäcka kan vara kyla som gör ett föremål skört.. Med Öppna så skickar man in en kall vind i låset..

Förresten.. Skulle du kunna göra mig en tjänst? Ta och korrekturläs dina inlägg i fortsättningen innan du skickar iväg dem.. Det är rätt svårt att hänga med i din text vissa stunder..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som fick sitta i någon minut och tyda det sista som han citerade Ceetan innan han förstod vad som menades

Ceetan

Warrior
Re: Generella beskrivningar som kan modiferas

Förresten.. Skulle du kunna göra mig en tjänst? Ta och korrekturläs dina inlägg i fortsättningen innan du skickar iväg dem.. Det är rätt svårt att hänga med i din text vissa stunder..

Jag skulle hemskt gärna vilja, men det gälle samma premisser som förra gången du påpekade det (tror det var i en av de första golem trådarna). Mina Perceptions-problem gör att hjärnan ersätter intryck med Shablonbilder.....jag ser altså inte mina egna fel.

Det funkar utmärka att stava muntligt eftersom felen beror på att jag slinter, är klumpig och tänker mycket snabbare än jag skriver snarare än att jag inte kan stava.
Anledningen till att jag har haft vissa relativt typofria inlägg senaste halvåret är att det inte är jag som skrivit dem utan min assistent. Han jobbar dock inte nu

Dimfrost

Special Circumstances

En lösning är väl att skriva inläggen i Word och använda dess rättstavningsfunktion, men det kan ju vara lite jobbigt. Så farligt svårläst är det ju inte.

/Dimfrost

Ceetan

Warrior

ja...defenitivt...de rörda strecken markerar det mesta...och det brukar jag faktiskt göra när jag är hemma, men nu är jag på landet och ordbehandaren här är lite sjuk :gremshocked:

Rickard

Urverk speldesign
Äsch, det glömde jag [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som vet att det är minst 2 andra på forumet som skriver sina inlägg i Word först (och han själv skrev i Notepad förut, men det var av helt andra anledningar)

Evil Peter

Hero
Re: Generella beskrivningar som kan modiferas [OT]

Vad gäller Elementarmagi är jag inte helt inne på linjen att man kan göra allt med varje element utan jag ser hellre att besvärjelser låses till element så magikern har en rimlig strävan att bredda sin kunskap utöver sitt första element. Att vara Elementare Magus är ju något väldigt respektingivande men om elementen liknar varandra för mycket i vad de kan uppnå verkar det snarare som att individen slösat bort sin tid.

Att Eld och Frost gör samma sak tycker jag mer isf är ett fel i sig snarare än att det är ett fel i hur man presenterat besvärjelserna. Jag tycker inte att krångligheten minskar om man bakar ihop det till en besvärjelse där man ska välja hur man gör den när man köper den, snarare tvärtom. Det känns som det då syftar till att alla varianterna på besvärjelsen är väldigt lika men bara uppenbarar sig olika, medan jag hellre ser det som att framkalla Frost är något helt annat än att framkalla Eld. Jag skulle isf ändra det till att Eld bara gör skada (och kan antända föremål) medan Frost kanske gör mindre skada men också andra effekter som kanske att målet blir långsammare eller liknande.

Dock tycker jag inte att idén du har med t ex Försegla är dålig så jag vet inte riktigt var den gyllene medelvägen går för min del.

Nej, nog om detta. Nu måste jag få mat! :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Felaktiga beskrivningar [OT]

"Vad gäller Elementarmagi är jag inte helt inne på linjen att man kan göra allt med varje element utan jag ser hellre att besvärjelser låses till element så magikern har en rimlig strävan att bredda sin kunskap utöver sitt första element. /.../ Att Eld och Frost gör samma sak tycker jag mer isf är ett fel i sig snarare än att det är ett fel i hur man presenterat besvärjelserna."
Jag håller helt med dig om vad du skriver.. Jag gjorde om besvärjelserna och gjorde de mer generella och mer elementinriktade.. Jag slängde ihop ett "grundelement" med ett "underelement", då det annars skulle bli för många besvärjelser utifrån hur många det är i de andra magiskolorna.. Som det är nu har jag mest kategoriserat besvärjelserna i grupper.. Gruppen/besvärjelsen Föremålsmagi är jag väl inte helt nöjd med.. :gremcrazy:

<blockquote><font class="small">Citat från mina anteckingar:</font><hr />

Eld/Värme
Låga, Flammande hand, Blixt, Eld, Eldväg, Explosion, Forma Eld, Brinna på icke brännbara ytor, Styra eld.

Luft/Ljus
Luftstråle, Störtvind, Virvelvindssköld, Luftväg, Ren luft, Vindkontroll, Giftmoln, Kväva, Luftbarriär (täta luft), Bro, Lyft, Virvelvind, Ljus, Ljushand, Bländskydd, Bländning, Ljusväg.

Vatten/Kyla
Vattenväg, Rena, Härda vatten, Rena vattensamling, Se genom vatten, Andas vatten, Forma vatten, Regn, Vattenbarriär, Dela vattensamling. Kalla handen, Frost, Köldväg, Forma is,

Jord/Mörker
Förstena, Jordstöt, Jordväg, Se genom jord, Forma sten/jord, Stenkropp, Stenvägg, Bro, Upplösning, Mörker, Krypande Mörker, Mörkerljus, Mörkerväg.

Föremålsegenskap
Försegla, Förbanna/förtrolla vapen, Knäcka, Öppna, Forma föremål, Skenvikt, Förstärka, Återfinna, Identifikation, Osynliggöra föremål (för alla utom magikern).[/quote]
Jag hade tänkt att skriva egna förklaringar på besvärjelserna.. De som står är mest för att jag ska komma ihåg vad hela gruppen kan användas till.. :gremsmile: Tanken är att ju mer PSY man pungar in i en besvärjelse, desto kraftfullare effekt kan man få ut av den..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som dock inte hade tänkt sig att sänka svårigheten, utan endast öka PSY-kostnaden vid svårare besvärjelser