Krille
Super Moderator
"När man försöker göra så i Eon finns det alltid någon förbaskad regel som SL drar till med, antingen för att hindra det eller för att forma det man gör, så det inte blir det man tänkte sig!"
Och varför skulle det inte kunna ske tvärtom? När spelaren vill göra en handling som spelledaren bedömer som omöjlig med mycket svaga argument, dräm till med regel X på sidan Y och få spelledaren att inse att hans ståry upphörde att vara hans exklusiva rättighet i samma ögonblick som han släppte in spelare i den.
"Nej, det bästa rollspelet om man vill ha möjlighet till ruskigt snabba strider, med möjlighet till hur mycket improvisation som helst, är fortfarande White-Wolf-rollspelen!"
Å andra sidan så är White Wolf-spelen totalberoende av spelledarens godkännande. Om spelledaren inte godkänner att handlingen är möjlig så är den omöjlig. Det hade väl varit OK om spelledare hade varit omänskliga och opartiska beräkningsmaskiner, men nu är de inte det. Spelledare är människor, och människor har svagheter. Handlingar som borde vara fysiskt möjliga hindras för att de går emot spelledarens balla story. I "regelhysterin Eon" har spelarna i alla fall något att sätta emot spelledarens vilda goja... eh, goda vilja.
"Jag menar, när man t.o.m. har regler för att supa, då har det gått för långt i regelhysterin..."
Tja, just supa-reglerna skapades mest för skojs skull. Det är ungefär som Kragg-barbarerna - de skapades för att Marco ville driva med hela barbargenren, men precis som med supa-reglerna så är det ingen som fattar det utan kör stenhårt på att de måste användas... 8)
"Och visst är det så, men ett rollspel som bygger upp hela sin struktur kring regler snarare än en världsbeskrivning (som Eon, i många avseenden, speciellt då grundboken, gör) gör detta väldigt knepigt. Det känns litegrann som om skaparna av Eon först gjorde reglerna, sedan världen. Och det känns på något vis som fel ordning."
Tja, världen utvecklades samtidigt som reglerna, det kan jag i alla fall vittna om med handen på levern å allt sånt.
Och idén med regelboken är just att samla alla regler på ett ställe, så att man inte ska behöva bläddra i modul X efter regel Y. Jag vet, tanken snöt sig, men som det så ofta sägs, tanken var god.
Idén med mängder med regler är inte att de ska användas, utan att man inte ska behöva uppfinna nya och obalanserade regler om man vill använda dem.
- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
Och varför skulle det inte kunna ske tvärtom? När spelaren vill göra en handling som spelledaren bedömer som omöjlig med mycket svaga argument, dräm till med regel X på sidan Y och få spelledaren att inse att hans ståry upphörde att vara hans exklusiva rättighet i samma ögonblick som han släppte in spelare i den.
"Nej, det bästa rollspelet om man vill ha möjlighet till ruskigt snabba strider, med möjlighet till hur mycket improvisation som helst, är fortfarande White-Wolf-rollspelen!"
Å andra sidan så är White Wolf-spelen totalberoende av spelledarens godkännande. Om spelledaren inte godkänner att handlingen är möjlig så är den omöjlig. Det hade väl varit OK om spelledare hade varit omänskliga och opartiska beräkningsmaskiner, men nu är de inte det. Spelledare är människor, och människor har svagheter. Handlingar som borde vara fysiskt möjliga hindras för att de går emot spelledarens balla story. I "regelhysterin Eon" har spelarna i alla fall något att sätta emot spelledarens vilda goja... eh, goda vilja.
"Jag menar, när man t.o.m. har regler för att supa, då har det gått för långt i regelhysterin..."
Tja, just supa-reglerna skapades mest för skojs skull. Det är ungefär som Kragg-barbarerna - de skapades för att Marco ville driva med hela barbargenren, men precis som med supa-reglerna så är det ingen som fattar det utan kör stenhårt på att de måste användas... 8)
"Och visst är det så, men ett rollspel som bygger upp hela sin struktur kring regler snarare än en världsbeskrivning (som Eon, i många avseenden, speciellt då grundboken, gör) gör detta väldigt knepigt. Det känns litegrann som om skaparna av Eon först gjorde reglerna, sedan världen. Och det känns på något vis som fel ordning."
Tja, världen utvecklades samtidigt som reglerna, det kan jag i alla fall vittna om med handen på levern å allt sånt.
Och idén med regelboken är just att samla alla regler på ett ställe, så att man inte ska behöva bläddra i modul X efter regel Y. Jag vet, tanken snöt sig, men som det så ofta sägs, tanken var god.
Idén med mängder med regler är inte att de ska användas, utan att man inte ska behöva uppfinna nya och obalanserade regler om man vill använda dem.
- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>