Nekromanti Vafalls! Angel på fyran?

Hellzon

Långsamma Vargen
OK. Kom det här som en överraskning för någon mer än mig? Med den visningstiden lär jag inte ha tid att se Angel, men man kan väl åtminstone tipsa. Hoppas bara att inte fyran misshandlar serien som de tydligen gjorde med Buffy (Gurgeh kan detaljerna. :gremwink:).

Pom

Swashbuckler
Hoppas bara att inte fyran misshandlar serien som de tydligen gjorde med Buffy
Alla reklamkanaler misshandlar alla TV-serier.
Ettan och tvåan löser det genom att inte visa dem.

(Ja, det finns undantag. Jag överdriver för att framstå som självsäker och informerad.)

Saxifrage

Hero
När och hur?

När exakt sänds Angel? (och varför kan jag inte hitta något om det på TV4:s hemsida? Sopprötter!!!)

Följdfrågan: är serien något att ha? Buffy utan Buffy låter ju lite som, öh, en bil utan hjul eller nåt...

Duddmannen

Hero
Vänta bara...

Det är bara att vänta ett par månader så kommer fyran att sälja serien till femman, och då kan man se den i god takt och på bra tider. Hav förtröstan!

Ymir

Liten kantbaron
Jaförfaen! (Svar på följdfråga)

'Angel' har ett helt annat stuk än 'Buffy', även om serierna hör ihop och åtskilliga karaktärer återkommer. Överlag skulle jag nästan säga att 'Angel' är bättre - dels är huvudpersonen Angel långt intressantare än Buffy och utvecklas till oanade djup, dels känns hela serien lite mörkare och mer mogen och stundtals rentav mer genomtänkt; med roligare humor, angstigare ångest, sötare kärlek och snyggare våld. Mindre polerad, stylad och klämkäck (ett problem Buffys senare säsonger led av). Framförallt är det mer metaplott och mindre monster-of-the-week-avsnitt; Angel håller en trollbunden rakt igenom. (Okej, jag har inte sett säsong 5 än).

Och så får vi se mer av alla de bästa karaktärerna - mer njutbara ångestscener med min favorit Faith är till exempel en väldigt tung bonus.

- Ymir, rekommenderar, hårt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vafalls!!!!

Gurgeh kan detaljerna.
Det är ganska enkelt. Om TV4 råkar köpa in en serie som deras hallåor stolt presenterar som en "kult"-serie ser de till att visa den antingen mitt i natten eller på söndageftermiddagen, så att ingen vettig människa har någon chans att se den. De hjälper gärna upp tittarbristen genom att göra så lite reklam som möjligt. Sedan tar de efter sju veckor och avbryter visandet med en dags förvarning och lägger in en repris på Alias istället. Sedan säljer de serien till Kanal 5 som visar den konsekvent och regelbundet.

För att TV4 ska visa en TV-serie på en vettig tid måste den uppfylla ett av följande krav:
1. Det ska vara en sitcom som inte är rolig. (Will & Grace, Dharma & Greg, c/o Segemyhr m. fl.)
2. Den ska handla om hemliga agenter (24, Alias)
3. Den ska vara skriven av Stephen Bochco eller David E Kelly (NYPD Blue, Ally McBeal, The Practice, samt otaliga andra serier)

(Jag missade uppenbarligen att Angel började igår och drar därför min vanliga hata-TV4-ramsa igen!)

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Vafalls!!!!

Sedan säljer de serien till Kanal 5 som visar den konsekvent och regelbundet.
Som de gjorde med B5? Om jag minns rätt så kördes B5-säsongerna i följande ordning: 1, 2, 1, 2, 3, 4, 1, 2, 5. Dessutom klantade man sig flera gånger och sände avsnitten i fel ordning, sände med texten till fel avsnitt (eller annat program helt och hållet), flyttade tiderna på grund av sport eller nyheter och så vidare.

Njä, jag litar på internet...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Som de gjorde med B5?
Jag har inte följt B5 speciellt konsekvent längre än andra säsongen, så jag har inte haft anledning att vara upprörd över hur den visats i TV. Betänk att om TV4 haft rättigheterna till den hade de fortfarande bara visat fram till säsong 3. Jag tror att de suttit på Angel i ganska många år, för jag vill minnas att deras äckligt klämkäcka hallåor påstod att de hade serien redan för flera år sedan då de visade Buffy på söndagseftermiddagarna.

/tobias

Ulfgeir

Swashbuckler

Enligt aftonbladets tv-tidning som gäller fram till och med onsdag, så går den i repris den 30/9 men ingen aning om vilken tid. Har för mig det var nåon skum tid.

/Ulfgeir

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Konsumentupplysning

Enligt aftonbladets tv-tidning som gäller fram till och med onsdag, så går den i repris den 30/9 men ingen aning om vilken tid. Har för mig det var nåon skum tid.
00.25 tydligen, enligt TV4:s hemsida, så det är en mindre skum tid än den sändes första gången. Det enda skumma är att den precis krockar med femmans sändning av Buffy den kvällen.

/tobias

Re: Konsumentupplysning

Ja, tiderna verkar helt skruvade.

Angel tycker jag i allmänhet har varit roligare än Buffy. Det är mycket riktigt ungefär som Buffy, fast utan Buffy.
Det är bara bra.

Troberg

Sinister eater
Re: Konsumentupplysning

Angel tycker jag i allmänhet har varit roligare än Buffy. Det är mycket riktigt ungefär som Buffy, fast utan Buffy.
Det är bara bra.
Jo, den hade en lite halvseg start, men sedan kom den igång bra. Mörkare, men samtidigt också några riktigt roliga avsnitt (välkomstdansen hos Lornes familj, muppavsnittet, Numero Cinco och så vidare). Hela vändningen som görs i sista säsongen är så jäkla kaxig och oväntad att man inte kan låta bli att älska den.