Nekromanti Val av färdigheter för social interaktion

Zadrith

Hero
Jag håller på att sätta ihop egna regler till CoC eftersom spelet i fråga har en underbar värld men allt annat än underbara regler. Jag försöker banta ner antalet färdigheter en hel de och har kommit fram till att jag ska ha tre sociala färdigheter.

Dessa färdigheter är i nuläget

Act
För att ljuga, låtsas vara någon annan, snacka sig ur en situation o.s.v.

Persuade
För alla former av förhandligar som att köpslå, muta, övertal en vakt att släppa in rollpersonerna o.s.v.

Charm
För alla situationer där man ska göra ett gott intryck, exempelvis förföra någon

Känns det som en vettig fördelninge eller missar jag någon viktig del?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Zadrith;n116185 said:
Dessa färdigheter är i nuläget

Act
För att ljuga, låtsas vara någon annan, snacka sig ur en situation o.s.v.

Persuade
För alla former av förhandligar som att köpslå, muta, övertal en vakt att släppa in rollpersonerna o.s.v.

Charm
För alla situationer där man ska göra ett gott intryck, exempelvis förföra någon

Känns det som en vettig fördelninge eller missar jag någon viktig del?
Det är ganska exakt hur de sociala egenskaper som jag tycker behövs. Möjligen en för att underhåll andra på olika sätt, men det är bara ifall man vill att sånt ska vara en viktig grej i settingen och i CoC känns det fullkomligt överflödigt. Jag tycker de tre du har är precis vad som behövs. Möjligen om man vill banta ner ännu mer så skulle jag ta bort act och fördela ut detta mellan charm och persuade.

cogitare

Swashbuckler
Jag hade låtit Charm falla under Persuade eller vice versa och lagt till en färdighet för att vara hotfull (typ Coerce eller Intimidate).

Distinktionerna mellan att snacka sig ur en situation via Act eller Persuade tror jag kommer bli svår (som den typiskt är med de här uppdelningarna som man ser i många spel, ex. de olika WoD-spelen (nya som gamla)).

Jag har en liknande uppdelning i ett eget projekt men med lite annorlunda namn. Charm (övertala, förhandla (t.ex. köpslå), förföra och liknande), Deceit (att vara bedräglig på olika sätt) samt Intimidate (är inte helt nöjd med namnet för det innefattar inte bara att man kan skrämma folk utan även att ingjuta ett mått av respekt).

Cog.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
cogitare;n116193 said:
och lagt till en färdighet för att vara hotfull (typ Coerce eller Intimidate).
Ah, sant. CoC är ju BRP-baserat. Jag är helt insnöad på grundegenskap+färdighet+1T20 över svårighetsgrad. Då fixar man lätt hot med att köra övertalning+styrka eller ett karsimabaserat stridsslag.

Zadrith

Hero
cogitare;n116193 said:
Jag hade låtit Charm falla under Persuade eller vice versa och lagt till en färdighet för att vara hotfull (typ Coerce eller Intimidate).

Distinktionerna mellan att snacka sig ur en situation via Act eller Persuade tror jag kommer bli svår (som den typiskt är med de här uppdelningarna som man ser i många spel, ex. de olika WoD-spelen (nya som gamla)).

Jag har en liknande uppdelning i ett eget projekt men med lite annorlunda namn. Charm (övertala, förhandla (t.ex. köpslå), förföra och liknande), Deceit (att vara bedräglig på olika sätt) samt Intimidate (är inte helt nöjd med namnet för det innefattar inte bara att man kan skrämma folk utan även att ingjuta ett mått av respekt).
Cog.
Jo, det stämmer att man borde ha någon form av hota-färdighet men jag tror inte att jag vill göra av med någon av dem jag har så det kanske blir fyra färdigheter i stället om man inte låter hot gå under Persuade.

Rymdhamster;n116201 said:
Ah, sant. CoC är ju BRP-baserat. Jag är helt insnöad på grundegenskap+färdighet+1T20 över svårighetsgrad. Då fixar man lätt hot med att köra övertalning+styrka eller ett karsimabaserat stridsslag.
Mina alternativa CoC regler är dock snarare baserade på Open D6. Med attribut + attribut + färdighet för att beräkna värdet

Act har Charisma + Perception som bas Charm har Charisma * 2 och Persuade har Charisma + Intelligence.

Om man lägger till Intimidate skulle man kunna basera det på Charisma och Willpower

cogitare

Swashbuckler
Det är min erfarenhet att om man har två färdigheter som Charm och Persuade så ger man sig själv ganska svåra val kring vilken av dem som skall användas i en given situation. De är *för* lika helt enkelt.

Därav min uppdelning i en positiv social färdighet (jag kallar den Charm men Persuade eller Diplomacy eller lite vad som funkar så klart). All form av övertalning eller social interaktion där du försöker framstå som relativt hygglig faller under denna. Nästa blir den negativa sociala färdigheten som går ut på att dupera folk på olika sätt och vara lite allmänt taskig och gemen, jag har kallat den för Deceit men det finns andra alternativ. Slutligen, och vill man vara minimalistisk skulle man kunna låta det här falla under den negativa sociala färdigheten, har vi att vara hotfull eller respektingivande, den har jag kallat för Intimidate i mitt spel men Coerce eller Respect eller något annat kan säkert funka.

Som jag ser det är det lite mer "vattentäta skott" i den uppdelningen än den du radar upp.

När jag SL:ade nWoD hade jag just det här problemet att avgöra vilken färdighet som skulle användas för en given situation för man hamnade ofta i en diskussion kring 'det beror på'. Nåväl, huvudsaken är att du blir nöjd med uppdelningen och att det funkar i din grupp men tänkte ändå delge mina tankar.

Cog.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
cogitare;n116360 said:
Det är min erfarenhet att om man har två färdigheter som Charm och Persuade så ger man sig själv ganska svåra val kring vilken av dem som skall användas i en given situation. De är *för* lika helt enkelt.
Men kan det inte få vara okej att i vissa fall kan flera olika färdigheter vara applicerbara och det är upp till en själv vilken man vill välja att slå för?

cogitare

Swashbuckler
Rymdhamster;n116384 said:
Men kan det inte få vara okej att i vissa fall kan flera olika färdigheter vara applicerbara och det är upp till en själv vilken man vill välja att slå för?
Om det ändå är fritt val mellan de två färdigheterna (vilket det i min erfarenhet lätt blir) vad är då poängen med uppdelningen?

EDIT: Man får självklart göra precis hur man vill här och jag vill inte implicera att det ena är bättre än det andra utan bara redogöra för mina erfarenheter och personliga preferenser.

Cog.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
cogitare;n116386 said:
Om det ändå är fritt val mellan de två färdigheterna (vilket det i min erfarenhet lätt blir) vad är då poängen med uppdelningen?
Om det alltid är fritt val mellan färdigheterna så behöver man sätta sig ner och fundera över vad de två sakerna faktiskt innebär och hur de kopplar till sina SLP:er. Allternativt göra lite som du och konstatera att man inte bryr sig om skillnaden och lika gärna kan slå ihop dem. Det ena handlar ju om att försöka få motparten att inse att man har rätt, det andra att få motparten att göra som man vill för att de gillar en även fast det kanske inte är rätt.

Där spelar ju SLPns motivationer in väldigt mycket. En lojal vakt med tydliga order om att bara släppa in specifika personer kommer antagligen inte att bli charmad av dig hur mycket du än brer på (undantaget magiskt inflytande eller hypnos eller något sånt). Däremot kan du kanske (_kanske_, det beror på hur tydliga orderna var och hur smart vakten är) övertyga denne om att du faktiskt är en av de personer som ska släppas in, eller att det är tillräckligt viktigt för att befoga ett undantag från reglerna.

Ibland kan ju båda sätten vara gångbara, precis som att persuade och charm ibland kan vara fyllt utbytningsbara mot hotfullhet i vissa sammanhang. De är olika sätt att åstadkomma saker på, som i bland innebär olika förutsättningar och olika konsekvenser/resultat. Ungefär som skillnaden mellan att sparka in en dörr eller skruva loss den och lyfta den av gångjärnen.

Zadrith

Hero
Jag tycker att det finns vissa fall där det är klart vilken som ska användas och vissa som hamnar i en gråzon mellan två färdigheter och i de fallen kommer jag att låta spelarna välja så länge de kan motivera sitt val.