Ja, det närmar sig återigen den tiden på året då jag ska börja jobba ordentligt med ett nytt projekt. Det ser ut som att >Human kommer att bli mitt primära det närmaste året, och då detta lär bli en hel del sidor så känner jag att jag behöver börja med att ta beslut angående mitt arbetsflöde.
Evolutionens Barn skrevs först som textfiler på min handdator (En Psion 5MX), och fördes sedan över till DokuWiki. Jag skrev ett export-plugin till Dokuwiki som skapade INDTT, ett format som kan importeras lätt till InDesign.
I Null State använde jag egentligen samma sak; jag skrev i Dokuwiki, och sedan exporterade jag till InDesign. Assmidigt.
Det finns dock ett par problem med mitt workflow. Det största är att det är lite klurigt att få in kommentarer; nu senast kopierade jag helt enkelt texten från wikin direkt in i Google Docs och bad om kommentarer där. När jag sedan ändrat utifrån kommentarerna, så kopierade jag tillbaks till wikin. Det funkade, men steget wiki->gdocs kändes klumpigt.
När jag nu dessutom ska jobba med lite större texter, och fler, så känns det som att jag behöver tänka igenom det här innan jag börjar... Vilka verktyg finns det? Har jag missat något viktigt? Jag har övervägt att skriva i LaTeX (löser egentligen inga problem, men är trevligt att skriva i), eller bygga nåtslags mjukvarulösning som synkar ett google docs-dokument med en wikisida eller liknande... Eller bara använda wikin som startpunkt, och länka direkt till Google Docs, där jag skriver allting... Men då blir det klurigare att få in i InDesign...
Google Docs: Bra kommentarer, bra formateringsverktyg, aningen begränsade rättighetssystem, ganska "stängt", dåligt stöd för snygg text ut till InDesign.
DokuWiki: Inga kommentarer, OK formateringsverktyg, bra rättighetssystem, öppet, bra stöd för snygg text ut till InDesign...
Båda har sina fördelar och nackdelar. Egentligen vill jag bara ha en wiki som funkar som google docs med kommentarer, och som kan exportera till InDesign...
Är jag den ende spelskapare som tänker på sånt här? Skriver ni alla andra i första bästa Wordklon och sen får det bli som det blir?
Evolutionens Barn skrevs först som textfiler på min handdator (En Psion 5MX), och fördes sedan över till DokuWiki. Jag skrev ett export-plugin till Dokuwiki som skapade INDTT, ett format som kan importeras lätt till InDesign.
I Null State använde jag egentligen samma sak; jag skrev i Dokuwiki, och sedan exporterade jag till InDesign. Assmidigt.
Det finns dock ett par problem med mitt workflow. Det största är att det är lite klurigt att få in kommentarer; nu senast kopierade jag helt enkelt texten från wikin direkt in i Google Docs och bad om kommentarer där. När jag sedan ändrat utifrån kommentarerna, så kopierade jag tillbaks till wikin. Det funkade, men steget wiki->gdocs kändes klumpigt.
När jag nu dessutom ska jobba med lite större texter, och fler, så känns det som att jag behöver tänka igenom det här innan jag börjar... Vilka verktyg finns det? Har jag missat något viktigt? Jag har övervägt att skriva i LaTeX (löser egentligen inga problem, men är trevligt att skriva i), eller bygga nåtslags mjukvarulösning som synkar ett google docs-dokument med en wikisida eller liknande... Eller bara använda wikin som startpunkt, och länka direkt till Google Docs, där jag skriver allting... Men då blir det klurigare att få in i InDesign...
Google Docs: Bra kommentarer, bra formateringsverktyg, aningen begränsade rättighetssystem, ganska "stängt", dåligt stöd för snygg text ut till InDesign.
DokuWiki: Inga kommentarer, OK formateringsverktyg, bra rättighetssystem, öppet, bra stöd för snygg text ut till InDesign...
Båda har sina fördelar och nackdelar. Egentligen vill jag bara ha en wiki som funkar som google docs med kommentarer, och som kan exportera till InDesign...
Är jag den ende spelskapare som tänker på sånt här? Skriver ni alla andra i första bästa Wordklon och sen får det bli som det blir?