Nekromanti Val av workflow

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ja, det närmar sig återigen den tiden på året då jag ska börja jobba ordentligt med ett nytt projekt. Det ser ut som att >Human kommer att bli mitt primära det närmaste året, och då detta lär bli en hel del sidor så känner jag att jag behöver börja med att ta beslut angående mitt arbetsflöde.

Evolutionens Barn skrevs först som textfiler på min handdator (En Psion 5MX), och fördes sedan över till DokuWiki. Jag skrev ett export-plugin till Dokuwiki som skapade INDTT, ett format som kan importeras lätt till InDesign.

I Null State använde jag egentligen samma sak; jag skrev i Dokuwiki, och sedan exporterade jag till InDesign. Assmidigt.

Det finns dock ett par problem med mitt workflow. Det största är att det är lite klurigt att få in kommentarer; nu senast kopierade jag helt enkelt texten från wikin direkt in i Google Docs och bad om kommentarer där. När jag sedan ändrat utifrån kommentarerna, så kopierade jag tillbaks till wikin. Det funkade, men steget wiki->gdocs kändes klumpigt.

När jag nu dessutom ska jobba med lite större texter, och fler, så känns det som att jag behöver tänka igenom det här innan jag börjar... Vilka verktyg finns det? Har jag missat något viktigt? Jag har övervägt att skriva i LaTeX (löser egentligen inga problem, men är trevligt att skriva i), eller bygga nåtslags mjukvarulösning som synkar ett google docs-dokument med en wikisida eller liknande... Eller bara använda wikin som startpunkt, och länka direkt till Google Docs, där jag skriver allting... Men då blir det klurigare att få in i InDesign...

Google Docs: Bra kommentarer, bra formateringsverktyg, aningen begränsade rättighetssystem, ganska "stängt", dåligt stöd för snygg text ut till InDesign.
DokuWiki: Inga kommentarer, OK formateringsverktyg, bra rättighetssystem, öppet, bra stöd för snygg text ut till InDesign...

Båda har sina fördelar och nackdelar. Egentligen vill jag bara ha en wiki som funkar som google docs med kommentarer, och som kan exportera till InDesign...

Är jag den ende spelskapare som tänker på sånt här? Skriver ni alla andra i första bästa Wordklon och sen får det bli som det blir?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag har nästan alltid skrivit i Word, men så bytte jag dator och hamnade i Open Office. Det fungerar för mig, men det är inte särskilt smidigt när man skriver tillsammans och diskuterar.

Det har fått mig att gå över allt mer till Google Docs. Inför Gaias hjärta planerar jag att köra det mesta via Google Docs just av skälet att det öppnar uppför feedback enklare och det är enkelt och smidigt för andra korra i.

Jag tycker det är lagom öppet för egen del, men så är jag en Google Docs-fanboy...

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Hur ser du på att de som kommenterar ditt arbete får editera filerna i DokuWiki?

Kan de ha disciplinen att markera sina kommentarer som block-kommentarer i C? Dvs:

/*
kommentar här
*/

I så fall kan du köra textfilerna genom gcc's preprocessor och ta bort de översta fyra raderna (den lägger till fyra rader längst upp, nämligen) innan du exporterar till INDTT. Då kommer alla kommentarer tas bort.

Det förutsätter ju förstås att du kommer åt alla textfiler i din wiki, men den ligger väl på din egen server ändå?

Kan tänka mig att det inte är den smidigaste lösningen, men du är nog den som bäst kan avgöra vad som funkar för dig.

krank

poniz said:
Hur ser du på att de som kommenterar ditt arbete får editera filerna i DokuWiki?

Kan de ha disciplinen att markera sina kommentarer som block-kommentarer i C? Dvs:

/*
kommentar här
*/
Det finns redan motsvarande funktuinalitet som ett syntaxplugin till DokuWiki; nackdelen är ju att det iom brist på GUI kommer att bli en högre tröskel än det är i gdocs. Jag har övervägt den lösningen också =) Inte helt förkastat den.

Jag började under kvällen fungera på att bygga nåtslags middleware som kan extrahera dokuwikikod i plaintext (dvs fetstil fortsätter vara *text* istället för renderad text). Just att texten inte var formaterad tycktes korrläsarna av Null State inte ha några problem med. Den koden borde sedan via lämpligt API kunna användas för att generera Gdocs-dokument, och dice versa.

Tydligen finns det någorlunda lättanvända Pythonkrokar att använda sig av för att manipulera gdocs-API't...

Sapient

Swashbuckler
Jag har brukat använda random wordprocessor, beroende på vilken jag haft installerad. (Men så började jag innan mycket andra alternativ ens fanns...) Delning av innehållet för korrläsning eller utdelning inom den egna spelgruppen och liknande har skett via cellulosa eller mejl.

I de kollaborativa projekt jag är inblandad nu, är det Google docs som gäller. Vi är tre personer som skriver en roman. All delning av textutkast och bakgrundmaterial, källor et.c. hanterar vi via docs. Att föra över texten för layout är för oss ändå bara något som kommer i slutpunkten och ska ändå gå via förlag, så det är inget vi ens övervägt. (Och i den meningen är det kanske inte en rättvis jämförelse...)

När jag skriver för egen del, skriver jag - åtminstone än så länge - på den egna hårddisken m någon ordbehandlare. Men även där, vad gäller skönlitteratur eller liknande, är ju layout inte mycket affär.

I den mån jag just nu skriver något som kräver layout (rollspelsprojekt har åtm. lite bilder och kartor och oftast en del olika rubriktypsnitt och liknande) så blir det mest ordbehandlare. En bra ordbehandlare (Apples Pages är i så fall mitt förstahandsval) har betydligt bättre layoutförmåga än Google docs. i nuvarande skepnad.

För min del räcker den kapaciteten, vad gäller layout. Jag har pillat en massa med mer professionella layoutprogram förr om åren. Den kapacitet som PageMaker hade när jag producerade ett magasin med det, går att nå med ett ordbehandlingsprogram idag. (Det svåra var en rationell och professionell bildbehandling, men ordbehandlare kan också länka bilder idag så man kan använda Photoshop, Gimp eller något annat för själva bild-fixandet.) Sen pdf:a, sen till tryckeriet...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Annars så är det inte så hårigt att koda sitt eget, här finns specen och med python borde det vara trivialt att skapa en ladda upp tjänst.

krank

Tony.M.Meijer said:
Annars så är det inte så hårigt att koda sitt eget, här finns specen och med python borde det vara trivialt att skapa en ladda upp tjänst.
Som jag skrev till Poniz, ja =) Google-api't är schysst, och det borde gå att bygga middleware som för över information åt båda hållen.

Även om grejen väl är att om man kör tvåvägs då, så blir det ungefär samma sak som att bara kopiera kod från wikin och klistra in i ett gdocs-dokument (och sen tillbaks), så frågan är hur mycket man egentligen sparar tidsmässigt...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Det lät lite som om frågan var, vad är ditt workflow så här kommer mitt:
Texter skrivs i princip enbart i Textmate, i detta eminenta program har jag kopplat en krok som på knapptryckningen cmd-R testar dels LIX (Läsbarhetsindex, här är en länk för de intresserade) och som dels vandrar igenom de punkter i den här listan som kändes aktuella och som jag har tyckt varit enkla att hacka ihop (om ni vill ha några av dem, säg till så kan jag lägga upp koden).

Jag har, precis som Krank, gjort en enkel parser till InDesign, varvid detta är ett cmd-C bort från att vara överfört till indesign.

krank

Tony.M.Meijer said:
Um, jag kanske missförstod, var ser du möjligheten att spara tid?
Alltså, mitt mål är att behöva spendera så lite tid som möjligt med att typ flytta text etc mellan system när jag väl arbetar, samtidigt som det ska vara 1) enkelt för mig att skriva och 2) enkelt för andra att kommentera.

Just nu ctrl+c -> ctrl+v:ar jag från min wiki till Gdocs för att gdocs har så bra kommentarfunktioner (och är snuskigt lättillgängligt), och sedan ctrl+c -> ctrl+v i motsvarande wikidokument när kommentarer inhämtats och allt korrigerats. Det har känt som en suboptimal lösning, men jag börjar fundera på om det inte får bli så framöver också...