RECENSION Valan och vidundret (Drakar och Demoner)

Rangertheman

Myrmidon
Valan och vidundret är ett äventyr skrivet av Adam Yngvesson efter en idé av Mattias Dristig. Det är utgivet av Vildhallon förlag. Eftersom jag fick det i tisdags, har jag så klart inte hunnit spelleda det än. Men läst det har jag gjort, och jag gillar det väldigt mycket!

Äventyret utspelar sig på ön Fjaldholmr, som känns som en fantasyversion av vikingatida Island. Mattias Dristig nämner "Havets vargar" till gammel-DoD som ett äventyr som gjorde stort intryck på honom. Det är verkligen kul med ett DoD23-äventyr i samma anda. Den 136 sidor långa boken innehåller några viktiga äventyrsplatser och ytterligare ett 20-tal mindre äventyrsplatser där rollpersonerna kan hitta hjälp, eller stjälp, för att klara sitt uppdrag. Utspritt i boken finns också äventyrsfrön som kan bygga ut handlingen ännu mer. Det är mycket pang för pengarna! Jag gillar att det mesta bara är beskrivet tillräckligt mycket för att väcka fantasin och nyfikenheten hos spelledaren. Inget onödigt lullull. De svartvita illustrationerna är mestadels relativt enkla, och passar mycket bra in.

Jag älskar miljöerna, älskar känslan, och ser framför mig ett mustigt men kargt rollspelsäventyr värdigt sin egen Edda. Ska man vara helt krass är det en McGuffin-jakt, men det känns lika mycket som ett mysterielösande där rollpersonerna ska pussla ihop visioner, spådomar och uråldriga runskrifter för att hitta en väg bort från ön. Den är nämligen som Hotel California eller staden i From - du kan checka in, men aldrig ut.

En relativt ny spelledare och/eller nya spelare hade kanske behövt lite mera vägledning och ett förslag på en mer linjär struktur för att inte bli överväldigade. För oss mera erfarna är det en trevlig verktygslåda. Den som förväntar sig "mirth" kommer inte att hitta så mycket av den varan. Det mesta är rätt mörkt och hopplöst.

Jag tänker inte sätta något poängbetyg men omdömet blir mycket, mycket gott!

Hydran

Veteran
Ja, har också läst igenom de viktiga bitarna (inte alla uppdragen, men början och slut). Tyckte det var tydligt nog upplägg för mig som inte spelleder så mycket, men inser att jag kanske ska läsa in mig lite mer på Dod, jag är dålig på reglerna. Jag fick stor lust att spelleda det, antingen som en kortkampanj eller en påskyndad 5h-oneshot. Format, text och upplägg är uppskattat!