Nekromanti ??? (valfri regel):

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, vissst frivilliga regler gillar jag. De är ju ett helt ok supplement att ha med i ett spel.
& ja, jag använder dem inimellanåt.
Samtidigt så känns det som lite overill att ha med dem, jag menar.. De flesta gör sina egna regler i vilket fall. Oavsett om de frivilliga reglerna finns där eller ej.
Enklast att presentera dem tror jag är att man helt enkelt gör nån form av kapitel i slutet eller nåt sådant, där det står var man kan använda dem..

Ulfgeir

Swashbuckler
Vissa frivilliga regler kan vara bra att ha. Men då skall det finnas en bra anledning. En sådan kan vara att spelet är gjort med en viss inriktning och att man med extrareglerna kan byta inriktning. Exempelvis har GURPS en del frivilliga regler som påverkar var på skalan mellan "smutsig grisodling" och "larger-than-life enligt filmmodell" spelet hamnar.

Om man skall ha med sådana här frivilliga regler så är det vitkigt att man förklar vilken påverkan detta får.

/Ulfgeir

fusk

Warrior
Re: Obligatoriskt valfritt

Ah, men det problemet borde ju vara lätt att fixa.
Kalla det "Fjollig fjant-regel" istället för "frivillig regel" bara. :gremsmile:

RaskoInikov

Veteran
Re: Ett exempel

Jo, det som går i stil med sånt tycker jag du ska ta med. Det kan vara roligt att spela vissa strider mer detaljerat än andra.

Det jag menade var om du hade olika metoder att t.ex. slå ett slag på. Sånt skulle bara kännas överdrivet :gremtongue:

G

Guest

Guest
Det jag tror kan funka är att ha alternativa regler som har en mycket tydlig beskrivning av vad de är alternativa till, då vet du ungefär hur mycket skillnad för hur mycket ansträgning det blir och du kan lätt gå igenom ett skede och se hur mycket pulande med "kod" det blir.