Rickard
Urverk speldesign
Jag har gjort om hur man väljer färdigheter lite och skulle vara enormt tacksam för respons..
Först tänkte jag ta upp grundegenskaperna.. Jag har haft denna genomgång på Rollspelsforumet för något halvår sedan.. Jag har utökat antal grundegenskaper (GE) till 6 st med tillhörande 2 stycken undergrundegenskaper (uGE).. Jag har tagit bort STO från GE:na och lagt till Iakttagelse. Listan med GE:er och uGE:er är som följande.
<TABLE BORDER=1 CELLPADDING=0><TR><TD VALIGN=top>Styrka: (STY)</TD><TD VALIGN=top>Råstyrka.</TD><TD VALIGN=top>Inlärning: (INL)</TD><TD VALIGN=top>Hur lätt man lär sig saker.</TD><TD VALIGN=top>Utseende: (UTS)</TD><TD VALIGN=top>Hur bra man ser ut.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Fysik: (FYS)</TD><TD VALIGN=top>Motstå skador/sjukdomar.</TD><TD VALIGN=top>Fyndighet: (FYN)</TD><TD VALIGN=top>Påhittighet, snabbtänkthet och logiskt tänkande.</TD><TD VALIGN=top>Charm: (CHA)</TD><TD VALIGN=top>Hur bra man handskas med få personer.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Uthållighet: (UTH)</TD><TD VALIGN=top>Som det låter.</TD><TD VALIGN=top>Minne: (MIN)</TD><TD VALIGN=top>Som det låter.</TD><TD VALIGN=top>Auktoritet: (UTS)</TD><TD VALIGN=top>Hur bra man handskas med flera personer samtidigt.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Smidighet: (SMI)</TD><TD VALIGN=top>Smidighet och träffsäkerhet.</TD><TD VALIGN=top>Psyke: (INL)</TD><TD VALIGN=top>Själens motståndskraft och energi.</TD><TD VALIGN=top>Vaksamhet: (VAK)</TD><TD VALIGN=top>Uppfatta smådetaljer och rörelser i periferin.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Koordination: (KOO)</TD><TD VALIGN=top>Koordination och balansförmåga.</TD><TD VALIGN=top>Självkontroll: (FYN)</TD><TD VALIGN=top>Påhittighet, snabbtänkthet och logiskt tänkande.</TD><TD VALIGN=top>Hörsel: (HÖR)</TD><TD VALIGN=top>Som det låter. Ersätter färdigheten Lyssna.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Rörelseförmåga: (RÖR)</TD><TD VALIGN=top>Vighet, kvickhet och reaktionsförmåga.</TD><TD VALIGN=top>Tur: (TUR)</TD><TD VALIGN=top>Som det låter.</TD><TD VALIGN=top>Syn: (SYN)</TD><TD VALIGN=top>Avståndsbedömning och spejning.</TD></TR></TABLE>
FYS och UTH är alltså uGE:er till STY.. Jag tänker inte gå in mer på hur de olika GE:na funkar utan går vidare till färdighetssystemet. Själv är jag inte så nöjd med PSY uGE:er och RÖR och SMI låter som ungefär samma sak.. Har ni förslag på andra namn eller definitioner så tar jag tacksamt emot dem.. Kanske SMI ska innefatta vighet och RÖR döps om till Snabbhet?
Nu till valmöjlighetssystemet.. Jag har gjort om hur man får välja färdigheter.. Istället för att alla färdigheter står listade i yrket så får man välja ett visst antal färdigheter från olika grupper.. En tjuv får t.ex. välja 10 färdigheter från gruppen Skumraskfärdigheter och ett visst antal färdigheter från andra grupper (orkar inte räkna upp dem). Det är en liten tillbakagång till EDDs färdighetsvalmöjlighet alltså.
Alla grupper och färdigheter som finns är:
Utbygdesfärdigheter
Djurbrottning (STY)
Djurhelning (INL)
Djurträning: (AUK)
Geologi (INL)
Kamouflage (SMI)
Marschera (UTH)
Navigation (INL)
Orientering (MIN)
Rida flygdjur (SMI)
Simma (UTH)
Vagnsförare (KOO)
Zoologi (INL)
Överlevnad: (INL) - Sjökunnighet ingår i den här i specialiseringen som Överlevnad, hav. Hantera fällor (snaror) ingår här också.
Kunskapsfärdigheter
Administration (INL)
Alkemi (INL) - Drogkunskap ingår i denna färdighet och innefattar allt som Giftkunskap eller Örtkunskap inte innefattar.
Astrologi (INL)
Brädspel (FYN)
Giftkunskap (INL)
Hantverk: (var.)
Heraldik (INL)
Historia (INL)
Lärdomsfärdigheter: (INL) - Färdigheter som Drakkunskap, Spåkunskap, Väderkunskap, Magikunskap (teoretiskt), m.m. Hitt' på nåt.
Läkekonst (INL)
L/S främ. språk: (INL)
Magiskolor: (INT)
Massage (INL)
Provsmaka (INT)
Räkning (INT)
Språkkunskap (INL)
Tala främ. språk: (INL)
Teckenspråk: (INL)
Teknologi (INL) - Allmän kunskap om ballistor, fällor.. Ja, tekniska saker i allmänhet.
Teologi (INL)
Örtkunskap (INL)
Skumraskfärdigheter?
Akrobatik (RÖR) - Även fallteknik ingår, liksom stavhopp.
Fingerfärdighet (RÖR)
Förfalskning (INL)
Förklädnad (FYN)
Gyckelkonster (KOO)
Hasardspel (TUR)
Låsdyrkning (INL)
Läppläsning (VAK)
Spela död (SJÄ)
Skugga (SMI)
Stadskännedom: (INL) - Kan specialiseras på undre värld.
Utbrytarkonst (RÖR)
Änterhake (SMI)
Stridsfärdigheter
Dra vapen (RÖR)
Duellera (FYN)
Kastvapen: (SMI)
Närstridsvapen: (SMI)
Projektilvapen: (SYN)
Sköldar: (RÖR)
Strategi (FYN) - Här ingår även färdigheten Taktik.
Stridskonster: (RÖR) - inte karate eller andra kampsporter, utan mer vapenspecifika stridstekniker.
Två vapen: (KOO)
Kommunikationsfärdigheter?
Allmänkunskap (MIN)
Dans (KOO)
Förföra (CHA)
Förhöra (AUK)
Kreativitet: (FYN) - kan specialiseras på målning eller poesiskrivning.
Kulturkännedom: (INL) - Kan specialiseras, förutom på länder och raser, även på Överklass och Undre värld.
Muta (CHA)
Röstimitation (INL)
Skådespeleri (AUK)
Spela instrument: (INL)
Primära färdigheter - kan väljas av alla yrken
Berättarkonst (FYN)
Bluffa (FYN)
Finna dolda ting (FYN)
Första hjälpen (INL)
Geografi (INL)
Gömma sig (FYN)
Hoppa (SMI)
Klättra (spec.) - Medelvärdet av RÖR och KOR.
Känna magi (spec.) - Halverade värdet av Upptäcka fara.
Köpslå (CHA)
Matlagning (INL)
Rida (SMI)
Sjunga (CHA)
Slagsmål (KOO+RÖR)
Smyga (SMI)
Stjäla föremål (RÖR)
Upptäcka fara (spec.) - Halverade värdet av VAK.
Värdera: (INL)
Övertala (AUK)
De färdigheter som har ett kolon ) bakom sig måste specialiseras.
Gruppnamnet på "Skumraskfärdigheter" och men framförallt namnet "Kommunikationsfärdigheter" är jag inte riktigt nöjd med.. Något förslag?
Några färdigheter som ni tycker ligger i fel grupp? Några färdigheter ni saknar/kan tas bort?
Men det jag behöver riktig hjälp med är att kolla så att det är någorlunda vettiga grundegenskaper som färdigheterna baseras på.. Kanske blir det lite mycket att kolla...? /images/icons/crazy.gif
/[color:448800]Han</font color=448800>, vars spelare antagligen håller på att bli knäppa av alla ändringar som han gör
Först tänkte jag ta upp grundegenskaperna.. Jag har haft denna genomgång på Rollspelsforumet för något halvår sedan.. Jag har utökat antal grundegenskaper (GE) till 6 st med tillhörande 2 stycken undergrundegenskaper (uGE).. Jag har tagit bort STO från GE:na och lagt till Iakttagelse. Listan med GE:er och uGE:er är som följande.
<TABLE BORDER=1 CELLPADDING=0><TR><TD VALIGN=top>Styrka: (STY)</TD><TD VALIGN=top>Råstyrka.</TD><TD VALIGN=top>Inlärning: (INL)</TD><TD VALIGN=top>Hur lätt man lär sig saker.</TD><TD VALIGN=top>Utseende: (UTS)</TD><TD VALIGN=top>Hur bra man ser ut.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Fysik: (FYS)</TD><TD VALIGN=top>Motstå skador/sjukdomar.</TD><TD VALIGN=top>Fyndighet: (FYN)</TD><TD VALIGN=top>Påhittighet, snabbtänkthet och logiskt tänkande.</TD><TD VALIGN=top>Charm: (CHA)</TD><TD VALIGN=top>Hur bra man handskas med få personer.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Uthållighet: (UTH)</TD><TD VALIGN=top>Som det låter.</TD><TD VALIGN=top>Minne: (MIN)</TD><TD VALIGN=top>Som det låter.</TD><TD VALIGN=top>Auktoritet: (UTS)</TD><TD VALIGN=top>Hur bra man handskas med flera personer samtidigt.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Smidighet: (SMI)</TD><TD VALIGN=top>Smidighet och träffsäkerhet.</TD><TD VALIGN=top>Psyke: (INL)</TD><TD VALIGN=top>Själens motståndskraft och energi.</TD><TD VALIGN=top>Vaksamhet: (VAK)</TD><TD VALIGN=top>Uppfatta smådetaljer och rörelser i periferin.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Koordination: (KOO)</TD><TD VALIGN=top>Koordination och balansförmåga.</TD><TD VALIGN=top>Självkontroll: (FYN)</TD><TD VALIGN=top>Påhittighet, snabbtänkthet och logiskt tänkande.</TD><TD VALIGN=top>Hörsel: (HÖR)</TD><TD VALIGN=top>Som det låter. Ersätter färdigheten Lyssna.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Rörelseförmåga: (RÖR)</TD><TD VALIGN=top>Vighet, kvickhet och reaktionsförmåga.</TD><TD VALIGN=top>Tur: (TUR)</TD><TD VALIGN=top>Som det låter.</TD><TD VALIGN=top>Syn: (SYN)</TD><TD VALIGN=top>Avståndsbedömning och spejning.</TD></TR></TABLE>
FYS och UTH är alltså uGE:er till STY.. Jag tänker inte gå in mer på hur de olika GE:na funkar utan går vidare till färdighetssystemet. Själv är jag inte så nöjd med PSY uGE:er och RÖR och SMI låter som ungefär samma sak.. Har ni förslag på andra namn eller definitioner så tar jag tacksamt emot dem.. Kanske SMI ska innefatta vighet och RÖR döps om till Snabbhet?
Nu till valmöjlighetssystemet.. Jag har gjort om hur man får välja färdigheter.. Istället för att alla färdigheter står listade i yrket så får man välja ett visst antal färdigheter från olika grupper.. En tjuv får t.ex. välja 10 färdigheter från gruppen Skumraskfärdigheter och ett visst antal färdigheter från andra grupper (orkar inte räkna upp dem). Det är en liten tillbakagång till EDDs färdighetsvalmöjlighet alltså.
Alla grupper och färdigheter som finns är:
Utbygdesfärdigheter
Djurbrottning (STY)
Djurhelning (INL)
Djurträning: (AUK)
Geologi (INL)
Kamouflage (SMI)
Marschera (UTH)
Navigation (INL)
Orientering (MIN)
Rida flygdjur (SMI)
Simma (UTH)
Vagnsförare (KOO)
Zoologi (INL)
Överlevnad: (INL) - Sjökunnighet ingår i den här i specialiseringen som Överlevnad, hav. Hantera fällor (snaror) ingår här också.
Kunskapsfärdigheter
Administration (INL)
Alkemi (INL) - Drogkunskap ingår i denna färdighet och innefattar allt som Giftkunskap eller Örtkunskap inte innefattar.
Astrologi (INL)
Brädspel (FYN)
Giftkunskap (INL)
Hantverk: (var.)
Heraldik (INL)
Historia (INL)
Lärdomsfärdigheter: (INL) - Färdigheter som Drakkunskap, Spåkunskap, Väderkunskap, Magikunskap (teoretiskt), m.m. Hitt' på nåt.
Läkekonst (INL)
L/S främ. språk: (INL)
Magiskolor: (INT)
Massage (INL)
Provsmaka (INT)
Räkning (INT)
Språkkunskap (INL)
Tala främ. språk: (INL)
Teckenspråk: (INL)
Teknologi (INL) - Allmän kunskap om ballistor, fällor.. Ja, tekniska saker i allmänhet.
Teologi (INL)
Örtkunskap (INL)
Skumraskfärdigheter?
Akrobatik (RÖR) - Även fallteknik ingår, liksom stavhopp.
Fingerfärdighet (RÖR)
Förfalskning (INL)
Förklädnad (FYN)
Gyckelkonster (KOO)
Hasardspel (TUR)
Låsdyrkning (INL)
Läppläsning (VAK)
Spela död (SJÄ)
Skugga (SMI)
Stadskännedom: (INL) - Kan specialiseras på undre värld.
Utbrytarkonst (RÖR)
Änterhake (SMI)
Stridsfärdigheter
Dra vapen (RÖR)
Duellera (FYN)
Kastvapen: (SMI)
Närstridsvapen: (SMI)
Projektilvapen: (SYN)
Sköldar: (RÖR)
Strategi (FYN) - Här ingår även färdigheten Taktik.
Stridskonster: (RÖR) - inte karate eller andra kampsporter, utan mer vapenspecifika stridstekniker.
Två vapen: (KOO)
Kommunikationsfärdigheter?
Allmänkunskap (MIN)
Dans (KOO)
Förföra (CHA)
Förhöra (AUK)
Kreativitet: (FYN) - kan specialiseras på målning eller poesiskrivning.
Kulturkännedom: (INL) - Kan specialiseras, förutom på länder och raser, även på Överklass och Undre värld.
Muta (CHA)
Röstimitation (INL)
Skådespeleri (AUK)
Spela instrument: (INL)
Primära färdigheter - kan väljas av alla yrken
Berättarkonst (FYN)
Bluffa (FYN)
Finna dolda ting (FYN)
Första hjälpen (INL)
Geografi (INL)
Gömma sig (FYN)
Hoppa (SMI)
Klättra (spec.) - Medelvärdet av RÖR och KOR.
Känna magi (spec.) - Halverade värdet av Upptäcka fara.
Köpslå (CHA)
Matlagning (INL)
Rida (SMI)
Sjunga (CHA)
Slagsmål (KOO+RÖR)
Smyga (SMI)
Stjäla föremål (RÖR)
Upptäcka fara (spec.) - Halverade värdet av VAK.
Värdera: (INL)
Övertala (AUK)
De färdigheter som har ett kolon ) bakom sig måste specialiseras.
Gruppnamnet på "Skumraskfärdigheter" och men framförallt namnet "Kommunikationsfärdigheter" är jag inte riktigt nöjd med.. Något förslag?
Några färdigheter som ni tycker ligger i fel grupp? Några färdigheter ni saknar/kan tas bort?
Men det jag behöver riktig hjälp med är att kolla så att det är någorlunda vettiga grundegenskaper som färdigheterna baseras på.. Kanske blir det lite mycket att kolla...? /images/icons/crazy.gif
/[color:448800]Han</font color=448800>, vars spelare antagligen håller på att bli knäppa av alla ändringar som han gör