Nekromanti Valtest

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, vilken sorts val är ni? Själv känner jag mig mest som en knölval med en litet drag av rätval.

Sedan finns det en annan typ av valtester också, nämligen de som försöker avgöra vilket parti man bör rösta på (till exempel DN:s en bit ner till höger här). Det lär vara svårt att undgå dem dessa dagar. Hur tycker ni att testerna passar in på er? Stämmer deras resultat in på vad ni hade tänkt rösta på? Själv blev jag förvånad över hur förhållandevis träffsäkert DN:s test ändå var.

/Dimfrost

G

Guest

Guest
Kan ju inte säga att det ens kan funka för mig, de har inte med piratpartiet och inte heller relevanta frågor så så resultatet passade mig ungefär som en strumpa av storlek 28 (jag har storlek 48 på mina fötter).

Men sedan hade det väl inte funkat ändå då jag inte har den typiska motivationen för att välja piratpartiet heller, så sådana här tester min ändalykt för att säga det grovt.

/Zorbeltuss som gärna röstar även om han i grund och botten är emot demokrati.

Dimfrost

Special Circumstances
Så de enda relevanta frågorna är de som har med upphovsrätt att göra, eller? Jag tycker frågorna var hyfsat heltäckande (inte mycket kultur, kunde varit mer utrikespolitik kanske), men tänkte faktiskt på att inte till exempel fildelning nämndes. Fast att stämpla allt som traditionell politik handlar om som irrelevant känns lite märkligt tycker jag.

/Dimfrost

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Själv har jag verkligen ingen aning faktiskt. Jag har inte börjat mitt lilla ryck att sätta mig in i saker och ting och är generellt rätt anti. Tyvärr. Hur som haver fick jag siffror mellan 63% och 44% för alla de representerad partierna. Säger väl inte så mycket i sig förstås... men jag blev lite paff ändå över topp; MP skulle jag alltså sympatisera mest med. Sen V och på tredje S... Rödgrön röra? ^^ Jaja... Vi får väl se hur det blir om lite mer än två veckor.

G

Guest

Guest
Nja, det är inte irrelevant, men i jämförelse med piratpartiets tre frågor (varav du bara tar upp en) så är de inte lika akuta så att säga, det var tillexempel inget direkt rörande övervakning trots att nuvarande regeringen försöker dra igenom väldigt extrema åtgärder, upphovsrätten är faktiskt ganska irrelevant för mig precis som resten inte är.

/Zorbeltuss som som sagt inte är en standard piratpartist men övervakning och patent ligger i mitt hjärtas kallaste vrår och därför vill jag avskaffa dessa (mer eller mindre)

Feliath

Swashbuckler
Valthorn

Jag gjorde det där DN-testet, och det passade bra in på mig. men det är ju inte så konstigt, eftersom jag är rabiat libertarian. Det är liksom inte på hardliners de där testen lär faliera :gremsmirk:

/Feliath — Vad blev du egentligen, Frost?

Storuggla

Champion
De där valtesten gör samma sak för mig, oavsett var jag tar dem. "De här partierna velar du mellan, muppo!" säger de till mig, sparkar mig på pungen och snor min cykel. Vafan? Det visste jag ju redan, jag visste att jag skulle rösta på något av de där partierna, och erat test har inte hjälpt mig ett jota? Avskum till testskapare!

Storuggla, the snooze in seattle

ripperdoc

Myrmidon
Jag gjorde alla stora valtest (Expressen, Aftonbladet, GP, SvD, DN). De gav olika resultat allihop. Nu kan det ha att göra med mina konstiga uppfattningar som vägrar följa den politiska skalan, men jag rekommenderades allt mellan socialdemokrater till kd. Fast efter en statistisk analys såg jag att centern låg någon procent bättre till för mig än övriga partier :gremsmile:

/RipperDoc

Pom

Swashbuckler
Jag brukar få samma partier i toppen och botten på alla sådana här test. Men med åren har den procentuella överensstämmelsen med toppartierna ökat lite.

Pinsamt nog stämde svaren bra med min självbild.

Men i landstingsvalet känner jag mig väldigt vilsen och skulle verkligen behöva ett test i samma stil (forska på egen hand är ju trist).
Någon som vet var man kan hitta sådant för Sthlms läns landsting?

magoo

Hero
Jag tycker att testerna (har gjort Expressens och DN:s) stämmer ganska OK med mina åsikter - tre i topp-partierna brukar vara sådana jag har röstat på. Jag är ganska miljöintresserad och brukar få högt på miljöpartiet, men jag har inte tänkt rösta på dem ändå av diverse skäl.

När det bara blir tio frågor som saknar viktning är jag tveksam till valtester, jag lyckades bli kd en gång och det känns ganska osannolikt.

Jag vill kunna rösta på nätet! Kan man deklarera kan man väl rösta. Jag har ju e-legitimation och allt!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hm, jag blev 79% moderat, men i mitt valstugetest kom jag fram till att jag ville rösta på folkpartiet, så det tänker jag göra (å de fick faktiskt 74% i testet).

- V

walium

Ganska töntig, faktiskt
Såhär blev det för mig:

S 74%

V 74%

Mp 72%

Fp 47%

C 46%

Kd 40%

M 34%

Stämmer väl någorlunda bortsett ifrån att jag antagligen aldrig kommer att rösta på de okunniga stadsborna i miljöpartiet och värderar moderaterna högre än alla de andra borgerliga partierna tillsammans. Fast jag visste förstås redan vad jag skulle rösta på.

Big Marco

Läskig
Röstning över nätet kommer att ta lång tid, då "den demokratiska säkerhet" inte kan garanteras.

Storuggla

Champion
I nästa val kommer du kunna rösta via internet, sms och sudoku.

Storuggla, profeten i portugal

Arfert

Facit
Jag är en underlig mix enligt LIVSSTILSTESTET:
Fp 67%
Mp 49%
M 46%
Kd 45%
V 43%
C 40%
S 35%

Glad att Fp kom först (jag är liberal) och sossepacket sist (jag avskyr maktgubbar) i alla fall.

Håller på att analysera resultatet nu. Det underliga är att Mp kom så högt som jag inte håller med ett dugg, fast nu var det just livsstil det handlar om.. de kanske surfar mycket på internet som jag, eller ger mycket i välgörenhet... hmm

Fast både Mp och V är ju stora på Södermalm, så det kanske handlar om att man lever ett liv likt sina grannar.

Arfert

Facit
DET VANLIGA VALTESTET

..gav följande resultat:

Fp 74%
M 66%
C 66%
Kd 62%
S 28%
Mp 26%
V 24%

...vilket var mer väntat än livsstilstestet.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Enligt det där livsstiltestet:
Fp 78%
Mp 71%
V 65%
M 43%
C 38%
Kd 37%
S 24%

Så... jag blev mer folkpartist och mindre sosse än du, Arfert? :gremgrin: