Nekromanti Valtest

Feuflux

omjonasson.se
En rödval enligt DN

S 69%
V 54%
Mp 53%
Kd 52%
C 51%
M 50%
Fp 47%

Jag valde "neutral" och "liten betydelse" på rätt mycket jag... då ska man väl inte förvänta sig att sticka ut alltför mycket åt något håll. Att sossarna kommer högt när man håller med allihop litegrann känns rätt normalt då de är ett mittenparti på nåt sätt. V och Mp har jag lite problem att ta seriöst och hela högerblocket har nåt "sparka på de som ligger" över sig som jag inte gillar det heller. Och sossarna är ju uppenbart värdelösa så dom kan jag ju inte heller rösta på. Det kommer gå bra det här. :gremsmile:

Om jag inte fattat fel så är jag blå företagare och röd omvårdare. När nåt parti lyckas med ett sådant program så kommer jag rösta på dom.

Arfert

Facit
Re: En rödval enligt DN

"blå företagare och röd omvårdare" ..då ligger väl Fp närmast... eller snarare det enda parti som traditionellt har haft en sån profil... kanske med C som tvåa. hmmm.

Nightowl

Champion
Sepåfan

Jag anses vara centerpartist! :gremooo: Och jag tycker bättre om KD än om folkpartiet! Och att jag är så pass förtjust i miljöpartiet... fast jag har ju personröstat på dem i lokalvalet (jag har en besynnerlig förkärlek för deras lokala partiledare, det är en snubbe jag gillar).

Erik

Hunk

Hero
Det parti jag tänkt rösta på hamnade på tredje plats, dock endast 2 % lägre än det som hamnade först, så det får nog bli dem i alla fall. Det parti som hamnade först (72 %) var Folkpartiet, men dem tänker jag inte rösta på så länge som Lars Lejonborg och Jan Björklund finns med i partiledningen. Man kan liksom inte rösta på ett parti vars två ledande företrädare får en att känna hat.

Dimfrost

Special Circumstances
en i landstingsvalet känner jag mig väldigt vilsen och skulle verkligen behöva ett test i samma stil (forska på egen hand är ju trist).
Ja! Jag har verkligen ingen koll alls på landstingspolitiken, och inte särskilt mycket mer om kommundito. Det känns som att man måste rösta enbart enligt partilojaliteten, och någon sådan existerar inte för mig.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Efter att ha gjort det testet så skulel jag kunan rösta på vilket parti som helst av de som sitter i regeringen. Känns igentligen som det kvittar vilket parti som man röstar på, de är nästan alla lika ändå.
S¨å för min del så blir det nog MP iår igen.

Ceram

Hero
på någon du känner

Jag trodde jag hade mitt landstingsval i en liten ask men så visade det sig att den bekante som jag tänkt rösta på stod på riksdagslistan och inte landstingslistan så jag är tillbaka till noll. skräp.

Landstingen borde åtminstone slås ihop i större enheter så att jag kan åka till Uppsala och Nyköping på SLkortet men det vet jag inte vem som förespråkar.

/Ceram, klar med riksdagsvalet undersöker kommunvalet och nollstäld i landstingsvalet.

Big Marco

Läskig
Efter att ha gjort det testet så skulel jag kunan rösta på vilket parti som helst av de som sitter i regeringen.

Du vet väl att Sveriges (minoritets-)regering består av bara ett enda parti?

Marcus J

Hero
Jag gillar inte det tvåpartisystem som verkar utkrisalliseras. Man kan inte rösta på t.ex. Fp utan att rösta på M samtidigt eller på sossarna utan miljöfjöntarna, vilket ställer till det rejält för mig. Samtidigt så tycker jag de klara alternativen har försvunnit på grund av att de två stora (s och m) båda har dragit sig mot mitten.
Sen hjälper det inte att jag finner de valfrågor som har kommit ointressanta (med några få undantag), och det bara var ca 5 av frågorna på testet som spelade någon roll för mig.

Så just nu fundrar jag allvarligt på att lägga en blank röst i mitt första val.

/Marcus

Ost

Warrior
Ambi-val-ent

Med visst hopp om att ovan nämnda test skulle kunna hjälpa mig att hitta en sida att stödja inför valet (vilket jag gärna hittar då jag är en aning skamsen över att ha legat på sofflocket 2002), spottade jag i nävarna och tog tag i frågorna. Resultatet blev dock en högst frustrerande åsyn: jag låg mellan 47 och 53 procent på alla partier... S och M hade de högsta staplarna, båda med 53 procent. :gremconfused:

Så det känns nog som att det blir soffliggning i år också. :gremfrown:

Rising

Vila i frid
Meh...

Miljöpartiet i topp 65%, trots att jag starkt vill bygga fler kärnkraftverk och skiter fullständigt i minkdjävlarna? Jaha, då låter det som att de för den politik jag vill ha i allt annat än själva miljöfrågorna.

Moderaterna kom sist på 38%, trots att jag trodde att det var det här året jag hade gått och blivit liberal...

Nå, nu tänker jag ändå inte rösta, eftersom jag är emot vår demokratiska administration, som jag tycker hör hemma på ett museum - sida vid sida med de stenar som man torkade sig i arslet med på vikingatiden.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Alla lever som folkpartister

Jag lever också till 60% som en folkpartist till min stora förvåning. Åkte kanske dit för att jag aldrig tittar på "Efterlyst"? :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag brukar alltid bli blåval i alla sådana där test. I DNs blir jag ovanligt polariserad.

M 77 %
Kd 71 %
Fp 70 %
C 70 %
Avgrundstort glapp
S 29 %
Mp 24 %
V 18 %

Helt rättvisande är väl inte testet eftersom de frågor där jag inte är speciellt borgerlig är icke-frågor i valet och därmed inte tas upp i partitestet. (Det är till exempel saker som kungahus och försvar som jag i båda fallen tycker bör avvecklas i så stor utsträckning som bara är möjligt.)

/tobias

Korpen

Hero
Efter att ha gjort det testet så skulel jag kunan rösta på vilket parti som helst av de som sitter i regeringen.
Haha, vilket smidigt sett att säga att man ska rösta på sossarna (enda partiet som sitter i regeringen).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Viftar med den röda fanan

Tja, det var nog så korrekt för mig. 75% V och 74% MP.

Och sedan en jämnt fallande skala, ner till moderaterna. Fast jag var tydligen 12% moderat eller nått sånt. :gremlaugh:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Test följande länk

javascript:void%20window.open('http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2428','Livsstilstest','toolbar=no,menubar=no,height=572,%20width=815,resizable=yes,location=no')

/M

Johan K

Gammal & dryg
Haha, vilket smidigt sett att säga att man ska rösta på sossarna (enda partiet som sitter i regeringen).
Haha !
Jag vet, är ju smidigheten själv.. Eller hur ! :gremwink: