Varulv VALulv - Runda 1

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,857
Fjorton elektorer samlas i Hittepåstans huvudstad för att utse den nye presidenten. Då de två nominerade båda hastigt avlidit är alla elektorer fria att rösta efter eget huvud. Majoriteten är goda bybopartister som vill allt gott men en liten grupp är onda ulvpartister som vill Hittepåstan illa. Om ulvpartisterna säkrar hälften av rösterna vinner de och utser den nye presidenten.

Deltagarlista över de 14:

@Hägerstrand
@Sidd
@Vimes
@Anthrox
@Basenanji
@fjodorsenuba
@Brynolf
@BiobunkerVII
@Octagonal
@Mr.J
@Sysp
@StradhLestat
@Big Mama
@Impetigo


(Spelade du Vampyrernas maskerad behöver du inte läsa mer, EXAKT samma upplägg. Ulvarna vinner på 7 elektorsröster)

Det finns två lag: Bybopartiet och Ulvpartiet. De flesta av bybopartister har fått ett PM som säger exakt följande: "Du är bybopartist. Du har 1 elektorsröst.". Inget annat står i detta PM. Ulvpartisterna har fått ett annat PM som säger att de är ulvar och talar om vilka deras partner är. Det finns tre ulvpartister i spel.

Två bybopartisterhar fått specialroller. Dessa har fått PM som ser ut såhär:

Du är bybopartist och väktare. Du har kontakter i pressen och kan förhindra att de skriver något ofördelaktigt om en elektor. Varje runda kan du meddela pressen vem de inte får skriva om. Gör du det så kan ingen ulvpartist sprida skandaler om den personen. Eventuella nattmord misslyckas. Du kan även väkta dig själv, men inte två rundor i rad (men däremot kan du väkta någon annan flera rundor i rad). Vill du använda din förmåga så måste du meddela mig vem du vill skydda senast 15 minuter efter att rundan stoppats (alltså klockan 20:15). Du har 1 elektorsröst.

Du är bybopartist och siare. Du har kontakter inom HBI (Hittepåstans Bureau of Investigations) och kan bugga en elektors kontor varje runda, för att ta reda på om de är en bybopartist eller ulvpartist. Vill du använda din förmåga så måste du meddela mig vem du vill kika på senast 15 minuter efter att rundan stoppats (alltså klockan 20:15). Du har 1 elektorsröst.


De två första rundorna kommer att vara två dagar långa, varefter de kortas till en dag. Under rundan får alla spelare skriva fritt i tråden. Det är inte tillåtet att kommunicera med varandra om spelet utanför speltrådarna, och inte tillåtet att redigera sina inlägg. Undantaget är ulvpartisterna, som får kommunicera via PM. Det är inte tillåtet att skriva i tråden efter att jag sagt stopp.

Jag kommer att stoppa rundorna klockan 20:00. Spelare med specialförmågor (Väktare, Siare och ulvpartister) har fram till 20:15 på sig att skicka in sina drag. De har alltså 15 minuter efter spelstopp på sig. De får såklart gärna skicka in sina drag tidigare också.

Under rundorna får spelare rösta på vem som ska åka ut. En röst måste vara formaterad så att Martin3s rösträkningsverktyg kan notera den, det vill säga såhär: "Röst: @Användarnamn".

Efter rundans slut kommer jag att räkna ihop röster och den med flest röster på sig kommer att åka ut ur spelet. Vid lika gäller först lagda röst. Mer detaljer om det strax.

Alla spelare börjar spelet med en (1) elektorsröst vardera. När en spelare röstas ut går alla dens elektorsröster till den spelare som lagt första rösten på den. Varje elektorsröst räknas som en röst vid omröstning. Så har du tre elektorsröster räknas din röst som tre. Det betyder att den som röstningsverktyget säger har flest röster inte nödvändigtvis är den som åker ut.

Mellan rundorna får ulvpartisterna slå ut en bybopartist (nattmord). De hotar läcka en skandal om den till pressen vilket tvingar den att avgå (och ge sina röster till ulvpartiet). Ulvarna informerar mig via PM senast 20:15 på rundans sista dag (en kvart efter att spelet stoppats) vem som åker ut och vem av ulvarna som utför nattmordet. Den som utför "mordet" erhåller den utslagnes samtliga elektorsröster. De får bara utföra ett nattmord per runda, oavsett hur många ulvar det är kvar i spel.

Ordningen är som följer:

  1. Rösterna räknas. En röst per elektorsröst. Den utröstade slängs i frysboxen.
  2. Ulvarna utför sitt nattmord, och får den mördades elektorsröster. De kan inte mörda den utröstade, och en ulv som håller på att bli utröstad kan inte mörda (eftersom hen är fast i frysboxen).
  3. Den förste (överlevande) som lade sin röst på den utröstade får dennes stöd, och erhåller dennes samtliga elektorsröster. Den utröstade är nu ännu dödare politiskt än vad som är brukligt för elektorer, och därmed ute ur spelet. De döda får inte delta mer, och inte kommunicera med resten av spelarna. Döda ulvpartister får dock fortsätta kommunicera med sina lagmedlemmar, via någon tankesmedja kanske?

Exempel:
A och B röstar på C, som får flest röster på sig och åker ut. A lade sin röst först, och alla har varsin elektorsröst.

  • Om ulvarna mördar A, så kommer den som utför mordet att få A:s elektorsröster, medan B kommer att erhålla elektorsrösten från den utröstade C (eftersom A nu är död).
  • Om ulvarna mördar B, så kommer A att få C:s elektorsröst och ulvarna kommer att få B:s.
  • Ulvarna kan inte mörda C, eftersom denne är i frysboxen.
  • Om A är en ulv, så kan denne fortfarande utföra ett mord under kvällen, och därmed erhålla fler elektorsröster.
  • Om C är en ulv, kan denne inte utföra något mord, men om C har en kompis på fri fot, så kan kompisen utföra mordet.

Skulle situationen uppstå att det inte finns någon kvar som röstade på den utröstade när det är dags (det var bara en person som röstade på den utröstade, med en massa elektorsröster, och denna person blev mördad), så kommer den utröstade att överleva rundan och är kvar i spelet. Väldigt otroligt, men teoretiskt möjligt.

Innan varje ny runda kommer jag att informera alla kvarvarande spelare om hur många elektorsröster de har. När den nya rundan börjar så kommer jag att tillkännage tillhörighet på den som röstats ut, men inte på den som mördats.

Bybopartiet vinner när alla ulvpartister är ute ur spel.
Ulvpartiet vinner om de har minst hälften av elektorsrösterna vid en rundas start.

Eftersom det finns 14 elektorsröster och de inte kan försvinna innebär det att de behöver samla ihop 7.

Så, kort förklaring av skillnaderna mot ett vanligt varulvsspel:
Röster försvinner inte, utan överförs till den förste som röstat på den utröstade.
Ulvarna får röster av dem de mördar.
Väktaren kan väkta andra, men inte sig själv, flera rundor i rad.
Mord och specialförmågor kan skickas in upp till en kvart efter spelstopp.

Ställ frågor i tråden genom att tagga mig, eller skicka PM.

Denna runda börjar måndag 08:00 och slutar tisdag 20:00


Röstverktyget
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,161
Location
Oktoberlandet
Godmorgon och tjofräs på er allihopa.

Då kör vi igång då.
Byn behöver samarbeta så mycket det går:
- vara aktiva: kommunicera
- försöka hitta ulvar
- svara på andras frågor
Osv (fyll gärna på med vettigt bybotänk)

Vad anses bäst här nu då om att rösta först och därmed ”dra på sig” Röstpoäng?
Är det en bra strategi för byn att samla röstpoäng på en spelare vi litar på och som Väktaren SKA väkta (skydda från Nattmord)?

Jag jobbar 8-17 så på kontorstid (skolstart idag mån) blir det mest att skumma av tråden och sätta nån emojis här å var och mer poster på kvällstid.

Välkomna alla nya spelare👍
Lågflygare kommer röstas ut.
In i spel å skriv!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Halloj och vad kul att vara igång! Efter min bedrövliga insats förra spelet formligen kokar jag av revanschlust!

Kul också med flera nya spelare! 😃 Hoppas ni gillar varulvsspel och får roligt oavsett lag. Det jag vill skicka i all välvilja med är några korta punkter:

- Skriv vad du tänker! Att du deltar i spelet är viktigare än vad du skriver. Sänk axlarna!
- När det väl börjar dra ihop dig: våga rösta! Motivera dina röster så utförligt du kan.
- Visa vem du misstänker för att vara ulv!

(Jag vet att mekaniken gör det lite krångligare att tänka kring röstningen, men till slut måste vi ju rösta på någon!)

För det som gäller i det här spelet är att ulvar inte vill misstänka andra ulvar. Ulvar vill verkligen inte rösta på andra ulvar. Ulvar vill tysta ned situationer där ulvar riskerar att dra till sig uppmärksamhet.

Lågflyg inte! Det är precis som Sidd skriver krångligt att ta ställning till någon som deltar sporadiskt.

Okej, nu kör vi!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Det finns ju några nya här! Kan inte ni presentera er litegrand och kanske kort berätta hur ni hittafe hittade hit och vad ni har för förväntningar på spelet? Finns det något ni tycker verkar särskilt svårt eller konstigt?

@StradhLestat @Sysp @Mr.J och @Big Mama
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Okej!
Vi har redan dansat den här tangon en gång, men då lät vi en ulv hålla taktpinnen. Det är inte något som vi bör göra igen. Så den stora frågan här är ju huruvida vi ska satsa på siarkungen eller ej? Misstänker att många känner sig brända från förra spelet och kanske inte riktigt vågar satsa, men jag tycker ändå att det är något vi borde göra. Siarkungen som plan är så pass stark att det är värt att riskera siaren för att få den att gå i lås, och skulle vi bomma siaren så får vi ändå alltid en ulv i utbyte, så payoffen för att misslyckas är fortfarande hög!

För er som är nya och kanske inte läst förra spelet (Vampyrernas maskerad) är siarkung-planen som följer:
Siaren outar sig själv så att alla vet vem det är.
Väktaren väktar siaren varje runda och håller sig själv dold. Detta gäller tyvärr även ifall väktaren håller på att röstas ut, då väktarens status måste hållas för evigt dold. Om väktaren outar så kommer ulvarna veta när det är fritt fram att mörda siarkungen, och då har vi samlat en massa röster på samma spelare och riskerar att förlora. Det är planens nackdel.
Siaren lägger förstarösten varje runda så att alla poäng samlas på denne, som då inte kan bli nattmördad pga väktad varje runda.
Siaren siar varje runda, vilket ganska snabbt finner ulvar i en situation som ulvarna bara kan ta sig ur genom att lyckas blindpricka ett nattmord på väktaren och sen blindpricka ett nattmord på siaren. Eftersom väktaren är dold och förmågorna inte skrivs ut vid spelarens bortgång kommer ulvarna aldrig veta om de tagit ut väktaren eller ej, men de måste försöka få ut siaren innan de snowballat till förlust.

I förra spelet gick spelknäckaren Impetigo som ulv direkt ut med att han var siare, så det är rimligt att anta att ulvanalysen här är att de förlorar om vi får igenom siarkungen. Det betyder att om vår siare outar så MÅSTE ulvarna motclaima siarrollen (därför Impe gick ut direkt, så att ulvarna låg i framkant och hans claim kunde se mer trovärdigt ut). Då har vi rundan på oss att avgöra vilken siare som är mest trovärdig, och 50/50-rösta ut rätt person. Röstar vi fel har vi ändå fångat en ulv som sagt, röstar vi rätt har vi en konstant väktad siare som samlar alla röstpoäng.

Kör vi inte på siarkungen så måste vi säkra förstarösten i varje utröstning, och jag kommer se alla som lägger en förstaröst som röda ifall de inte kan tänka sig att flytta rösten och ändra ordningen. Tänk också på att ulvarna är många och kan se till att lägga sig som både första och andra (och till och med tredje om de är ballsy) och att den som då ligger med förstarösten givetvis inte alls har några problem med att flytta sin röst. Så det är viktigt att hålla koll på i vilken ordning folk lägger sig i röstlängderna. Sen kommer det ju förvisso komma en massa kom in i spel-röster nu i början av spelet, men när dreven börjar tajta till sig så är det bra att ha koll.
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
552
Location
Fruängen
Det finns ju några nya här! Kan inte ni presentera er litegrand och kanske kort berätta hur ni hittafe hittade hit och vad ni har för förväntningar på spelet? Finns det något ni tycker verkar särskilt svårt eller konstigt?

@StradhLestat @Sysp @Mr.J och @Big Mama
Presentation..... Joel....rollspelare och konvetsanordnare.... Munkcon kanske känns bekant? ;)

Till varulsspelet hittade jag rent krasst genom att inbjudansposten till den här omgången låg överst i Latest Posts på forumet när jag hade lite tid över och seglade in på den och tänkte..."ok why not"... man måste ju testa saker ;)
Om jag fattar hur det funkar...det vette attan....jag tesatar mig fram och ser hur det går och oim man blir biten (i dubbelbemärkelse ; ) )
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,308
Tjofräs! Jag har första dagen efter semestern idag, men det ska väl gå bra ändå.

I förra spelets R1 nojjade jag över att spelet tar slut om väktaren stryker med och svällkungen (svällkroppsministern?) blir nattmördad, men det är ändå den mest rimliga planen. Viktigt dock att väktaren absolut inte outar vad som än händer, även om han är på väg att bli utröstad. Om väktaren outar så vet ulvarna när han åker och kan då plocka svällministern som borde ha tillräckligt med BP ER för att ulvarna då vinner spelet. I övrigt som @Anthrox sa.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,308
Viktigt dock att väktaren absolut inte outar vad som än händer, även om han är på väg att bli utröstad. Om väktaren outar så vet ulvarna när han åker och kan då plocka svällministern som borde ha tillräckligt med BP ER för att ulvarna då vinner spelet. I övrigt som @Anthrox sa.
@Anthrox hade ju sagt det också.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Jag ska läsa igenom ordentligt nu och bidra lite mer konstruktivt sen, ska ta ett av barnen på hälsocentralen nu så kan säkert läsa lite i väntrummet. Kul att vara igång!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
En sak till er nya:
Tänk på att vi vinner som ett lag! Det är svinjobbigt att bli drevad, speciellt första gången och det är svårt som attan att hålla känslorna i schack då. Men försök ändå att ta det kallt. Vi vinner genom att analysera vilka det är som är drivande i att försöka vilja rösta ut bybor (eftersom ulvarna vet vilka som är gröna), så det är inte hela världen om en blir drevad eller ens utröstad. Det bästa att göra i det läget är att försöka gröna sig själv genom att ösa ut gräv, tankar och teorier. Inte att agera i affekt och börja härja. Ulvar tenderar i högre grad spela på känslor, eftersom de tjänar på att känslorna svallar bland byborna.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,200
Siarkungen som plan är så pass stark att det är värt att riskera siaren för att få den att gå i lås, och skulle vi bomma siaren så får vi ändå alltid en ulv i utbyte, så payoffen för att misslyckas är fortfarande hög!
Kan du utveckla litegrand vad du menar med ”få en ulv i utbyte”? Jag är försiktigt positiv till Siarkungsplanen, men tänker att worst case scenario är att siaren outar sig, väktaren missar väkteriet, ulvarna dödar siaren. Då har vi väl inte fått ut något av siaren?

Sedan: förra spelet gick en ulv ut och påstod sig vara siare.

…aha…det är du tänker?! Om siaren går ut så kommer en ulv counter-claima? Och då får vi status på ulven?!

Okejrå! Jag är på Siarkungsplanen! En intressant fråga är i så fall när siaten borde outa? Så tidigt som möjligt? Sent i R1? Vad tycker ni?
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Hej! 👋😊

Sysp på forumet, Mattias i verkliga livet och i NordNordost-podden när jag är med där. Lurkare på rollspel.nu i några år, ni kanske har läst min krönika Kaliforniens mörka torn där jag och Wilper spelar Kuf.

Jag har aldrig spelar varulvsspel men har sett alla tre säsongerna av Förrädarna (The Traitors) med dottern och har börjat lurka i varulvsspelen på WRNU sen nyår ungefär.

Allt är nytt med andra ord men lingon har man väl snappat upp hyfsat. 😊
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Kan du utveckla litegrand vad du menar med ”få en ulv i utbyte”? Jag är försiktigt positiv till Siarkungsplanen, men tänker att worst case scenario är att siaren outar sig, väktaren missar väkteriet, ulvarna dödar siaren. Då har vi väl inte fått ut något av siaren?

Sedan: förra spelet gick en ulv ut och påstod sig vara siare.

…aha…det är du tänker?! Om siaren går ut så kommer en ulv counter-claima? Och då får vi status på ulven?!

Okejrå! Jag är på Siarkungsplanen! En intressant fråga är i så fall när siaten borde outa? Så tidigt som möjligt? Sent i R1? Vad tycker ni?
Ja, om en siare går ut så är det antingen en ulv i framkant (Lex Impetigo) eller så tvingas ulvarna att göra ett counterclaim, eftersom siarkungen annars står oemotsagd. Så det är 50/50 att vi antingen har en väktad siare som kan plocka alla röstpoäng, eller så tvingar vi fram en ulv i rampljuset.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Jag ser nu att @Anthrox tycker att alla som lägger förstaröster är röda 😳 Jag hoppas ni fattar att min röst på @Hägerstrand var ett (dåligt?) skämt, jag flyttar den på studs när det behövs.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Jag ser nu att @Anthrox tycker att alla som lägger förstaröster är röda 😳 Jag hoppas ni fattar att min röst på @Hägerstrand var ett (dåligt?) skämt, jag flyttar den på studs när det behövs.
För förtydligande: Att lägga förstarösten på någon och sen adamant vägra flytta rösten är i allra högsta grad suspekt. Byn behöver ha en någolrunda konsensus över vem som får de extra rösterna, så de inte hamnar hos ulvar. Så därför måste både första- och andrarösten vara fullt medvetna om att de kommer behöva flytta om sin röst ifall de inte är gröna nog i byns ögon. I andra spel är det ganska vanligt att folk inte vill flytta förstarösten (den brukar vara utslagsröst ifall röstläget är lika), men det kan inte riktigt flyga i det här spelet.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
Kan du utveckla litegrand vad du menar med ”få en ulv i utbyte”? Jag är försiktigt positiv till Siarkungsplanen, men tänker att worst case scenario är att siaren outar sig, väktaren missar väkteriet, ulvarna dödar siaren. Då har vi väl inte fått ut något av siaren?
Siarkungen är ju intressant, men det låter ju som att spelet är obalanserat om det verkligen funkar? Fattar jag det rätt att den aldrig riktigt testades förra gången för att det var en ulv som gick ut som siare och då pajade allt och blev något annat än en lyckad siarkung? Har den testats av nån annan community i något liknande spel?

Quotade @Basenanji för jag inte fattar vad du menar med att väktaren missar väkteriet? Väktaren kan väl inte missa så länge den faktiskt skickar in en väktning? Eller var det du menade?
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,161
Location
Oktoberlandet
Visst är det så att vi typ ALLTID (i detta spel) kommer till en punkt där det blir en avgörande situation där vi står med en outad riktig Siare och en falsk Siare: där vi i byn måste avgöra vem som är den rätta.

Är det bättre att jaga ulvar på andra sätt ett par rundor för att få ett par Sianden i ryggen att ta ställning till?
Eller ska det göras så fort som möjligt så att om vi röstar ut en bybo inte ger Ulvarna för mycket poäng via sitt nattmord.

Väntar vi med att avgöra vem som är Siare/falsk Siare riskerar vi att ge ulvarna mer Elektorspoäng väl.

Ni som är klurigare med matten kan väl ta ställning till detta när det är bäst med att avgöra denna fråga: direkt eller vänta?

Återkoppla🙏
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
596
(Jag kan inte vara såhär aktiv och spammig sen men det är lång kö och ett otroligt tråkigt väntrum på vårdcentralen 😄 )
 
Top