"Kom att tänka på hur coolt det vore om Überworld saknade valuta. Då skulle man få en massa kul byteshandel, och på köpet slippa valuta- omställning i huvudet."
Folk är uppfinningsrika.
Finns tekniken för att långväga resor ska uppstå så upptäcker man snart att det är jobbigt att släpa på allt grunks som behövs eller tar tid att göra alla gentjänster innan man kan fortsätta. Ännu tydligare blir det med långväga handel, då varor faktiskt väger en hel del.
Så folk kommer förmodligen att uppfinna ett valutasystem så fort tekniken för långväga handel kommer igång. Förmodligen blir det ungefär som här: först tar man en viss mängd (mätt i massa eller volym, förmodligen massa) av något värdefullt, till exempel silver (1). Sedan så kommer någon auktoritetsfigur, som en kung eller så, och gör det möjligt att skippa vågarna genom att intyga att en viss valutaenhet innehåller en viss mängd värdefullt jox. Detta leder till mynt (2). Därefter kommer ett system där man intygar att en viss värdehandling, exempelvis en sedel eller check, kan inlösas mot en viss mängd värdefullt jox (3). Slutligen kommer någon säkert att skippa det värdefulla joxet - idén att sedlar är värdefulla räcker som garant för att sedlar ska vara värdefulla (4).
Det om hur pengar utvecklas. Nu tillbaka till avsaknaden av dem.
I Västmark finns ett handelssystem som bygger på byteshandel. Mynt finns, men de är en bytesvara i mängden (ungefär på nivå 1 eller 2 ovan). Det funkar rätt bra, men det beror på att rollpersonerna normalt inte reser runt, sätter sig på värdshus och lejs till äventyrande av mystiska män i kåpor. Istället är kampanjerna mer baserade kring de problem som ligger inbyggda i det feodala samhället: jag har det mesta jag behöver här, men en del måste jag skaffa på annat sätt, och det jag har här drar in mig i maktkamper och intriger med andra som inte har det.
Du kan också lösa problemet som i d20 Modern: varje rollperson har ett värde på Wealth. Wealth är inte ett antal pengar, utan ett abstrakt värde på hur stora ekonomiska resurser du har. Du slår ett slag för att se om du har råd, som om du slog för en färdighet. Lyckas slaget så hade du råd just nu, och om inte så får du vänta till nästa löning. Om det du vill ha är tillräckligt värdefullt (det vill säga svårigheten är tillräckligt hög) så sjunker ditt värde i Wealth. Skulle du få en plötslig boost i inkomst så ökar din Wealth. Det hör definitivt hemma på nivå fyra ovan, med ett fullständigt ekonomiskt system där värdet hos pengar är en abstrakt idé istället för en viss mängd ädelmetall eller annat värdefullt jox.