Nekromanti Valvular in SPACE!

RasmusL

Champion
.113;n90430 said:
Jag har aldrig testat forumspel däremot hade jag tänkt det en gång så jag läste på lite om ungefär hur det brukar fungera, men det var nog ett år sedan nu iaf... Men jag är lite småintresserad av att vara med, men kanske bara segar ner er andra så ni får avgöra ;) Helt ok för mig om det känns som att ni vill ha mer erfarna för detta :)
Liten föraning om vad som komma skall:

Varulvsspel/Maffia är en form av tävling där det gäller att lista ut vem som ljuger och vem som talar sanning. Här på forumet kan tävlandet ibland ta ganska extrema former och alla medel är tillåtna för att vinna. Stämningen brukar generellt vara hård och konversationen vass: gör du "fel" så kommer du att få höra det utan prut. Kan man köpa dessa förutsättningar och gillar att tävla så är det dock asfett!

.113

Swashbuckler
Aja, vet man om det är det ju absolut ingen fara, men jag har ju aldrig kört det så kommer nog få höra en hel del då... Men det är väl inte mer än att jag lär mig å vinner nästa gång då ;)

RasmusL

Champion
.113;n90437 said:
Aja, vet man om det är det ju absolut ingen fara, men jag har ju aldrig kört det så kommer nog få höra en hel del då... Men det är väl inte mer än att jag lär mig å vinner nästa gång då ;)

Helt rätt attityd!

.113

Swashbuckler
Men i grova drag då ungefär såhär: En runda har vi på oss att rösta osv, och det innebär 3 verkliga dagar alltså så att folk ska hinna svara i tid. Är det någon som börjar eller röstar man i smyg eller i forumet? Har fått för mig att man ska på nåt sätt nominera 2st först och sedan rösta vem som ska dö ungefär. Men inte helt bra koll på vem som nominerar vem och hur.
Sen ska de nominerade iofs försvara sig före de blir mördade.. Alltså före röstningen. Har jag ungefär rätt tanke nu då?

Konrad Konvalj

Myrmidon
RasmusL;n90433 said:
Liten föraning om vad som komma skall:

Varulvsspel/Maffia är en form av tävling där det gäller att lista ut vem som ljuger och vem som talar sanning. Här på forumet kan tävlandet ibland ta ganska extrema former och alla medel är tillåtna för att vinna. Stämningen brukar generellt vara hård och konversationen vass: gör du "fel" så kommer du att få höra det utan prut. Kan man köpa dessa förutsättningar och gillar att tävla så är det dock asfett!
Du kan göra helt rätt också och få höra att det är bedrövligt fel och troligen kommer du kallas sumprunkare och brunhål, men det är bara på lek. Efter spelet så får du fortsätta vara .113.

kloptok

Pensionerad astrolog
Det är också sjukt krävande och stressigt när det är igång. Och folk kommer säga att du är en dålig spelare eftersom du är ny. Bara så att du vet vad du ger dig in på. Som nybörjare kommer du vara svårläst och det är nog i många fall det enda du har att komma med. Jag har lirat en gång. Varulvsspel för första gången. Ulv. Ulvkompis som försvann spårlöst med jämna mellanrum. Det gör jag nog aldrig om. Fasiken värre än när jag skrev ihop masteruppsatsen.

kloptok

Pensionerad astrolog
Men nu ska vi ju inte vara såna. Är man lagd åt rätt håll så är det ju så klart jätteroligt! (Sorry Spider att jag gör så dålig reklam, kände att det här inlägget behövdes för att väga upp det förra.)

Vimes

Sillkung
Jag tycker att det är superkul när nya spelare är med. Är det samma gamla gäng går mycket på rutin så jag, som (numera) meste WRNU-spelare/spelledare, känner direkt att jag blir än mer pepp när ni anmäler er.

Och ja, spelet är krävande, eller har i varje fall potential att vara det. Jag har upplevt att de senare speleb varit softare, men det kanske mer beror på mig än spelet. Viktigt som Rasmus säger att acceptera att det är ett spel, som spelet fungerar är "att inte försöka vinna det" ju ett angrepp på alla andras försök att vinna det.

Bör nämnas att varulvsspel kan vara beroendeframkallande och lätt sipprar in i livet utanför: när jag är som mest uppe i det kan jag komma på mig själv med att analysera varför folk säger som de gör utanför spelet också, är min sambo varulv kanske?

Traditionellt på WRNU röstar man öppet, inga två nominerade eller något sådant. Men hur Spider lägger upp det här spelet vet jag inte.

Vimes

Sillkung
Om ni kollar lite gamla spel på OldWRNU så får ni en känsla för hur det brukar se ut, men också spännvidden av olika upplägg vi har kört.

Sapient

Swashbuckler
Vimes;n90469 said:
Om ni kollar lite gamla spel på OldWRNU så får ni en känsla för hur det brukar se ut, men också spännvidden av olika upplägg vi har kört.

Varför pekar du på oldWRNU? Försöker du avleda uppmärksamheten, genom att låta folk gå vilse i katakomberna av förvirrande gamla påståenden? Vad är det egentligen du försöker dölja med det här? Det luktar direkt skumt, lite som att en doft av blöt ulvapäls lägger sig över diskussionen.

Jag nominerar Vimes för omedelbar hängning!

kloptok

Pensionerad astrolog
Röst: Vimes.

Försökte också smickra in sig hos nybörjarna. Typiskt ulvbeteende.

Vimes

Sillkung
Som ni ser, Mundo och .113, är det mer regel än undantag att de sämre spelarna drabbas av paranoida idéer.

.113

Swashbuckler
Låter ju precis vad en ulv skulle säga förstår jag nu, jag antar att du nämnde gamla wrnu för att jag skulle missa starten på spelet och bli automatiskt hängd medan ni andra skrattar och spelar vidare. RasmusL nämnde ju att alla medel var tillåtna och skulle användas, så jag ser rakt igenom dig.

.113

Swashbuckler
Med det sagt så tror jag nog det blir roligt, men hur menar ni intensivt? Om man har 3 dagar på sig att rösta, innebär det alltså att det blir sjukt mycket anklagelser och liknande under dessa dagar innan man kommer fram till något? :) I sånna fall hoppas jag det inte börjar förrän Söndag, jag ska nämligen iväg på varulvsträff nu idag till imorgon, yla mot månen och sånt. Eller jag menar bingoträff. Bingo. Så att säga.

Vimes

Sillkung
:)

Allt som skrivs i tråden kommer analyseras, analyser som sedan analyseras av andra, och så vidare.

Såhär skrev jag i ett tidigare spel om vad varulvsspel egentligen är:

---

Varulvsspel är egentligen inte speciellt svårt. Men det är lätt att tro att det är svårt. Ibland när jag pratar om varulvsspel med oinvigda brukar de fråga "Men, hur kan man veta att någon är varulv!?", jag försöker ibland förklara på djupet men oftast blir det "Äh, man snackar om hur vi ska vinna spelet och då brukar det visa sig att vissa ljuger."

Och det är ju det vi gör. I tråden diskuterar vi hur vi ska vinna spelet, texten om spelet är spelet och sättet att vinna spelet. Just vad och var varulvsspelet/texten egentligen är - inget är meta, allt är meta, det finns inget innehåll, allt är innehåll - tror jag är dels det som fascinerar mig mest, men också det som är mest svårfångat med varulvsspel. Men det vi gör (eller, här finns det väl ett "bör" som jag vill trycka på) i tråden är inte komplext eller svårfångat.

Vi diskuterar i tråden hur vi ska vinna (hårdraget vilka som är ulvarna) och i de rum som vår diskussion skapas framträder vi. Det är dessa framträdanden vi analyserar, analyser som vi sedan framträder med, framträdanden som sedan blir analyserade och så vidare. Varulvsspel är ett självspelande piano.

---

Det är ett rätt bra teoriinlägg (ovan är bara inledningen), som jag visserligen skrev som ulv, men jag vill mena att det är giltigt.

.113

Swashbuckler
Vimes;n90491 said:
:)

...som jag visserligen skrev som ulv...
Enough said.

:p men ja, det låter ju lite komplicerat såhär utan att ha testat men känns också som att när det väl börjar så kör man bara på och då kommer det nog mer naturligt.

.113

Swashbuckler
Sen måste jag bara tillägga att de första som anklagar mig för att vara "varulv" är ju uppenbarligen det själva som försöker hoppa på en nybörjare för att denne har svårare försvara sig. Tänk på det när vi börjar.

Vimes

Sillkung
.113;n90520 said:
Sen måste jag bara tillägga att de första som anklagar mig för att vara "varulv" är ju uppenbarligen det själva som försöker hoppa på en nybörjare för att denne har svårare försvara sig. Tänk på det när vi börjar.
Du hajar grejen! Det här är ju ett exempel på ett resonenamng som kan användas i spel.

När drar vi igång spelet, Spider!? Varför har inte Basse och Empi anmält sig ännu?